سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 24 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

11
مروری بر فیلم های ایرانی با محوریت بیماری

قهرمانان خسته

  • کد خبر : 3245
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰:۱۹
قهرمانان خسته
بیماری ها و در کلیتی فراگیرتر مقولات تهدید کننده سلامت ازچنان ظرفیت دراماتیک فوق العاده ای برخوردارند که می توان به سادگی ردپای آنها را در بسیاری از آثار سینمایی دور و نزدیک جستجو کرد، خواه به شکل یک درون مایه فرعی داستانی و خواه به صورت خط اصلی قصه ای که درام بر مبنای آن شکل گرفته است

سینمایی نیوز-  بیماری ها و در کلیتی فراگیرتر مقولات تهدید کننده سلامت ازچنان ظرفیت دراماتیک فوق العاده ای برخوردارند که می توان به سادگی ردپای آنها را در بسیاری از آثار سینمایی دور و نزدیک جستجو کرد، خواه به شکل یک درون مایه فرعی داستانی و خواه به صورت خط اصلی قصه ای که درام بر مبنای آن شکل گرفته است. نگاهی به فهرست و خلاصه داستان  فیلم هایی که در دوران شصت و اندی ساله فراگیر شدن صنعت/ رسانه سینما در کشورمان روی پرده رفته اند نمونه های زیادی را به دست می دهد از آثاری نظیر « سلطان قلبها»  به کارگردانی زنده یاد فردین در جریان فیلمفارسی دهه ی چهل که با الگوبرداری از فیلم های هندی آن مقطع زمانی،نابینایی زن فداکار دور مانده از همسر مشهور و متمول را به عنوان یکی از خطوط مهم پیشبرنده درام محور قرار داده بود  تا فیلمی مانند « سوته دلان» ساخته علی حاتمی فقید که ابتلای قهرمان مرد فیلم ( مجید با بازی بهروز وثوقی) به اختلال ذهنی ( سندرم داون) زمینه مصاحبتش با اقدس ( شهره آغداشلو) و ماجراهای بعدی داستان را رقم می زدو سرانجام انبوهی از آثار سینمایی دوره چهلساله پس از پیروزی انقلاب. ردپاهای کمرنگ و پررنگی از استفاده دراماتیک از مقوله سلامتی و بیماری قهرمانان به چشم می خورد.

با صرف نظر از بسیاری از آثار این دوره که بیماری و تهدید سلامتی قهرمانان قصه، خط اصلی داستانی آنها محسوب نمی شود به چند مصداق شاخص تر این گونه فیلم ها می رسیم که اتفاقاً جزء آثار به یاد ماندنی چند دهه اخیر هم محسوب می شوند. از فیلم « قرمز» اثر به یادماندنی فریدون جیرانی شروع می کنیم که ابتلای قهرمان مرد قصه به بیماری پارانوئید ( بدگمانی) محرر اصلی فیلم و زمینه ساز تمام اتفاقات مهم آن است، ناصر ملک ( محمد رضا فروتن) که همسر دوم هستی مشرقی ( هدیه تهرانی) به حساب می آید بر اثر ابتلاء به بیماری پارانوئد آنهم از نوع شدیدش که روال طبیعی زندگی را با معضلات جدی مواجه می کند با محدود کردن رفت و آمدهای همسر و کتک زدن های مداوم او که بر اثر شک به ارتباطش با مردان دیگر اتفاق می افتد،  نه تنها زندگی خانوادگی خود که آینده اش را هم از دست می دهد و سرانجام جان خود را هم بر سر این راه می گذارد، گذشته از ارزش های سینمایی این فیلم که به اعتقاد نگارنده بهترین و منسجم ترین ساخته جیرانی تا حال حاضر به حساب می آید و به حق، دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش اول زن را هم برای نقش آفرینانش به ارمغان آورد سویه آموزشی این فیلم، میزان انطباقش با تعاریف و نشانه های علمی این بیماری ودرصد اثرگذاری آن بر مخاطبینش هم قابل تحسین بود، جیرانی مشخصات و سیر این بیماری و نتایج قابل پیش بینی از عدم درمان آن را به شکلی هنرمندانه در قالب یک روایت زناشویی دراماتیزه کرده بود آنگونه که هم گل درشت و شبیه به آثار آموزش محور به نظر نرسد و هم فراتر از کارکرد صرف یک فیلم سینمایی، واجد ارزش های آموزشی/ شناختی و تربیتی هم باشد.

پانزده سال  بعد از « قرمز»، مازیار میری با فیلم « حوض نقاشی » که ششمین ساخته سینمایی اش به حساب می آید پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از فیلم « سوته دلان» علی حاتمی، بار دیگر موضوع افراد دچار عقب ماندگی های ذهنی و معضلاتی که زندگی فردی و اجتماعی آنها را با تهدیدهای شدیدی مواجه می کند به تصویر کشید. فیلمی که برای نگار جواهریان جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر ( ۱۳۹۱) و برای شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد ار جشنواره فیلم لیسبون( ۲۰۱۴)  را به همراه آورد و فیلمی قابل تامل بود. درک عمومی جامعه از  بیماران دچار عقب ماندگی های ذهنی و شیوه درست مواجهه و مراوده با آنها از جمله امتیازات این فیلم و در ادامه تلاش های قبلی سینمای ایران در این مقوله بود، تلاش هایی که افزون بر « سوته دلان» در دیگر ساخته پس از انقلابی علی حاتمی فقید یعنی فیلم درخشان « مادر» هم به وضوح به چشم می آمد، حاتمی در این فیلم ماندگار که اکبر عبدی نقش جوان عقب مانده اش را بازی می کرد جنبه نیازهای عاطفی و نیاز به حمایت روحی بیماران مبتلاء به اختلال ذهنی سندرم داون که جنبه متفاوتی از معضلات این بیماران محسوب می شود را به زیبایی روایت کرده بود.

به عنوان مصادق پایانی بحث به فیلم « طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان می پردازم که علاوه بر پرداختن به مشکلات فردی بیماران دچار بیماری های صعب العلاج و رنج و عذاب بی پایان چنین بیمارانی،به شکلی خلاقانهمعضلات متعدد دیگر اعضای خانواده فرد بیمار را دستمایه خود قرار داده بود. سید رضا ( بهروز شعیبی) طلبه ی شهرستانی که برای ادامه تحصیل حوزوی به تهران آمده بعد از ابتلای همسرش ( نگار جواهریان) به بیماری ام اس (از بیماری های محدود کننده حرکت و توانایی های طبیعی افراد مبتلا)  که بستری طولانی مدت همسر در بیمارستان و فاصله گرفتنش به لحاظ فیزیکی و عاطفی با  خانه و خانواده را در پی دارد فضاهای تازه ای از جمله تشدید روابطش با پرستار بیمارستان را تجربه می کند، روایتی که که نه تنها به لحاظ سینمایی درست، دقیق و باور پذیر است که  بازگو کننده یکی از مشکلات پیچیده ی اجتماعی است، دشواری هایی که می توان آنها را اتفاق های ناخواسته ی ناشی از بروز بیماری های سخت نامید که در صورت عدم آمادگی و دریافت آموزش های درست می تواند روباط زناشویی و عاطفی زوجین و در نهایت استحکام و بقای خانوادگی آنها را تا حد فروپاشی تحت الشعاع خود قرار بدهد.

اما نکته آخر اینکه به رغم تمام این کوشش های انکارناپذیر، هنوز هم می توان از ظرفیت های بسیار سینما  در جهت معرفی و آموزش های موثر ( اما غیر مستقیم و با ظرافت) مخاطبین بی شمار آن بهره های فراوانی گرفت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3245
  • نویسنده : مازیار معاونی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 307 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.