سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

10
ترس مدیران تامین اجتماعی از چیست؟/

مخاطرات تولید مستند «زیر این چتر باران می‌بارد»

  • کد خبر : 3374
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
مخاطرات تولید مستند «زیر این چتر باران می‌بارد»
کتایون جهانگیری می‌گوید: بسیاری از کارفرماهای خیلی بزرگ از اینکه سازمان تامین اجتماعی را نقد کنند، می‌ترسند. به همین دلیل مشکلات حل نمی‌شود.

سینمایی نیوز- کتایون جهانگیری می‌گوید: بسیاری از کارفرماهای خیلی بزرگ از اینکه سازمان تامین اجتماعی را نقد کنند، می‌ترسند. به همین دلیل مشکلات حل نمی‌شود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» با موضوع چالش‌های موجود در سازمان تامین اجتماعی ساخته شده و اکنون اکران آنلاین خود را در پلتفرم هاشور آغاز کرده است. کتایون جهانگیری که کارگردانی این اثر را بر عهده دارد، در گفتگو با هنرآنلاین درباره فرم و ساختار این اثر توضیح داد: در روند تحقیقاتم به چند نتیجه مختلف رسیدم. اولا در این مستند کشف و شهودی جلو رفتم؛ بنابراین هر کشف تازه‌ که رخ می‌داد، دریچه‌های تازه‌ باز می‌شد. فکر کردم این ساختار چقدر برای فیلم خوب است. چرا که این اتفاق به واقع افتاده و کاملا مستند است. به این ترتیب رویکرد ژورنالیستی را پیش گرفتیم. دومین مساله این بود که در ارتباط با بحث تامین اجتماعی خیلی سخت می‌توان با افراد گفتگو کرد.

جهانگیری ادامه داد: بسیاری از کارفرماها می‌ترسند انتقاد خود از سازمان تامین اجتماعی را مقابل دوربین بیان کنند. شاید باورتان نشود ولی آدم‌های خیلی بزرگی بودند که جرات انتقاد از این سازمان را نداشتند. این اتفاق به خاطر مشکلاتی است که تامین اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کند. برای مثال، برای مصاحبه با یکی از شرکت‌های خیلی بزرگ در بحث دارو رفتیم ولی آنها حاضر به گفتگو نشدند. بعد از آن متوجه شدیم آنها چند مشارکت با تامین اجتماعی دارند.

این مستندساز در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره چالش‌هایی که برای پرداختن به این موضوع با آنها مواجه بوده توضیح داد: برای اینکه همه مشکلات این سازمان را نشان دهیم، نیاز بود مجموعه‌ای را به این کار اختصاص دهیم. بعد از پخش مستند در جشنواره سینماحقیقت، تامین اجتماعی مطالبی را منتشر کرد که نشان از شاکی بودن آنها از این اثر بود.حتی در جلسه‌ای که با مدیران این سازمان داشتیم، آنها خیلی از ما عصبانی بودند و می‌گفتند کاش ما خودمان زودتر فیلم می‌ساختیم. در نهایت می‌توان گفت که سازمان تامین اجتماعی از ساختن این فیلم خیلی خرسند نیست.

این کارگردان سینما در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع سبب ایجاد فشار برای تغییر در فیلم نشده گفت: بیشتر این دلخوری‌ها بعد از نمایش فیلم پیش آمد. علاوه بر این حرف خود مدیران تامین اجتماعی هم همین است. یعنی خودشان هم می‌دانند در چه گردابی هستند. اکنون این سازمان به عینه می‌گوید از عهده تامین حقوق بازنشسته‌ها برنمی‌آید. خود این جمله یک اعتراف است. در واقع اعتراض آنها این است که چرا شما این موضوع‌ها را در مستند خود می‌گویید و اگر گفتید بگویید کس دیگری مقصر است.

جهانگیری با تاکید بر مشکل شدید مالی سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: این سازمان برای اینکه بتواند کمبودهای خود را جبران کند، به ترفندهای مختلف برای گرفتن پول و ندادن آن متوسل می‌شود. ترفندهایی که پول بگیرد ولی هزینه نکند. از طرفی با توجه به اینکه همچنان هم به دولت چسبیده است نمی‌تواند درخواست پول کند تا گواهی سوءپیشینه خود را بگیرد. او با این کار می‌خواهد خودش را از این چالش بی‌پولی بیرون بکشد.

وی همچنین درباره چرایی پرداختن به این موضوع توضیح داد: با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، قرار بود به یک‌سری از مباحث اقتصادی پرداخته شود. بنابراین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اتاق بازرگانی روی موضوعاتی تمرکز کردند که اکنون چند مورد آنها کار (مستند) شده است. بر همین اساس بحث تامین اجتماعی به من سپرده شد. ابتدا هیچ چیز درباره تامین اجتماعی نمی‌دانستم و در نقطه صفر بودم اما در روند چند ماه تحقیق و نگارش فیلمنامه به برخی نتایج رسیدیم که تازه بخشی از آنها را توانستم در مستند نشان دهم.

جهانگیری درباره بخش‌هایی که در مستند نیست گفت: تامین اجتماعی بستر بسیار گسترده‌ای دارد و به تنهایی به اندازه چند سازمان است. به عنوان مثال بحث شستا به اندازه یک دنیا مطلب دارد. در واقع این‌ها از جمله شرکت‌هایی بودند که از طرف دولت به بخش مردمی که اسم آن سازمان تامین اجتماعی است واگذار شدند اما در حقیقت همچنان متعلق به دولت هستند. چرا که مدیران آن را دولت تعیین می‌کند.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: ساختار تامین اجتماعی به این صورت است که ما یک وزیر کار داریم که جزو دولت است. وزیر کار یک نفر را به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی انتخاب می‌کند و آن رئیس، مدیران شرکت‌های وابسته را انتخاب می‌کند. ممکن است در توضیح به شما بگویند هیات امنایی هستند اما در واقع ساختار به همین شکل است که گفتم. به این موارد می‌توان بحث بازنشستگی و کارگری را هم اضافه کرد که اکنون همگی شاهد چالش‌های آن هستیم. البته بخش کارگری در بخش مشکلات کارفرمایی مستند ما دیده شده و خود جامعه کارگری در این فیلم، صحبت‌هایشان را مطرح کرده‌اند.

کارگردان مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه این فیلم بی‌پرواست و ملاحظه کسی را نکرده گفت: متاسفانه درباره این مشکلات قشر کارفرمایی در حال کم‌کاری هستند. اکنون سکوتی حاکم است که سازمان تامین اجتماعی هم از آن استقبال می‌کند. کارفرماها باید این فیلم را ببینند و نظرهای خود را بیان کنند اما متاسفانه با توجه به مشکلاتی که گفتم، بخش کارفرمایی ترجیح داده چیزی نگوید.

منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3374
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هنرآنلاین
  • 305 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.