سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

10
دانشمند اصفهانی صاحب نشان استقلال جشنواره عمار شد/دستکش «ننه عصمت» در دستان هنرمند دهه هفتادی انقلاب

گزارش مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

  • کد خبر : 2559
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
گزارش مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با قرائت قران توسط میلاد حبیبی، نویسنده و شاعر در تالار اندیشه حوزه هنری شروع شد. فانوس برگزیدگان افتتاحیه عمار دوازدهم در دستان صاحبانش جای گرفت.

سینمایی نیوز- آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی و تقدیر از برگزیدگان پنج بخش جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با قرائت قران توسط میلاد حبیبی، نویسنده و شاعر در تالار اندیشه حوزه هنری شروع شد. فانوس برگزیدگان افتتاحیه عمار دوازدهم در دستان صاحبانش جای گرفت.

بر پایه این گزارش در ادامه این آیین، پس از پخش کلیپ سلام دوازدهمین جشنواره عمار و یا دعوت محمدرضا شهبازی مجری برنامه، مادر شهیدان خالقی پور برای سخنرانی روی سن حاضر شد.

ما هزاران سلیمانی داریم

مادر شهیدان خالقی پور در سخنان خود گفت: من ۱۱سال در خدمت عزیزان در این جشنواره هستم، امسال جسنواره بسبار سنگین تر است. ان شالله این قدم ها سر پل صراط نلرزد و قدم گذاشتید روی چشم بچه های جشنواره عمار.
وی ادامه داد: این جشنواره ۱۲ سال برقرار است من ۱۱ سال در خدمت شما بودم هر سال با حاج آقا می امدم اما چهارسالی است حاج اقا به پسرهای شهیدم پیوستند و امیدوارم من هم به انها بپیوندم. جای خیلی از خانواده‌ها اینجا خالیست. ننه عصمت دستکش می بافت برای سربازان و فیلمسازان. ننه سکینه که نان پخت برای بچه های بسیجی. آرزو می کنم قدم های عوامل جشنواره در ابن راه استوار باشد.
مادر شهدان خالقی پور افزود: امسال علاوه بر شهدا هشت سال دفاع مقدس، بیشتر با دانشمندان هایمان کار داریم. انها آبروی مملکتمان و سرمایه های ما هستند. بچه های من در عملیات مرصاد شهید شدند اما به گرد پای این دانشمندان ما نمی رسند. هنوز جنگ تمام نشده. جنگ ادامه دارد. در هشت سال دفاع مقدس دنیا با ما جنگ داشت الان هم همین طور است.
وی خاطرنشان کرد: ما یک سردار سلیمانی را از دست ندادیم ما هزاران سلیمانی داریم و مادران دارند سلیمانی هایی زیادی را پرورش می دهند. امیدوارم که فیلمسازانمان از شهدای هسته ای هم فیلم بسازنذ. به خانواده‌های این شهیدان تبریک می گویم دلم نمی آید تسلیت بگویم چرا که تسلیت برای مرده است.

در ادامه این برنامه با حضور خانواده شهید امنیت شهید احمد حبیبی فر و هیئت داوران بخش فیلمنامه برگزیدگان این بخش تقدیر شدند.

در بخش «فیلمنامه»، هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار لوح افتخار این بخش را به اثر «توتا» به نویسندگی آقای«محمد صبوحی» به دلیل «پرداختن به مشکلات سیستان بلوچستان در قالب داستان» و اثر «سه خواهر» به نویسندگی خانم «محبوبه معراجی پور» به دلیل «موضوعی بکر، نگاهی نو به مفهوم بلا زدگی در سرنوشت خانواده» و فانوس این بخش را نیز  به اثر «پروانه» به نویسندگی آقای «حسین جعفری» به دلیل «پرداختن به حماسه سوسنگرد و مسأله زن در انقلاب اسلامی» تقدیم کرد.

در ادامه این قیمت، برگزیدگان بخش پویانمایی دوازدهمین جشنواره عمار نیز معرفی شدند.

در بخش مسابقه «پویانمایی»، داوران جشنواره متشکل از آقایان محمد سرشار، مصطفی حسن آبادی و فرهاد عظیما ضمن تقدیر از اثر «جهادگران آسمانی» به کارگردانی آقای «مجید محودی»  و اثر «چهارگوش» به کارگردانی«حامی رسولی»، لوح افتخار این بخش را به علت «شجاعت در پرداختن به موضوع علمی و تخیلی درباره ی آینده ایران» به اثر «کاوه و کشتی فضایی» به کارگردانی آقای «حسین حسن نژاد» اهدا کرد. فانوس این بخش نیز به اثر «پیش از بهشت» به کارگردانی آقای «احمد حیدریان» به علت «آفرینش اثری جهانی با نگاهی شاعرانه به مسئله فلسطین» تقدیم شد.

در ادامه این آیین، در بخش مسابقه «نماهنگ»، داوران جشنواره متشکل از آقایان هادی آرزم، محمد مهدی سیار، مهدی نقویان و محمد حسین زاده، ضمن تقدیر از اثر «حس هشتم» به کارگردانی آقای «سجاد معارفی»  و با بازی درخشان بازیگر کودک خانم«النا حکیم زاده» لوح افتخار این بخش را به علت «ایجاز در بیان و روایت استعاری، انتخاب هوشمندانه موسیقی و دستیابی به تکنیک اجرای مطلوب» به اثر «ابراهیم درآتش» به کارگردانی آقای «آرش آقاجانی» و اثر «ایرانیوم» به کارگردانی آقای «سیدمهدی کرباسی» به علت «جسارت در انتخاب سوژه، نگاه جامع نگر و بیان هنرمندانه» به اهدا کرد.

همچنین فانوس این بخش نیز به اثر «روز انتخاب» به کارگردانی آقای «رضا ثقفی» به علت «نقد سیاسی اجتماعی به زبان مخاطب نوجوان، تنوع در سبک ها و سازهای موسیقی و استفاده از طنز و فضای فانتزی در فرم اثر» تعلق گرفت

در این بخش، جایزه ویژه دستاورد هنری نیز توسط هیئت داوران به دلیل خلق اشعار و ترانه های ارزشمند و جریان ساز در سال های اخیر به آقای قاسم صرافان اهدا شد. قاسم صرافان در این دوره جشنواره عمار نیز شعر دو اثر «انتخاب» و «ایرانیوم» را سروده بود.

دانشمند اصفهانی صاحب نشان استقلال جشنواره عمار

در بخش دیگری از جشنواره به تقدیر از مهندس نوید نجات بخش، مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان و راوی کتاب «تندتر از عقربه ها حرکت کن» اختصاص داشت، با حضور خانواده مهدی فخری زاده فرزند دانشمند شهید محسن فخری زاده، نشان استقلال جشنواره عمار به مهندس نجات بخش اهدا شد.

نوید نجات‌بخش مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان پس از دریافت نشان استقلال جشنواره عمار در سخنانی با بیان‌اینکه سال ۱۳۷۵ با معدل ۱۴/۵ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌ام، گفت: چهارمین شرکت در سطح دنیا هستیم که محصولات دانش‌بنیان در حوزه خود تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به تولید ۱۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت بهیار صنعت سپاهان افزود: امروز با همکاری ۱۴۵ نفر از همکارانم در شرکت دانش بنیان با بیش از ۱۲۰ محصول مختلف خدمت‌رسانی می‌کنیم.

نجات بخش با طرح سوالی درخصوص اینکه چرا تولید در کشورمان با همه‌ی زحمت‌هایی که کشیده شده است هنوز راه نیفتاده است، اظهار داشت: نگاه دقیق به این موضوع می‌تواند راه‌گشا فعالیت‌های بعدی ما باشد.

وی با تاکید براینکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، گفت: دفاع مقدس الگویی برای فعالیت‌های امروز است. اول انقلاب عراق به ایران حمله کرد و ۴۰ کشور پشت سر او ایستادند درحالی که ما نیروی کارامدی آماده جهت دفاع از کشور نداشتیم اما یک‌سری جوان امدند و ایستادند و معتقد بودند خرمشهر ناموس است.

نجات‌بخش نصریح کرد: امروز نیز در جنگ اقتصادی هستیم اما راه دفاع از نوع فرمول اقتصادی نیست بلکه از نوع دفاع از خرمشهر است. همانطور که در جنگ هشت ساله با فرمول نظامی نمی‌شد در برابر دشمن ایستاد در این زمینه نیز با فرمول اقتصادی نمی‌توان پیش رفت.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان تصریح کرد: به‌عنوان نمونه در مسأله کرونا شاهد یک جنگ بودیم و خرید واکسن برای کشورها معضل شد و اگر متکی بر دانش و تولید داخل نمی‌شدیم قطعأ مشکل چندبرابری داشتیم.

وی خیل عظیم دانشجویان، دبستانی‌ها و دبیرستان‌ها را سرمایه‌های کشور دانست و تاکید کرد: ما خیل عظیمی از لشکر علمی را در دانشگاه‌ها داریم درحالی که شاهدیم گفته می‌شود در کشور کار نیست و این آدرس اشتباه دادن است.

نجات بخش با تاکید بر اینکه با توجه با ظرفیت‌های کشور هرگونه حرف ناامیدانه زدن بازی در زمین دشمن است، گفت: دنیای سرمایه‌داری اجازه رشد نمی‌دهد اما به‌عقیده‌ی ما امروز با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است که دارای هویت می‌شویم؛ هویت یعنی همه چیزهایی که ساخته‌ایم. به‌نظرم خداوند ساختار کشورمان ایران را برای توسعه خلق کرده است. توسعه کار فنی نیست بلکه به موضوعات اجتماعی مربوط است.

نجات‌بخش به شکل‌گیری اعزام نیروهای رزمنده دوران دفاع مقدس در مساجد اشاره کرد و تصریح کرد: باید همانند اعزام رزمنده‌ها به جبهه برای کشور ظرفیت‌سازی کنیم چراکه معادله اقتصادی امروز ما معادله خرمشهری است. آن‌چیزی که لازم است عزم و اراده‌ی جوانان است که برای حرکت در راه هویت خودشان دلشته باشند که در انقلاب اسلامی وجود دارد.

«دستکش ننه عصمت» در دستان هنرمند دهه هفتادی انقلاب

در ادامه این آیین، پس از اجرای گروه سرود «ایرانیوم»،در بخش ویژه این آیین، با حضور خانواده شهید صاحب هنر و استاد مازیار بیژنی، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به میکائیل براتی، طراح و گرافیست دهه هفتادی تقدیم شد.

میکائیل براتی بعد از دریافت جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» در سخنانی گفت: من کلا خیلی استرسی نیستم. تا امروز ماجرای دستکش ننه عصمت را نمی دانستم ولی وقتی امروز آن را فهمیدم هل شدم.

براتی تصریح کرد: لازم است درباره کارهایم این توضیح را بدهم و آن این است که آنچه که شما با آن ارتباط برقرار کرده اید محتوای کار است و من فقط آن را کشیده ام. این محتوا حاصل زحمات کل گروه سه در چهار است که مدیریت آن به عهده ی آقای علی حیاتی است. در حقیقت این جایزه به دوستان اتاق فکر استودیو سه در چهار تعلق دارد که در واکنش نسبت به موضوعات مختلف به طور ضربتی وارد عمل می شوند و اگر آقای حیاتی نبودند من هم در اینجا نبودم.

پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی؛ راوی نهضت جهانی انقلاب

در بخش دیگری از آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره عمار، بعد از اجرای گروه سرود میثاق(افغانستانی های ساکن ایران)، آیین پاسداشت مرحوم محمدسرور رجایی با حضور علیمحمد مودب، نویسنده، شاعر و مدیر شهرستان ادب برگزار شد. مرحوم رجایی بیست سال آخر عمر با برکتش را صرف جمع آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرد

«از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع  مقدس، «ماموریت خدا» هفت روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتاب «در آغوش قلبها» اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی آثار منتشرشده از مرحوم رجایی‌ است.  مرحوم رجایی عضو هیأت تحریریه مجله‌های سوره و راه نیز بود و ده‌ها مقاله یادداشت و گزارش درباره روابط فرهنگی ایران و افغانستان از او به یادگار مانده است.

علیمحمد مودب در این بخش در سخنانی درباره مرحوم رجایی گفت: هر آدمی یک قصه ای دارد. قصه ی رجایی، قصه درختی است که وقتی زمینش را از دست داد، به آسمانش چنگ زد. وقتی وطنش را از دست داد، وطنش را ساخت. بعضی ها تا عرصه برایشان تنگ می شود، به ریشه‌هایشان پشت پا می زنند. ولی رجایی همه سختی ها را تحمل می کرد. وقتی برای مصاحبه درباره یک شهید می خواست از تهران به کرج برود، چون باید از یک استان به استان دیگر می رفت، به دلیل اینکه مهاجر بود، رنج می کشید ولی محکم بر سر عهد خود باقی ماند و دست از وطن فرهنگی‌اش نکشید.

وی افزود: مرحوم رجایی ما را یاد سنگرسازان بی سنگر می‌انداخت، در خیلی از حوزه‌ها خط ایجاد می کرد در حالی که خودش داخل بازی نبود. مدیر فرهنگی بود اما دفتر نداشت. در حاشیه ی شهر ساکن بود و بچه هایش هنوز با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. با همه مشکلاتی که یک آدم مهاجر دارد برای کودکان مهاجر افغان مجله باغ را منتشر می کرد. خانه اش، خانه ی بسیاری از مهاجران بود. برای وطن فرهنگی اش که انقلاب اسلامی و شهدا بودند یک تنه می جنگید. با تمام وجود از اعتقادات ش نگهبانی و حراست می کرد و در نهایت به تبار مقدس امام و شهدا پیوست.

در ادامه آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور هیئت داوران و والدین شهید مصطفی احمدی روشن، برگزیدگان بخش  برنامه تلویزیونی معرفی و تقدیر شدند.

در بخش مسابقه «برنامه تلویزیونی»، هیئت داوران جشنواره، آقایان سید محمدعلی(اقبال) واحدی، علی فروغی، یاسر قدسی و یاسر جلالی، در بخش برنامه تلویزیونی ترکیبی، لوح افتخار این بخش را به اثر «حبیب نخلستان» به تهیه کنندگی آقای«علی گلشاهی» به دلیل «نوآوری، سادگی، تناسب دکور و محتوا» و همچینن فانوس این بخش را به دلیل «محتوای غنی، محل تولید و فرم برخواسته از محتوا، حضور درست مردم و توجه به زیبایی های بصری فرهنگ اصیل اسلامی» به اثر «شب‌های پرستاره» به تهیه کنندگی «سید صدرا میرئی» اهدا کرد.

سیدصدرا میرئی بعد از دریافت جایزه حود در سخنانی کوتاه با تشکر از بنیاد حیات طیبه گفت:  چون موضوع برنامه ما با محوریت لشکر ۱۷ علی‌بن ابی‌طالب است، این جایزه را به مادر شهید زین‌الدین تقدیم می‌کنم که ان شالله دعاگو باشند تا بتوانیم در جنگ روایت‌ها سربلند باشیم.

هیئت داوران در بخش کلیپ، آیتم و موشن گرافیک نیز لوح افتخار این بخش را به اثر «داستان صندوق ها» به کارگردانی آقای «آرش آقاجانی» به دلیل«خلاقیت و نوآوری در پرداخت موضوع تکرار شونده» و اثر «ورزش برای مردم» به کارگردانی آقای «سید سجاد قافله باشی» به دلیل«نگاه متفاوت به مقوله ورزش و قهرمان های واقعی، بیان ساده، روان و جذاب» و فانوس این بخش را هم به دلیل «محتوای پیش برنده، ریتم بالا و جذابیت هنری و فنی» به اثر «عاشق شوید» به کارگردانی مشترک آقایان «علی حسین و حنیف رحیمی» تقدیم کرد.

همچنین هیئت داوران جشنواره، در بخش گزارش خبری لوح افتخار این بخش را به اثر«مثبت کاذب» به کارگردانی خانم «زهره بیادی» به دلیل«سوژه جسورانه، پژوهش خوب، فراگیری، و روشنگری» و فانوس جشنواره را به دلیل«سوژه، روایت عالی و موجز و لحن درست» به اثر «ثروت‌های رهاشده» به کاگردانی خانم «مریم تکافی» اهدا کرد.

در ادامه این قسمت، برگزیدگان بخش مسابقه «فیلم ما» معرفی و تقدیر شدند.

در بخش «فیلم ما»، هیئت داوران جشنواره متشکل از آقایان معین عارفی، محمدحسن یادگاری، محمد ساسان، امیر جلیل نژاد و رضا حاتمی وفا لوح افتخار این بخش را به دلیل «پژوهش و پیگیری خوب و استفاده از آرشیو مناسب، توسط گروهی نوجوان،با وجود سختی دسترسی به محیط نظامی» به اثر «نبرد البرز» به کارگردانی «محمد جواد توکلی » اهدا کرد. در این بخش، هیئت داوران جشنواره، اثری را شایسته دریافت فانوس ندانست.

محمدحسن یادگاری عضو هیئت داوران بخش «فیلم‌ما» پس از اهدای جوایز برگزیدگان این بخش در سخنانی گفت: «فیلم ما» مثل ضربه زدن به میز است. بچه‌های فیلم‌ساز در این بخش برای اولین بار دست به دوربین می‌شوند و قلم می‌زنند که قابل تقدیر است. وی افزود: به‌نظر هیئت داوران در بخش فیلم ما همه اثار دوستان قابل تقدیر بودند اما محدودیت برای ما وجود داشت. مهم حمایت از این دوستان بود که هر کدام‌شان توانستند یک استعداد خود را در عرصه فیلم‌سازی به ظهور برسانند.

پایان بخش آیین افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به پخش فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی اختصاص داشت.

گفتنی است از ۱۹دی الی ۲۳دی اکران‌های مرکزی دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافبسطین و به صورت مجازی در سایت عماریار Ammaryar.ir به نمایش درمی آیند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.