سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 11 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

6
دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر در گفت و گو با تورج اردشیری نیا خبرنگار سینمایی نیوز تحلیل کرد

مهدی حامدسقایان: هنرمندان تئاتر عکس العمل انسانی و شریفی به ارزش ها و آرمان ها داشتند

  • کد خبر : 31778
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
مهدی حامدسقایان: هنرمندان تئاتر عکس العمل انسانی و شریفی به ارزش ها و آرمان ها داشتند
دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به خدمات بالای هنرمندان تئاتر به انقلاب، می‌گوید هنرمندان تئاتر عکس العمل بسیار خوب، انسانی و شریفی نسبت به ارزش ها و آرمان ها و رشادت های دوران انقلاب و دفاع مقدس و حوزه مقاومت مردم ایران در دهه ها و سال های اخیر داشتند و امیدواریم بودجه حمایتی افزایش یابد.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “مهدی حامدسقایان“، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر, با اشاره به ویژگی جشنواره تئاتر فجر 42 در تراز انقلاب اسلامی اظهار داشت: نمایش های امسال خوب بوده و مورد استقبال مخاطبان و  داوران واقع شده و نظرات نیز مثبت است. جشن انقلاب است و بر این اساس کاری در تراز انقلاب اسلامی باید در جشنواره تئاتر فجر صورت بپذیرد، به خدمت مردم هدیه شود و در جشن و شادی، پا به پای مردم حرکت کند. به همین منظور همان گونه که ما شعار امید، نشاط، همدلی را سرلوحه چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر قرار دادیم، یکی از اهداف مان تثبیت ارزش های اسلامی، انقلابی، ملی و تاریخی ایران است و بر این زمینه، بخش های مختلفی را برای جشنواره تئاتر فجر چهل و دوم در نظر گرفتیم.
دانشیارگروه کارگردانی و بازیگری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، دراین‌باره، تصریح ساخت: علاوه بر این در بخش هویت ملی، زندگانی و شهادت و تاثیرات شهدای والامقام هم چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر منطقه را در نمایش های مختلف از جمله تئاتر “تروما” که امشب به روی صحنه رفت به اجرا درآوردیم. همین طور بخش ویژه غزه را با ۹ تئاتر و متن متنوع در تالارهای نمایشی جشنواره در حال اجرا داریم تا به این ترتیب عکس العملی نسبت به جنایت های رژیم صهیونیستی داشته باشیم. هم چنین چند نمایش با موضوع دفاع مقدس داریم که بسیار تاثیرگذار و دیدنی هستند و با استقبال چشمگیری مواجه شدند از جمله نمایش های “لیلی در قاب خالی” و “دور” که امیدوارم مردم هم چنان در سالن های پر به تماشای این نمایش ها بنشینند. علاوه بر تمامی این ها، سعی نمودیم نمایش هایی با مضامین اسلامی و انقلابی و انسانی امسال در جشنواره تئاتر فجر حاضر باشند و فکر می کنم الحمدالله استقبال تا به الان خیلی خوب بوده است و تا پایان جشنواره هم همین طور خواهد بود.
مقام برگزیده بهترین کتاب سال دفاع مقدس برای جلد چهارم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس، بهمن ماه 139۶، یادآور شد: از زمان آغاز جنگ، هنرمندان تئاتر در جبهه ها برای رزمندگان و بسیجیان عزیز و برای مردمی که در پشت جبهه ها حضور داشتند، نمایش هایی را به روی صحنه می بردند. حتی عکس هایی از دوران دفاع مقدس در منطقه و خط مقدم جبهه موجود است که نشان می دهد رزمندگان می نشستند و تئاتر تماشا می کردند و ما به آن ها «تئاتر در سنگر» می گفتیم. علاوه بر آن، در شهر ها نیز همزمان با جبهه های جنگ، نمایش های بسیاری در پاسداشت دفاع مقدس به روی صحنه می رفت و بعد از ۲ تا ۳ سال پس از جنگ، نخستین جشنواره دفاع مقدس با نام جشنواره تئاتر دفاع مقدس در کشور برگزار شد که سال ها تداوم یافت و به جشنواره تئاتر مقاومت تبدیل شد.
دارنده لوح افتخارِ شانزدهمین دورۀ جایزۀ کتاب سال دفاع مقدس تاکید کرد: بنده فکر می کنم هنرمندان تئاتر عکس العمل بسیار خوب، انسانی و شریفی نسبت به ارزش ها و آرمان ها و رشادت های دوران انقلاب و دفاع مقدس و حوزه مقاومت مردم ایران در دهه ها و سال های اخیر داشتند و نمایش نامه های بسیاری تولید شده که ده ها جلد از این آثار در کتابخانه ها موجود بوده و به چاپ رسیده است.
بهترین پژوهشگر تئاتر در سال 1393 خاطر نشان ساخت: علاوه بر به اجرا در آمدن جشنواره ها و نمایش های بسیار زیاد حوزه دفاع مقدس در تالار های نمایشی سراسر کشور، تئاتر دفاع مقدس در فضای آموزشی مدارس و دانشگاه و مساجد ما از جایگاه درخور و مورد توجهی برخوردار است و هنوز هم نهاد هایی هم چون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح به شکل تخصصی به تئاتر دفاع مقدس و مقاومت می پردازند، ساختار بسیار قدرتمندی دارند و امیدواریم بودجه آن ها افزایش یابد. تصور می کنم تئاتر در این سال ها توانسته است آثاری در خدمت فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت و دفاع مقدس تولید نماید.
دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر در بخش پایانی صحبت های خود بیان نمود: همین طور باید به افتخارات بین المللی تئاتر های دفاع مقدس در اجرا های برون مرزی اشاره داشته باشم که حضور قدرتمندی در صحنه های جهانی داشتند و موفق به کسب جوایز بین المللی شدند. در سطوح ملی نیز بسیاری از نمایش ها در جشنواره های بین المللی داخلی و خارجی توانستند جوایز نخست را کسب نمایند. به هر روی کیفیت آثار نمایشی دفاع مقدس در حوزه ادبیات و هنر چه بسا در اندازه جان فشانی و فداکاری ملت شریف و بزرگ ایران و آرمان ها و ارزش های شهداء والا و گرانقدر و جامعه بزرگ و معزز ایثارگران نبوده باشد چون از چنان جایگاه رفیعی برخوردار است که قابل جبران نیست اما هنرمندان نهایت تلاش خود شان را به انجام رساندند و امیدوارم هم چنان با حمایت هایی که نهاد های مختلف دارند این فرهنگ ایثار و شهادت ترویج پیدا نماید.
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.