سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

11

نخستین گام برای «خانه‌دار شدن جشنواره فیلم فجر» برداشته شد

  • کد خبر : 3715
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
نخستین گام برای «خانه‌دار شدن جشنواره فیلم فجر» برداشته شد
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید که پیشنهاد احداث «خانه جشنواره فیلم ایران» را به عنوان پروژه‌ای ملی به ریاست سازمان سینمایی داده است؛ از بهارستان نیز خبر می‌رسد که خزاعی نیز مؤسسه سینما شهر را مأمور مطالعات کارشناسی و بررسی‌های مقدماتی کرده است.

سینمایی نیوز- دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید که پیشنهاد احداث «خانه جشنواره فیلم ایران» را به عنوان پروژه‌ای ملی به ریاست سازمان سینمایی داده است؛ از بهارستان نیز خبر می‌رسد که خزاعی نیز مؤسسه سینما شهر را مأمور مطالعات کارشناسی و بررسی‌های مقدماتی کرده است.

 برگزاری جشنواره فیلم فجر در یک مکان مناسب، دائمی و مجهز، یکی از مسائل مهم مدیریت جشنواره فیلم فجر است که هر ساله با نزدیک شدن به آغاز این رویداد فرهنگی، دچار چالش‌ها و حواشی فراوانی می‌شود؛ از گمانه‌زنی‌ها تا اختلاف نظر در خصوص انتخاب خانه جشنواره.

امسال نیز سالن مرکزی یا خانه جشنواره دچار همین حاشیه شد و به دلیل برخی شرایط و محدودیت‌ها، ناگزیر پس از یک بار جابه‌جایی، مجدداً گزینه محتمل سال‌های قبل، یعنی سالن همایش‌های برج میلاد به عنوان خانه جشنواره انتخاب شد. گزینه‌ای که شاید از برخی جهات مانند وسعت و ظرفیت مناسب باشد، اما تمامی شرایط و امکانات یک مرکز اصلی و مهم برای جشنواره فیلم فجر، از جمله سالن استاندارد برای نمایش فیلم را ندارد.

در این خصوص مسعود نقاش ‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر به دلیل نیاز به برگزاری برنامه‌های متعدد نمایش فیلم، نشست‌های رسانه‌ای و برنامه‌های فرهنگی و هنری و نیز میزبانی از طیف گسترده‌ای از سینماگران، هنرمندان، اهالی فرهنگ  و اصحاب رسانه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خانه جشنواره باید از جهات متعدد دارای استانداردهای بالای محیطی، شهری، هنری، فنی و اجرایی باشد تا بتواند به عنوان محل دائمی جشنواره مورد استفاده قرار گیرد. متأسفانه فقدان مجموعه‌ای که بتواند تمامی این نیازها را برآورده کند، در سال‌های اخیر یکی از معضلات و گرفتاری‌های مدیران جشنواره فیلم فجر بوده است.

نقاش زاده ادامه داد: هیچ‌کدام از مجموعه‌ها یا سینماهایی که به عنوان سالن مرکزی یا خانه جشنواره انتخاب شده‌اند، تمامی مختصات و قابلیت‌های ضروری خانه جشنواره را یکجا نداشته‌اند. در واقع هرکدام از انتخاب‌ها، نقاط ضعف جدی دارند و از این رو محل مناسبی برای سالن مرکزی یا خانه جشنواره نیستند.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: از ضروری‌ترین امکانات خانه جشنواره، قبل از هر چیز در اختیار داشتن مجموعه‌ای از سالن‌های سینمایی مجهز، با استانداردهای کیفی و امکانات به‌روز برای نمایش فیلم‌های سینمایی به علاوه سالن‌هایی برای برگزاری نشست‌های خبری و رسانه‌ای و برنامه‌های فرهنگی با ظرفیت قابل توجه است به گونه‌ای که بتواند شمار قابل توجهی از مخاطبان را پوشش دهد. اما موقعیت مکانی، دسترسی مناسب، آسان و سریع از نقاط مختلف شهر و پارکینگ با ظرفیت قابل توجه برای خودروهای مدعوین و وجود زیرساخت‌های ارتباطی پیشرفته که کمترین آنها دسترسی به اینترنت پرسرعت است، نیز از ضروریات غیر قابل چشم‌پوشی برای خانه جشنواره است.

در سال‌های گذشته غالباً از سه محل برای برگزاری جشنواره در تهران استفاده شده، که هیچ یک از آنها مشخصات و امکانات ضروری برای خانه جشنواره را یک جا نداشته‌اند. بنابراین، در هر سال با توجه به رویکردها و البته میزان همکاری مدیران این مکان‌ها، یکی از آنها به عنوان سالن مرکزی یا خانه جشنواره انتخاب شده است. البته در برخی موارد هم شروط و مطالبات غیرقابل پذیرش مدیران برخی از این مجموعه‌ها، انتخاب خانه جشنواره و برگزاری آن را سخت‌تر کرده است.

وی خبر داد: بنابراین با توجه به جایگاه رفیع سینمای ایران در جهان و مشکلات لاینحل مراکز فعلی، بهترین راه حل، احداث یک مجموعه سینمایی فرهنگی پیشرفته و دائمی به عنوان خانه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و به تعبیری خانه جشنواره‌های فیلم ایران است. سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر، نیازمند یک مرکز دائمی و مستقل است تا بتواند به انبوه مخاطبان حرفه‌ای جشنواره از سینماگران و هنرمندان و اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ پاسخ مناسب و در خور آنان بدهد. در حقیقت این نیازی است که تمامی جشنواره‌های سینمایی معتبر دنیا به آن پاسخ داده‌اند و مجموعه‌ای مناسب را به عنوان مرکز جشنواره یا کاخ جشنواره طراحی و احداث کرده‌اند. من پیشنهاد احداث خانه جشنواره فیلم ایران را به عنوان پروژه‌ای ملی به ریاست محترم سازمان سینمایی داده‌ام که با آن موافقت شده و قرار است زمینه‌های مطالعه و اجرای آن فراهم شود.

امروز نیز خبر اقدام محمد خزاعی ریاست سازمان سینمایی، برای احداث مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی توسط روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر و در آن از قول خزاعی گفته شد “به مؤسسه سینما شهر مأموریت داده شد که در این زمینه مطالعات کارشناسی و بررسی‌های مقدماتی لازم را برای احداث چنین مرکزی فراهم آورند. امیدواریم این مرکز در آینده تحت عنوان «مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی» به چرخه فعالیت‌های سازمان سینمایی اضافه شود.”

نقاش‌زاده در توضیحات تکمیلی خود گفت: امیدوارم با همراهی و حمایت مادی و معنوی دستگاه‌های ذیربط از جمله اختصاص بودجه مستقل توسط مجلس شورای اسلامی، سازمان سینمایی بتواند این پروژه ملی را آغاز و در آینده‌ای نزدیک، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور، محل همیشگی برگزاری خود را داشته باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3715
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر، خبرگزاری تسنیم
  • 264 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.