سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۹ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 1 ذی‌الحجه 1446
  • و : Friday, 30 May , 2025 می باشد

خبر فوری

آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خردادماه در تئاتر شهر چه‌خبر است؟ سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما! تورناتوره رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای شد پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ نگاهی به سینمای سعید روستایی روزهای عروسکی تئاتر پایتخت معرفی نصرت کریمی و زهرا صبری، به‌عنوان اعضای افتخاری یونیمای جهانی توافق‌ خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای بهبود خدمات بیمه‌ای اعضا از تصویب حق عضویت ۴۰۰ هزار تومانی تا انتخاب سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر «رویاشهر» 10 میلیارد تومانی شد روایت بازآفرینی و اقتباس فرهنگی در هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تَرنگ؛ ۷۱ قطعه برای ساز کمانچه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۴ اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند تقدیر از جهانگیر میرشکاری با اعطای نشان درجه یک هنری آزادی خرمشهر «یک ملت» بودن را دوباره معنا کرد روایت موسیقایی ارکستر سمفونیک تهران از مقاومت بازگرداندن اشیای گمشده در نمایشگاه کتاب به صاحبان‌شان نمایش 3 انیمیشن کوتاه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی آیین اختتامیه بیست‌و‌ششمین جشنواره تئاتر فتح ‌خرمشهر برگزار شد 6 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه نخل طلای پناهی و چند نکته! نامه های بی فروغ/ نقد نمایش «امرملوکانه» “حسین پاکدل” ارکستر سمفونیک موسیقی فیلم تهران آغاز به کار کرد بازتعریف فیلم کوتاه در عصر دیجیتال؛ اقتباس، از حاشیه تا مرکز توجه پیش‌نشست‌های تخصصی «اقتباس در فیلم کوتاه» برگزار می‌شود برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت معرفی شدند فروش بیش از ۱۷ میلیارد تومانی کتابفروشی‌ها تا پایان روز ششم پیوست نمایشگاه کتاب برندگان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ انتخاب شدند مراسم معارفه مدیر نوآوری و ارتباطات موزه سینمای ایران اکران «صبح اعدام» آخرین ساخته بهروز افخمی در روستای زادگاه طیب بیش از ۱۳ هزار تماشاگر به سالن‌های دولتی آمدند ارائه نسخه زیرنویس‌دار؛ الزام فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران مهلت ارسال چکیده مقالات به هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تا ۱۵ خرداد تمدید شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ انتشار پوستر فیلم سینمایی «صبح اعدام» ادامه ثبت‌نام طرح و فیلمنامه‌های متقاضی دریافت حمایت از بنیاد سینمایی فارابی روز‌های آغازین خرداد و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی

0

نخل طلای پناهی و چند نکته!

  • کد خبر : 42514
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
نخل طلای پناهی و چند نکته!
سینمایی که باید بازتاب‌دهنده فرهنگ، تاریخ و پیچیدگی‌های جامعه ایرانی باشد تبدیل به ابزاری شده که دشمنان این مرزوبوم آن را برای پیشبرد اهداف سیاسی خود خریداری کرده‌اند.

سینمایی نیوز، محمد رضا دلیر: مدت‌هاست که فیلم‌های دفاع مقدسی و سازندگان آن‌ها را به وابسته‌بودن متهم می‌کنند و هیچ جایی برای استقلال رأی آن‌ها قائل نیستند، اما وقتی به نافیلمساز عزیزکرده‌شان می‌رسند لب به ستایش باز می‌کنند و دریافت‌های خود از تاریخ سینما و نقدنویسی را در صندوق می‌گذارند و همچون کسانی که به‌تازگی با جنبه‌های توریستی سینما روبه‌رو شده‌اند جایزه را حق پناهی و پادفیلم‌هایش می‌دانند. اما سؤال اساسی‌تر اینجاست که پناهی وابسته‌تر است یا سینماگران به‌اصطلاح حکومتی؟

اتفاقات سال ۱۳۸۸ اگر یک برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد داشته باشد، جعفر پناهی‌ است. هنر می‌خواهد که در تمام این شانزده‌سال با صادرکردن بیانیه در قالب تصاویر متحرک به کارت ادامه دهی و بدون آنکه بهره‌ای استعداد ذاتی در کارت داشته باشی جایزه هم بگیری! به همین خاطر پناهی با رندی تمام یک پوکرباز حرفه‌ای است که می‌داند کجا حرف بزند و چه جلوی دوربین ببرد که برایش منفعت داشته باشد.

کارگردان «این یک فیلم نیست» وقتی نخل طلایش را دریافت کرد از احترام به آزادی و این مفاهیم سخن گفت (نقل به مضمون) اما بیان نکرد که اگر جمهوری اسلامی ایران نبود او الان به این شکل نمی‌توانست کالای خود را در بازار مکاره کن بفروشد و شیوه فیلمسازی‌اش از اساس تغییر می‌کرد، پس ظرف وابسته‌بودن او از افرادی که اسم‌شان بد در رفته بدون حرف پیش بزرگ‌تر است.

پس اگر سینما در ایران با رعایت قواعد بازار اداره می‌شد و غرب هم با زیاده‌خواهی سیستم حاکم بر کشور و مردمش را تحریم نمی‌کرد پناهی در بهترین حالتش همچنان داشت آثاری شبیه به «بادکنک سفید»، «آینه» و… می‌ساخت و یکی از بازیگران عادی فیلمسازی در سینمای محلی ایران بود که هر از گاهی هم می‌شد به موفقیت نسبی‌اش در فستیوال‌ها دل بست.

در تحلیل رابطه امثال پناهی و جشنواره‌ها می‌توان این طور بیان کرد که طرف دوم ماجرا به‌عنوان مقاطعه‌دهنده یک برنده همیشگی است و جعفر پناهی متأخر با خروارخروار پادفیلم و ضدسینما که در سال‌های بعد از ۱۳۸۸ تولید کرده به‌ناگزیر برای حفظ فیگور و حیات خود در چهارچوب قواعد سینمای جشنواره‌ای باید به اوامر کن و ونیز و برلین تن دهد.

به‌عبارت دیگر، پناهی تتمه استعداد فیلمسازی‌اش را در راستای اهداف نمادین ناتو و غربِ معرفتی مصرف می‌کند چون فقدان صنعت سینما در ایران باعث می‌شود که مدل فیلمسازی استعماری او بیشتر به کار جشنواره‌ها بیاید.

دریافت نخل طلای جشنواره کن توسط جعفر پناهی، به سوژه‌ای جنجالی و بحث‌برانگیز در فضای فرهنگی کشور تبدیل شده است. اما باید صریح و بدون تعارف پرسید: آیا این جایزه، نماد واقعی هنر ناب ایرانی است یا صرفاً مهر تأییدی است بر تسلیم سینمای ایران در برابر پروژه‌های سیاسی غرب؟ نخل طلای جعفر پناهی، نه تنها یک جایزه سینمایی ساده نیست، بلکه مهر تأییدی است بر تسلیم کامل یک سینمای به‌اصطلاح مستقل در برابر پروژه‌های سیاسی غرب. این جایزه به‌هیچ‌وجه نماینده هنر ناب ایرانی نیست؛ بلکه نشانه‌ای است از بازی دادن سینمای ایران در میدانی که سیاست‌مداران و نهاد‌های فرهنگی غربی طراحی کرده‌اند. نخل طلا برای پناهی، جایزه‌ای سیاسی است که با هزینه هنر و فرهنگ ایرانی گرفته شده و به‌جای تبلور خلاقیت و استقلال هنری، پیامی آشکار از همراهی با سیاست‌های ضدملی و ضد فرهنگی صادر می‌کند.

واقعیت تلخ و غیرقابل‌انکار این است که موفقیت پناهی، بیش از آنکه بازتاب هنر مستقل و اصیل ایرانی باشد، نشانگر هم‌سویی سینمای به‌اصطلاح مستقل و در واقع وابستة ایران با سیاست‌های فرهنگی و رسانه‌ای غرب است. جعفر پناهی سال‌هاست که در جشنواره‌های خارجی به‌عنوان صدای معترض و منتقد شناخته می‌شود و جوایز متعددی دریافت کرده است. اما این پرسش جدی مطرح است که آیا این «معترضان» ساخته دست آن جشنواره‌ها نیستند؟ آیا این جایزه‌ها حاصل استقلال و خلاقیت هنری واقعی است یا نتیجه همراهی با روایت‌ها و سیاست‌هایی است که غرب برای آن‌ها تعیین کرده؟ سینمایی که باید بازتاب‌دهنده فرهنگ، تاریخ و پیچیدگی‌های جامعه ایرانی باشد تبدیل به ابزاری شده که دشمنان این مرزوبوم آن را برای پیشبرد اهداف سیاسی خود خریداری کرده‌اند.

از زمانی که در سپهر سیاسی ایران، جریان برانداز و مخالف نظام مستقر مطرح شد و از داخل کشور یارگیری کرد، در سینمای ایران نیز سینمای زیرزمینی فربه شد و در دوران پسا ۱۴۰۱ مطرح‌تر از همیشه شد. هم توسط فیلمسازان مطرحی که این مدل سینما را آزمودند و هم از جنبه حضور بین‌المللی این سینما که تا سطح نامزدی اسکار برای «دانه انجیر معابد» رسید. نخل طلای پناهی خون تازه‌ای بر رگ سینمای زیرزمینی وارد می‌کند و از این جهت حائز اهمیت است و کاش از طریق سهل‌گیری در ممیزی و مساعد کردن فضا برای فیلمسازی به صورت رسمی، جلوی ارتقا و رشد بیشتر سینمای زیرزمینی گرفته شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=42514
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 423 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.