سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 22 December - 2024
کل 8867 امروز 0

خبر فوری

سه اتفاق مهم فجر ۴۳ نمایش مستند چریکه بهرام در خانه سینما کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌کند حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد محمدباقر خرمشاد دبیر علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد آغاز ثبت‌نام اصحاب رسانه و منتقدان در جشنواره تئاتر فجر اعلام برنامه‌های هفته چهارم مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره مقاومت نکوداشت اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان باید کار را به استان‌ها بسپاریم برج میلاد مقر اصلی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد اعلام زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونه‌های جشنواره تئاتر فجر «سینماحقیقت» ادامه دارد شب های باغ فردوس با «ارغوان» آغاز می‌شود کنسرت موسیقی گروه «راستان» همراه با حرکات آیینی بانوان «آیلان» درنگی بر موسیقی و نگارگری در دوره‌های تیموری، صفوی و عثمانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه دوم دی ۱۴۰۳ هیات داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد صالحی: آینده هنر ایران در استان‌هاست/ هنرهای نمایشی به احیای سنت‌های فراموش شده کمک می‌کند نقد و بررسی جلسه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار شد آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار «شاخصه‌های یک جشنواره تراز ملی» به روایت عسگرپور فراخوان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ منتشر شد ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران شد آمادگی «صیاد» برای حضور در جشنواره فیلم فجر نمایش آثار 100ثانیه‌ای جشنواره عروسکی از امروز آغاز می‌شود آغاز اکران‌های استانی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تماشای «چمدان»، «چوپان»، «سم‌پاش» و «تایلندی» در بیست‌و‌سومین پاتوق دیدار یلدایی سفیر مهربانی با سالومه شاهرخی، همسر مرحوم شهرام عبدلی حضور پررنگ تولیدات «انجمن» در جشنواره رشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه اول دی ۱۴۰۳ آغاز ثبت نام رسانه‌های دیداری و شنیداری از شنبه اول دی از حریم تئاتر شهر تا کیفیت اجراهای جشنواره یک اختتامیه با طعم شب یلدا و روز مادر بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره چهل و سوم نمایش‌های بخش فراگیر جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک اعلام شد برگزاری نخستین شب نمایشنامه‌نویس در سالروز تولد بهرام بیضایی فیلم‌های سیما در آخرین روزهای پاییز معرفی هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد رودکی ارکستر موسیقی ملی ایران “خونه مادر بزرگه” را به تالار وحدت آورد «در سایه سرو» از ایران به فهرست برگزیده‌های اسکار راه یافت نامزدهای بخش «فیلم مستند» اعلام شدند معرفی هیئت داوران دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران هیأت انتخاب بخش سینمای ایران معرفی شدند دعوت سازمان سینمایی از سالن‌های سینما نمایش و نقد فیلم تعارض در خانه سینما آغاز ثبت نام اعضای صنوف خانه سینما تعویق مراسم جایزه پژوهش سال سینمای ایران زمان اعلام نتایج ۴ بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد

0
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش دوم

نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»

  • کد خبر : 36567
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»
یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند.

حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «بی‌ بدن» : فیلم‌ بی‌ بدن از نظر مضمونی‌ از قصاص دفاع می‌ کند. بی‌ بدن فیلم‌ خوبی‌ نیست‌ و فیلم‌ نامحبوب است‌.

صحنه‌ ی رفتن‌ برای‌ اعدام مضحک‌ می‌ نمایاند. فیلم‌ «بی‌ بدن» ساخته‌ مرتضی‌ علیزاده در راستای‌ علفزار فیلم‌ اول نویسنده بی‌ بدن یعنی‌ کاظم‌ دانشی‌ ساخته‌ و پرداخته‌ شده است‌. خوبی‌ دانشی‌ این‌ است‌ که‌ در جزئیات پرونده های‌ جدایی‌/ قضایی‌ تسلط‌ یافته‌ و به‌ تعبیری‌، این‌ کاره شده است‌. فیلم‌ علیزاده در ساختار از فیلم‌ «علفزار» پیروی‌ می‌ کند، یعنی‌ افتتاحیه‌ ای‌ که‌ ربط‌ مستقیمی‌ با داستان اصلی‌ ندارد اما سوسپانس‌ را می‌ کارد و تا آخر هم‌ در تار و پود اثر جاری‌ است‌. قصه‌ بر اساس ماجرایی‌ واقعی‌ است‌.

یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند. به طور مثال یک‌ حاشیه‌ سازی‌ و جنجال حول اسم‌ کارگردان یا موضوع فیلم‌ باعث‌ می‌ شود تمام ضعف‌ های‌ فنی‌ فیلم از مقابل چشم‌ ها کنار بروند و به‌ اندازه مهم‌ ترین‌ فیلم‌ های‌ تاریخ‌ سینما درباره آن اثر بحث‌ شود. بی‌ بدن خوب پرزنت‌ شده اما فیلم‌ خوبی‌ نیست‌.

درباره فیلم‌ «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»: فیلم‌ ساخته‌ سروش صحت‌ در مسیر سریال های‌ اینگونه‌ است‌ که‌ فیلم‌ مماس با آن هاست‌. او کمدی‌ نویس‌ نیست‌ بلکه‌ شوخی‌ نویس‌ است‌. کارگردان یادش رفته است که‌ آنجا سینماست‌ و نه‌ تلویزیون و سریال. سکانس‌ مخ‌ زنی‌ سر مرد و برای‌ سر زن، سبک‌ و دور از واقعیت‌ است‌. سکانس‌ ها طولانی‌ است و فیلم ساز سعی‌ دارد ماجرا را کش‌ دهد. فیلم‌ در حد یک‌ سریال است‌ که‌ بی‌ خیال بنشینید و بنگرید.

درباره فیلم‌ «تابستان همان سال»: محمود کلاری‌ فیلمبردار برجسته‌ سینمای‌ ایران این‌ فیلم‌ را ساخته‌ و از نام فیلم‌ این‌ گونه‌ بر می‌ آید که‌ اثری‌ خاطره انگیز و نوستالژیک‌ است‌. سینمای‌ فیلم‌، داستان گویی‌ داستان را خوب شروع و خوب پایان می‌ دهد. داشتن‌ نریشن‌ هم‌ بر این‌ قصه‌ گو بودن تصریح‌ دارد.

فیلم‌ کلاری‌ علاوه بر قصه‌، طراحی‌ صحنه‌ و لباس خوبی‌ نیز دارد در عین‌ این‌ که‌ فیلمبرداری‌ قابل‌ قبول با رنگ‌ آمیزی‌ خاطره ساز و قاب های‌ ناشی‌ از دوربین‌ باوقار هم‌ جزو قوت های‌ اثر است‌. اما همه‌ این ها وقتی‌ کنش‌ و ریتم‌ و نقاط عطف‌ پیش‌ برنده ای‌ در کار نباشد، ضعفش‌ غالب‌ می‌ شود. در واقع‌ فیلم‌ کلاری‌ اصلا شروع نمی‌ شود و کاملا در عرض متوقف‌ است‌. بازی‌ های‌ معمولی‌ هم‌ مضاعف‌ بر قضیه‌ است‌.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36567

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.