سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 22 December - 2024
کل 8864 امروز 14

خبر فوری

«سینماحقیقت» ادامه دارد سه اتفاق مهم فجر ۴۳ نمایش مستند چریکه بهرام در خانه سینما کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌کند حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد محمدباقر خرمشاد دبیر علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد آغاز ثبت‌نام اصحاب رسانه و منتقدان در جشنواره تئاتر فجر اعلام برنامه‌های هفته چهارم مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره مقاومت نکوداشت اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان باید کار را به استان‌ها بسپاریم برج میلاد مقر اصلی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد اعلام زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونه‌های جشنواره تئاتر فجر شب های باغ فردوس با «ارغوان» آغاز می‌شود کنسرت موسیقی گروه «راستان» همراه با حرکات آیینی بانوان «آیلان» هیات داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد صالحی: آینده هنر ایران در استان‌هاست/ هنرهای نمایشی به احیای سنت‌های فراموش شده کمک می‌کند نقد و بررسی جلسه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار شد آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار «شاخصه‌های یک جشنواره تراز ملی» به روایت عسگرپور فراخوان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ منتشر شد ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران شد آمادگی «صیاد» برای حضور در جشنواره فیلم فجر نمایش آثار 100ثانیه‌ای جشنواره عروسکی از امروز آغاز می‌شود آغاز اکران‌های استانی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تماشای «چمدان»، «چوپان»، «سم‌پاش» و «تایلندی» در بیست‌و‌سومین پاتوق دیدار یلدایی سفیر مهربانی با سالومه شاهرخی، همسر مرحوم شهرام عبدلی حضور پررنگ تولیدات «انجمن» در جشنواره رشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه اول دی ۱۴۰۳ آغاز ثبت نام رسانه‌های دیداری و شنیداری از شنبه اول دی از حریم تئاتر شهر تا کیفیت اجراهای جشنواره یک اختتامیه با طعم شب یلدا و روز مادر بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره چهل و سوم نمایش‌های بخش فراگیر جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک اعلام شد فیلم‌های سیما در آخرین روزهای پاییز معرفی هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد رودکی ارکستر موسیقی ملی ایران “خونه مادر بزرگه” را به تالار وحدت آورد «در سایه سرو» از ایران به فهرست برگزیده‌های اسکار راه یافت نامزدهای بخش «فیلم مستند» اعلام شدند معرفی هیئت داوران دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران هیأت انتخاب بخش سینمای ایران معرفی شدند دعوت سازمان سینمایی از سالن‌های سینما نمایش و نقد فیلم تعارض در خانه سینما آغاز ثبت نام اعضای صنوف خانه سینما تعویق مراسم جایزه پژوهش سال سینمای ایران زمان اعلام نتایج ۴ بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد آنها که غافلگیر شدند و آنهایی که انتظارش را داشتند ۵ نکته از اختتامیه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بزرگداشت فرهاد فخرالدینی در فرهنگسرای نیاوران

1
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش نخست

نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

  • کد خبر : 35916
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در […]

حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «قلب‌ رقه‌»: رقه‌ شهری‌ دستوری‌ است‌ که‌ حدود ٤ سال پایتخت‌ داعش‌ بود و داستان فیلم‌ «قلب‌ رقه‌» مثل‌ سریال «سقوط» یا حتی‌ تا حدودی‌ فیلم‌ «به‌ وقت‌ شام» حول یک‌ عملیات نجات می‌ گردد. در حقیقت‌ ما هنوز فیلم‌ یا سریالی‌ نساخته‌ ایم‌ که‌ نبرد های‌ نظامیمان با داعش‌ را به‌ تصویر بکشد و تمام آثاری‌ که‌ ساخته‌ شده اند یا روایت‌ جلوگیری‌ از یک‌ خرابکاری‌ داعش‌ در ایران هستند یا شرح یک‌ عملیات نجات می باشند.

این‌ الگویی‌ است‌ که‌ در سینمای‌ جهان بسیار پربسامد است‌ اما تنها الگوی‌ فیلم سازی‌ سرگرم کننده و در عین حال استراتژیک‌ نیست‌. این که اگر کسی‌ به‌ اسلام واقعی‌ عمل‌ کند می‌ شود همین‌ داعش‌ و آن هایی‌ که‌ داعشی‌ نشدند مسلمان خجالتی‌ تری‌ هستند! این‌ باور ساده انگارانه‌ و البته‌ ابلهانه‌ توضیح‌ نمی‌ دهد که‌ چرا داعش‌ با اسرائیل‌ هم‌ دست‌ و هم‌ پیمان بودند و مسلمانان را می‌ کشتند؟ یا نقش‌ سرویس‌ های‌ امنیتی‌ آمریکا و انگلستان را در پدید آمدن چنین‌ جرثومه‌ فسادی‌ عمدا در نظر نمی‌ گیرند. باید درباره داعش‌ فیلم‌ ساخته‌ شود.

درباره فیلم‌ «صبح‌ اعدام»: روایت‌ پردازی‌ با تصاویر به جا مانده واقع‌ با حکم‌ این که‌ نریشن‌ ظاهرا فیلم‌ را به‌ جلو می‌ برد و شخصیت‌ و روایت‌ میان عکس‌ ها و خاطرات گم‌ می‌ شود.

افخمی‌ در صبح‌ اعدام سعی‌ می‌ کند نوعی‌ ساختار کلاسیک‌ آمیخته‌ با روایت‌ مستند گونه‌ با بهره گیری‌ از نریشن‌ را به‌ کار بگیرد و زمانی‌ که‌ طیب‌ و حاج اسماعیل‌ وارد اتاق تشریفات قبل‌ از اعدام می‌ شوند این‌ ساختار معنا و مفهومی‌ متناسب‌ با سبک‌ و سیاق انتخاب شده توسط‌ فیلم ساز پیدا می‌ کند اما زمانی‌ که‌ دوربین‌ افخمی‌ با شخصیت‌ طیب‌ از اتاق تشریفات خارج می‌ شود و نوبت‌ به‌ حاج اسماعیل‌ می‌ رسد و همزمان طیب‌ حاج رضایی‌ را هم‌ در قاب خود نگه‌ می‌ دارد، فیلم‌ وارد حیطه‌ هایی می‌ شود که‌ یک‌ دستی‌ ساختاری‌ آن را خدشه‌ دار می‌ کند.

افخمی‌ نه‌ فقط‌ حداقلی‌ از پروسه‌ تحول طیب‌ را نمایش‌ نمی‌ کند که‌ با نماهای‌ طولانی‌ از دادگاه و حاج اسماعیل‌ رضایی‌ به‌ وهن‌ و تمسخر آنها می‌ پردازد؛ خصوصا که‌ او به‌ تفصیل‌، خدمات طیب‌ در خدمت‌ به‌ شاه و علیه‌ مصدق را طرح و بسط‌ می‌ دهد اما از چگونگی‌ برگشت‌ و چرایی‌ ضد شاه شدنش‌ حرف به دردبخوری‌ نمی‌ زند.

درباره فیلم‌ «شهسوار»: حسین‌ نمازی‌ کارگردان فیلم‌ در شهسوار نیز به مانند فیلم‌ شادروان دنبال حمل‌ جنازه است‌.

در فیلم‌، فیلنامه‌ با منطق‌ خود، روایت‌ را شرح می‌ دهد. فیلم‌ «شهسوار» به‌ شدت از ناحیه‌ نشت‌ ایده و موضوع رنج‌ می‌ برد.

اتفاقا نمازی‌ با خوب موضوعی‌ شروع می‌ کند: یکی‌ از اعضای‌ خانواده در شرایطی‌ می‌ میرد که‌ این خانواده در شرف عروسی‌ یک‌ زوج هستند و… این‌ تضاد یا حتی‌ سنت‌ شکنی‌ در صورت بسط‌ و درام شدن هم‌، جذاب و تازه بود و هم‌، جای‌ خنده گیری‌ از مخاطب‌ داشت‌، کما این‌ که‌ در ابتدا این‌ اتفاق می‌ افتد ولی‌ نمازی‌ این‌ کانسپت‌ را رها می‌ کند و به‌ سراغ تصادف ساختگی‌ برای‌ گرفتن‌ دیه‌ می‌ رود و تازه، موضوع اشتغال زایی‌ با «خر» را هم‌ داریم و به هیچ‌ کدام از این‌ موضوعات پرداخته‌ نمی‌ شود.

لذا فیلم تبدیل‌ به‌ وضعیتی‌ می‌ شود که‌ آدم ها در این‌ بین‌، پاندول می‌ شوند. در واقع‌ بی‌ هویت‌ و فاقد شناسنامه‌ هستند، مثل‌ دختر که‌ اگر شنوا بود چه‌ فرقی‌ می‌ کرد تا الان که‌ ناشنواست‌.

 

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35916

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.