سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 17 January - 2025
کل 9232 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما آنچه باید از «فیلم فجر» ۴۳ بدانید سینمای مستند و جایگاه ویژه‌ای که در فجر پیدا کرده است تست فنی «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله» در سالن فارابی آخرین هفته دی ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما اهمیت سینماهای مردمی به عنوان اولین مواجهه جشنواره با مخاطب فجر اعطای احکام شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی / موافقت با ساخت 4 فیلم‌نامه غیرسینمایی فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی منتشر شد تعطیلی سینما‌ها در روز پنجشنبه مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار دو هنرمند برجسته رفت «ارباب جنگ» در شبکه فراتر وشتان «در آینه زن» را روی صحنه می‌برد نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود از اعلام محل اجرای آثار دو بخش تا توضیح مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سینمایی «ستیغ جهنمی» را از شبکه یک سیما ببینید شیراز صاحب مجموعه سینمایی تازه شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ جشنواره فجر، نیازمند هم‌افزایی رسانه‌ای است راه‌یابی هشت نمایش منتخب جشنواره تئاتر مقاومت به جشنواره تئاتر فجر آئین قرعه‌کشی جدول نمایش فیلم‌های جشنواره ۴۳ برگزار شد سینمای ایران میراث داران با وفایی دارد معرفی مقالات برتر بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دعوت از دانشجویان تئاتر برای همکاری با جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر شب مجموعه کتاب‌های «گلستان هنر» در فرهنگسرای نیاوران افتتاح ​پردیس سینمایی صدرا شیراز هم‌زمان با روز پدر رقابت ۱۱ مستند برای سیمرغ بلورین فیلم فجر چهل و سوم اعضای هیات علمی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب شدند همراه با فیلم‌هایی با حال و هوای پدرانه تئاترها یک شب به صحنه نمی‌روند پس از 51 اجرای موفق، بیش از 7500 نفر اپرای «مولوی» را دیدند آماده‌ایم در رویدادهای اصلی تئاتر میزبان برگزیدگان جشنواره ملی بهزیستی باشیم دفاتر سوم و چهارم مجموعه نمایشنامه‌های مونودراما رونمایی می‌شود «منبع رمز» و «بی همتا» با کیفیت فول اچ دی معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد شب «یوز آسیایی» با نمایش فیلم در خانه سینما فهرست تهیه‌کنندگان هم عقب افتاد پیکر زنده‌یاد فریدون شهبازیان تشییع شد اکبر عبدی با «سفر جادویی» به «نمایش» می آید «جزئیات» است که سرنوشت یک «فیلم» را رقم می‌زند/ فیلمنامه فقط «کلمه» نیست نشست ماهانه خانه موسیقی ایران به یاد فریدون شهبازیان عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ انتشار فراخوان سومین جشنواره «عروسک‌خونه» اولین نشست نویسندگان سینما و تئاتر ایران برگزار شد اسامی فیلم‌های بخش ویژه فیلم فجر هنوز نهایی نشده است کاراکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «نایی‌جان» تا «هامون» فیلـم های شبكه نمایش سیما در سالروز ولادت حضرت علی (ع) اکران آنلاین فیلمی با بازی مریلا زارعی دیدار اعضای هیات‌مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر

4
در پانصد و هفتاد و سومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: وقتی برگمان با نور داستان می‌گوید/

«نور زمستانی» بر پایه شک قهرمان داستان شکل می‌گیرد!

  • کد خبر : 32057
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۶
«نور زمستانی» بر پایه شک قهرمان داستان شکل می‌گیرد!
پانصد و هفتاد و سومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «نور زمستانی» به کارگردانی اینگمار برگمان محصول ۱۹۶۱ اختصاص داشت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور شهرام اشرف ابیانه (منتقد سینما) برگزار شد.

شهرام اشرف ابیانه در این نشست گفت: خیلی خوشحالم که با شما فیلمی از برگمان را دیدم. این برای من و همه برگمان‌دوست‌ها اتفاق بزرگی است. شخصا بسیار برگمان را دوست دارم؛ ۳۲ سال است که سینمای او را دنبال می‌کنم و باید بگویم که معلم معنوی من است. اولین بار که دیدم در همین ایران به برگمان حمله کرده و او را شیاد خطاب می‌کنند؛ بسیار تعجب کردم. زیرا سینمای درخشانی دارد.

او افزود: برگرمان ‌دو دوره کاری دارد. دوره کلاسیک در دهه ۵۰ که در آن فیلم‌هایی چون «توت‌فرنگی‌های وحشی» را ساخته است و دوره مدرن که از ۱۹۶۱ و با فیلم «همچون در یک آینه» شروع می‌شود و با دو فیلم دیگر، سه‌گانه مدرن او را شکل می‌دهد. فیلم «نور زمستانی» که امروز دیدیم، دومین فیلم از این سه گانه است. مخالفان او که بعضا آدم‌های باسوادی هم هستند، می‌گویند اسلوب سینمایی که او راه انداخته تقلید شده از موج نوی سینمای فرانسه بوده است. منظورشان این بوده که برگمان با تاثیر از موج نو سینمای فرانسه، خواسته خودش را نجات دهد. در صورتی که آنها به این دقت نمی‌کنند که برگمان هنرمندی چند وجهی است. به عنوان مثال او علاوه بر فعالیت در سینما، در تئاتر سوئد بسیار فعال بوده و دوره‌ای طولانی ریاست تئاتر سلطنتی استکهلم را برعهده داشته و در حوزه نوشتن کارهای بسیاری انجام داده است.

این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: برگمان آدم مذهبی نیست اما چون پدرِ کشیشِ سختگیری داشته است، قوانین خانه پدر، روی او تاثیر گذاشته و دچار شک اگزیستانسیالیستی شده است که در این اثر نیز وجود دارد. یعنی شاید در مورد مقوله خدا صراحتا چیزی درباره باور خود نگوید، اما انگار پرداختن به این موضوع او را رها نمی‌کند. در سه‌گانه دوره مدرن برگمان که با فیلم «همچون در یک آینه» شروع می‌شود، ما داستان خدا طرفیم. «همچون در یک آینه» داستان دختری را روایت می‌کند که از آسایشگاه روانی برگشته و منتظر دیدن خداست.

اشرف ابیانه در ادامه صحبت‌هایش گفت: خیلی جالب است که در آنجا خدا در یکی از زیباترین و عجیب‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما در قالب یک عنکبوت برای او ظاهر می‌شود. چنین درک و دریافتی از مقوله‌ای چون صحبت با خدا بسیار عجیب است. او با این کار عُمقی به مسائل مذهبی می‌دهد که هیچ فیلمساز مذهبی تا آن زمان نتوانسته این کار را بکند. فیلم‌های او بیشتر از هر فیلمساز مذهبی تاثیرگذار است. در فیلم دوم این سه‌گانه که «نور زمستانی» باشد، لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که انگار کل بنای آن فیلم بر این اساس شکل گرفته است، لحظه‌ای که ما در قهرمان داستان شک می‌بینیم. این فیلم مهم است چون آن لحظه‌ای که مسیح شک می‌کند را تصویر کرده است. در واقع فیلم نور زمستانی روی این سنگ بنا شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: ایده فیلم «نور زمستانی» از آنجا شکل می‌گیرد که برگمان در جزیره‌ای از همه دور افتاده و در حال زندگی و نگارش شاهکارهایش است. خودش می‌گوید در زمان نگارش فیلمنامه پایانی برای آن نداشتم و نمی‌دانستم قصه را چطور ببندم. اما در نهایت قصه با اتفاقی که برای خودش رخ می‌دهد پایان می‌یابد. او با پدرش وارد یکی از کلیساهای محلی می‌شود که آنچنان رونقی نداشته و افراد زیادی در آن حاضر نیستند. آنها منتظر کشیش هستند که دیر کرده است. کشیش با شرایط بیماری وارد می‌شود و می‌گوید به دلیل اینکه اوضاع مساعدی ندارد مراسم را مختصر برگزار می‌کند و به پشت جایگاه می‌رود. پدر برگمان که کشیش متعصبی بوده است، به آن پشت رفته و زمان طولانی را با او خشمگینانه نجوا می‌کند.

این منتقد سینما در ادامه عنوان کرد: در نهایت مراسم با حضور پدر برگمان و دستیار کشیش آغاز می‌شود. خانمی هم آنجا بوده که برگمان فکر می‌کرده همسر کشیش است اما خادم کلیسا بوده است. پدر برگمان بیرون آمده و مراسم را برگزار می‌کند. به ظاهر کار بیهوده‌ای بوده است؛ چون تماشاگری هم وجود نداشته اما پدر برگمان اصرار داشت که برگزار شود. برگمان می‌گوید که پایان فیلم را آنجا پیدا کردم. در این فیلم موسیقی نداریم و همه‌چیز سرد است. ما اینجا لحظات درخشانی را می‌بینیم که با نور شکل گرفته است.

اشرف ابیانه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برگمان در دوره‌ای روی تمام ابزار سینمایی مطالعه کرده و تلاش می‌کند تا نسبت به هر آنچه در سینما است، اِشراف پیدا کند. به این ترتیب تبدیل به سینماگر مولف می‌شود که از همه اجزای سینمایی برای بیان آنچه می‌خواهد بیان کند، استفاده می‌کند. در فیلم نور زمستانی با فیلمبردار خود صحبت کرده و ایده‌هایی که در رابطه با نور دارد را با او در میان می‌گذارد. فیلمبردار او ماه‌ها در کلیساهای مختلف می‌گردد و مطالعه نوری می‌کند تا به این چیزی که دیدیم برسد. به صورتی که در این فیلم از نور طبیعی استفاده شده است.

او افزود: در فیلم شخصیت‌ها به دنبال نوری هستند که می‌تواند نماد خدا باشد. البته که خدا وجود دارد اما ارتباط خود را با آنها قطع کرده است. برگمان همه این موارد را با نقاشی نور به ما می‌رساند. در واقع فضا با نور ساخته شده و قصه با نور گفته می‌شود. اتفاقی که بیش از پیش به جذابیت این اثر اضافه کرده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=32057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.