سینمایی نیوز
19:42:00
    امروز : جمعه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۴
کل 9790 امروز 0

خبر فوری

برپایی سالن چاپ در نمایشگاه کتاب اعلام‌نتایج تخصیص غرفه به ناشران نمایشگاه کتاب تمامی اجراهای تئاتر شهر به جانباختگان بندرعباس تقدیم شد فیلم «زن و بچه» مجوز نمایش ندارد سینماها امروز تعطیل است استقبال بیش از یک میلیون مخاطب از اکران های سیار از عرضه مستند در شبکه نمایش خانگی تا پایان «سینماحقیقت» در چارسو روایتی از تجربه زیسته نویسندگان مستندهایی برای تماشای آنلاین عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های ‌دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ تعطیلی سینماها برای همدردی با مردم بندرعباس پخش سریال و فیلم های سینمایی از قاب سیما ایران در پیوند با کتاب تا ابد پایدار خواهد ماند راهیابی فیلم سینمایی «زن و بچه» به جشنواره فیلم کن آغاز داوری بخش ویژه «آثار منتخب از نگاه اهالی صنعت نشر کتاب» اعلام اسامی ناشران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران نکوداشت گلاب آدینه در بیستمین شب کارگردان سوگواره‌های نواحی مختلف ایران برای حادثه هرمزگان رویداد ملی موسیقی نواحی ایران همراه با سوگ مردمان هرمزگان به کار خود پایان داد اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس مراسمی به یاد حمید سمندریان برگزار می‌شود موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح بیش از ۱۳ هزار مخاطب به تماشای نمایش‌های سالن‌های دولتی نشستند عاشقانه‌های نواحی ایران / از مازندران تا هرمزگان اولویت‌های مهم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در دوره جدید فعالیت‌ها فراخوان دومین جشنواره فیلم ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های ‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ فراخوان هفتمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران اعلام آمادگی ۲۳۰ ناشر دانشگاهی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران 12 تن بار ناشران خارجی وارد گمرک نمایشگاه شد حل مشکل حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب/ برپایی پنج روز نمایشگاه مجازی اختصاصی همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اردیبهشت ماه آغاز به‌کار آکادمی علوم سینمایی اوراسیا با حضور رئیس سازمان سینمایی در مسکو آمار فروش سینماهای کشور در فروردین‌ماه اعلام شد پنجمین «مجموعه نمایشنامه صنف مدرسان تئاتر» منتشر شد اختصاص ۷۵ هزار مترمربع فضای مسقف برای برپایی نمایشگاه کتاب تقدیر از محمد سریر آهنگساز خاطره‌ساز پنجره «هنر و تجربه» طراحی می‌شود سند سینما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی می‌شود تعطیلی سینماها به مناسبت شهادت امام صادق(ع) صدور مجوز چهارمین جشنواره موسیقی کوچه در بوشهر انتشار فراخوان حضور در بخش فن‌آوری‌های نشر نمایشگاه کتاب نادر میر کیانی دار فانی را وداع گفت عرضه بیش از ۳۱ هزار عنوان کتاب کودک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فروش ۲۰۱ میلیارد تومانی سینما‌ها در فروردین با پخش فیلم مستند در جشنواره‌ها آشنا شوید معرفی مجری تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب ناشران و آژانس‌های ادبی حاضر در فلوشیپ تهران انتخاب شدند سالن فناوری‌های نشر برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب آغاز به کار می‌کند

1
روایت غربت فلسطین/

نگاهی به فیلم مستند «پنج دوربین شکسته»

  • کد خبر : 35836
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۵۵
نگاهی به فیلم مستند «پنج دوربین شکسته»
برگ برنده «پنج دوربین شکسته» در وهله نخست، تصاویر بکر، واقعی و نابی است که توسط یک فرد عادی و درگیر این ماجرا گرفته شده است.

محمدرضا دلیر*- «پنج دوربین شکسته» به کارگردانی “عماد برنات” و محصول سال ۲۰۱۱، مستندی درخشان در تاریخ سینمای فلسطین و جهان است، فیلمی که از موضع سازش آغاز می کند و رفته رفته با نمایش عاقبت اعتراضات صلح آمیز مردم فلسطین، مقاومت را تنها گزینه ممکن در ذهن تماشاگر جا می اندازد؛ بی آنکه به این مساله اشاره مستقیمی داشته باشد.

فیلم برنات با معرفی روستای بلعین در کرانه باختری رود اردن آغاز می شود. عماد برنات که خود راوی مستند است، همزمان با پنج دوربین روی زمین های اجدادی اش، از کودکی خود می گوید. این نما به پیرمردی -پدر عماد بورنات_ قطع می شود که در حال شخم زدن زمین است. دوربین با حرکت از چهره پدر به سمت زمین، پیرمرد را همچون درختان زیتون آن اقلیم، ریشه دار در زمین نشان می دهد.

اما تصاویر زیبای روستای بلعین ناگهان با صدای بولدوزرهای رژیم اشغالگر خدشه دار می شود. برنات به سرعت و در همان ابتدای مستند، تکلیف دو طرف دعوا را مشخص می کند و سربازان رژیم اشغالگر را درمقابل اقلیم و طبیعت و روستای بلعین قرار می دهد. گویی آنها پیش از مواجه شدن با مردم روستا، علیه طبیعت و سرسبزی و زیبایی بلعین اعلان جنگ کرده اند.

فیلمساز از بلدوزرهایی درحال از ریشه درآوردن درختان زیتون، قطع می کند و می رسد به نمای آهویی که گویی از بولوزرها ترسیده و پا به فرار گذاشته است. به این ترتیب حتی حیوانات نیز بعنوان عناصر دیگری از طبیعت، در جبه دشمنان رژیم قرار می گیرند. فیلمساز پس از آن، ماجرای شهرک سازی رژیم را مطرح می کند و مجددا یک کنتراست هوشمندانه بین دو طرف منازعه می سازد.

در قاب هایی که برنات از روستا می گیرد، خط افق مشخص است، آسمان آبی بچشم می خورد و سرسبزی روستای بلعین برجسته است، اما در مقابل، ساختمان های شهرک های اسرائیلی به بیرون قاب ادامه دارند، آسمانی در سمت آنها دیده نمی شود و همه نماها از شهرک ها خفه و بدون هیچ المانی از طبیعتند.

برگ برنده «پنج دوربین شکسته» در وهله نخست، تصاویر بکر، واقعی و نابی است که توسط یک فرد عادی و درگیر این ماجرا گرفته شده است. فیلم برخلاف آثار مشابه از تصاویر آرشیوی، خبری یا تکراری استفاده نکرده و هر آنچه در فیلم می گذرد، ماحصل شجاعت و علاقه کشاورز فلسطینی در به تصویر کشیدن آنچه برآنها گذشته، بوده است.

از نکات برجسته این مستند، می توان به نریشن و متن جذاب و گیرای آن اشاره کرد که کارکرد آن تنها به اطلاع دادن و بیان جزئیات داستان محدود نمی شود بلکه نقش مهمی در روند روایی رخداد، پیوند دادن اتفاقات و توصیف شخصیت ها و فضاسازی لحظات داشته است.

حضور کودکان در این مستند و کنار هم قرار دادن تصاویر آنها در برابر دیوارهای بلند و سربازهای تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی سبب شده که بار احساسی و تاثیر گذاری مستند مضاعف شود و علاوه بر آن فضای خشن جنگ و خونریزی تا حد زیادی تلطیف شود. علاوه بر آن فیلمساز فلسطینی نیز خیلی تمایلی به ترسیم جنگ و دعواها به شکل افراطی را ندشته و همین دلیل کافی است که این فیلم را در زمره آرام ترین و لطیف ترین آثار جنگی در خصوص تقابل فلسطینی ها و اسرائیلی ها طبقه بندی کنند.

*(پژوهشگر و منتقد سینما )

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35836
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 171 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.