سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 26 December - 2024
کل 8931 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ امیدوارم جشنواره امسال برای فرزندان این سرزمین تبدیل به خاطره‌ای دلنشین شود رکوردداری نماد تهران به بهانه انتخاب مجدد برج میلاد به‌عنوان سینمای رسانه پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با تصویری از فیلم «مادر» رونمایی شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته دی ماه ژاله علو هنرمندی نامیرا است «زیبای سیاه» در قاب نمایش استقبال ۳ هزار نفر از نمایش آثار منتخب «سینماحقیقت» اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب شدند مشاور حقوقی و دبیر کارگروه حقوقی معاونت امور هنری منصوب شد فراخوان چهارمین جشنواره ملی «عاشیق‌لار؛ نوای وحدت ایران» عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ سیدرضا میرکریمی و سیدمحمود رضوی عضو هیأت امنای «انجمن» شدند مشکلات امروز ما به دلیل جدی گرفته نشدن مقوله پژوهش است هیأت داوران فیلم‌های کوتاه داستانی معرفی شدند آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است» به همراه تقدیر از ادنا زینلیان «در چشم طوفان» در شبکه دو دبیر جشنواره تئاتر فجر درگذشت ژاله علو را تسلیت گفت بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر «راهزن» به شبکه نمایش می آید اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ اعلام جزییات ویژه برنامه «شب موسیقی و سرود ایثار» ژاله علو چهارشنبه به خاک سپرده می‌شود رونمایی از دو کتاب در اختتامیه جشنواره تهران-مبارک جابه‌جایی‌های خانه فیلم فجر؛ از شهر قصه تا میلاد برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک معرفی شدند پخش فیلم «سلطان» به یاد بانوی فقید سینمای ایران به مناسبت درگذشت ژاله علو، بانوی ماندگار هنر ایران پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر در پی درگذشت ژاله علو نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار کنسرت ارکستر سنتی «عشاق» در فرهنگسرای نیاوران ژاله علو دار فانی را وداع گفت ژاله علو بازیگر و صداپیشه پیشکسوت درگذشت فراخوان هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان منتشر شد شروع دوباره اجراهای مجموعه تئاتر شهر شب نمایشنامه‌نویس برگزار شد جشنواره ملی تئاتر اقتباس برگزیدگان خود را شناخت فیلم‌کوتاهی که نگاه کارگردانش را «روشن» کرد/ خواستید کند باشید هم بی‌حس نباشید! پخش فیلم سینمایی «بعد از یانگ» از شبکه نمایش سیما «جوزف چمبرز» به شبکه نمایش می آید مستند «سینماحقیقت» در اسکار اجرای کنسرت «شب، نسیم» با همراهی گروه دف‌نوازان دل‌آسا ۲۰ نکته از هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر سه اتفاق مهم فجر ۴۳ نمایش مستند چریکه بهرام در خانه سینما کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌کند حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد

1
روایت غربت فلسطین/

نگاهی به فیلم مستند «پنج دوربین شکسته»

  • کد خبر : 35836
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۵۵
نگاهی به فیلم مستند «پنج دوربین شکسته»
برگ برنده «پنج دوربین شکسته» در وهله نخست، تصاویر بکر، واقعی و نابی است که توسط یک فرد عادی و درگیر این ماجرا گرفته شده است.

محمدرضا دلیر*- «پنج دوربین شکسته» به کارگردانی “عماد برنات” و محصول سال ۲۰۱۱، مستندی درخشان در تاریخ سینمای فلسطین و جهان است، فیلمی که از موضع سازش آغاز می کند و رفته رفته با نمایش عاقبت اعتراضات صلح آمیز مردم فلسطین، مقاومت را تنها گزینه ممکن در ذهن تماشاگر جا می اندازد؛ بی آنکه به این مساله اشاره مستقیمی داشته باشد.

فیلم برنات با معرفی روستای بلعین در کرانه باختری رود اردن آغاز می شود. عماد برنات که خود راوی مستند است، همزمان با پنج دوربین روی زمین های اجدادی اش، از کودکی خود می گوید. این نما به پیرمردی -پدر عماد بورنات_ قطع می شود که در حال شخم زدن زمین است. دوربین با حرکت از چهره پدر به سمت زمین، پیرمرد را همچون درختان زیتون آن اقلیم، ریشه دار در زمین نشان می دهد.

اما تصاویر زیبای روستای بلعین ناگهان با صدای بولدوزرهای رژیم اشغالگر خدشه دار می شود. برنات به سرعت و در همان ابتدای مستند، تکلیف دو طرف دعوا را مشخص می کند و سربازان رژیم اشغالگر را درمقابل اقلیم و طبیعت و روستای بلعین قرار می دهد. گویی آنها پیش از مواجه شدن با مردم روستا، علیه طبیعت و سرسبزی و زیبایی بلعین اعلان جنگ کرده اند.

فیلمساز از بلدوزرهایی درحال از ریشه درآوردن درختان زیتون، قطع می کند و می رسد به نمای آهویی که گویی از بولوزرها ترسیده و پا به فرار گذاشته است. به این ترتیب حتی حیوانات نیز بعنوان عناصر دیگری از طبیعت، در جبه دشمنان رژیم قرار می گیرند. فیلمساز پس از آن، ماجرای شهرک سازی رژیم را مطرح می کند و مجددا یک کنتراست هوشمندانه بین دو طرف منازعه می سازد.

در قاب هایی که برنات از روستا می گیرد، خط افق مشخص است، آسمان آبی بچشم می خورد و سرسبزی روستای بلعین برجسته است، اما در مقابل، ساختمان های شهرک های اسرائیلی به بیرون قاب ادامه دارند، آسمانی در سمت آنها دیده نمی شود و همه نماها از شهرک ها خفه و بدون هیچ المانی از طبیعتند.

برگ برنده «پنج دوربین شکسته» در وهله نخست، تصاویر بکر، واقعی و نابی است که توسط یک فرد عادی و درگیر این ماجرا گرفته شده است. فیلم برخلاف آثار مشابه از تصاویر آرشیوی، خبری یا تکراری استفاده نکرده و هر آنچه در فیلم می گذرد، ماحصل شجاعت و علاقه کشاورز فلسطینی در به تصویر کشیدن آنچه برآنها گذشته، بوده است.

از نکات برجسته این مستند، می توان به نریشن و متن جذاب و گیرای آن اشاره کرد که کارکرد آن تنها به اطلاع دادن و بیان جزئیات داستان محدود نمی شود بلکه نقش مهمی در روند روایی رخداد، پیوند دادن اتفاقات و توصیف شخصیت ها و فضاسازی لحظات داشته است.

حضور کودکان در این مستند و کنار هم قرار دادن تصاویر آنها در برابر دیوارهای بلند و سربازهای تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی سبب شده که بار احساسی و تاثیر گذاری مستند مضاعف شود و علاوه بر آن فضای خشن جنگ و خونریزی تا حد زیادی تلطیف شود. علاوه بر آن فیلمساز فلسطینی نیز خیلی تمایلی به ترسیم جنگ و دعواها به شکل افراطی را ندشته و همین دلیل کافی است که این فیلم را در زمره آرام ترین و لطیف ترین آثار جنگی در خصوص تقابل فلسطینی ها و اسرائیلی ها طبقه بندی کنند.

*(پژوهشگر و منتقد سینما )

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35836
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 129 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.