سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

7
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با “اصغر گروسی” کارگردان و نویسنده نمایش "هاراگیری" منتخب چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

“هاراگیری” وفای به عهد 18 شهید به نذرِ امام رضا

  • کد خبر : 14717
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
“هاراگیری” وفای به عهد 18 شهید به نذرِ امام رضا
در زمان جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر، رزمنده شهیدی پیش از شهادت، پلاک و وصیتِ همرزمان و دوستانِ خود را که ۱۸ نفر هستند و جان شان را نذرِ امام رضا (ع) کرده اند...

سینمایی نیوز-  نمایش «هاراگیری» که از هجدهمین جشنواره مقاومت به بخش صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر راه یافت، روز یکشنبه نهم بهمن ماه 1401 در تالار سایه تئاتر شهر در دو سئانس 17 و 19 اجرا داشت و ازدحام تماشاگران به حدی بود که بسیاری روی پله ها نشستند. شروعِ خیلی خوب، پرداختِ مناسب نقش ها توسط کارگردان، پایانِ خیلی بهتر، بازی بی نقص و تاثیرگذارِ بازیگران با بدن های آماده و بیانِ بی عیب، یک نمایشِ تماشاگرپسند را روانه اجرا نموده بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “اصغر گروسی”، کارگردان نمایش “هاراگیری” از شیراز درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: “هاراگیری” در فرهنگ ژاپنی به خودکشی  جوانمردانه اطلاق می شود. اینجا هم در اساس، شخصیت اصلی این نمایش که نقطه اتصال ماست، یک موتور است که شی ء محسوب می شود و روح ندارد. ژانر نمایش، تراژدی – کمدی است و امیدواریم تماشاگران لذت ببرند.

برنده جایزه سه دوره از جشنواره فجر در همین ارتباط اضافه کرد: بنده این معنا را دستمایه قرار دادم تا در خصوصِ رشادت جوانان مان که جان شان را که عزیز ترین دارایی هر انسانی می باشد، کف دست گرفتند و در ۸ سال جنگ تحمیلی، زندگی، خانواده، و هر آنچه داشتند را خالصانه، بی هیچ چشم داشتی اخلاص کردند و حتی موتوری که به ایشان تعلق دارد نیز به شکل ژاپنی، خودکشی جوانمردانه می کند تا جانِ صاحبش، در امان باشد و راه گشای آن اتفاقات، توسط رزمندگان، در نمایش باشد.

کارگردان نمایش “هاراگیری” درباره موضوع این نمایش‌نامه بیان نمود: داستانِ وفای به عهد تا سرحدِ جان است. در زمان جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر، رزمنده شهیدی پیش از شهادت، پلاک و وصیتِ همرزمان و دوستانِ خود را که ۱۸ نفر هستند و جان شان را نذرِ امام رضا کرده اند، به خانمی می سپارد که در قبرستانِ “جنت آباد”ِ خرمشهر، به امرِ کفن و دفنِ شهدا می پردازد و وی را مدیون می کند، تا این پلاک ها و وصایا را داخل ضریح حرم امام “رضا” بریزد. این خانم نیز در زیرِ آتشِ دشمن و علی رغم تمامی مشکلات، از منطقه، عازم مشهد می شود تا این وفای به عهد، اتفاق بیفتد. برداشت هایی آزاد از وقایعِ زمان جنگ شده است که البته ارتباطِ خطی و مضمونی، با داستانِ این نمایش نامه، ندارد.

این نمایشنامه نویس خاطرنشان ساخت: اسامی شهدائی که در این نمایش نامه از روی پلاک، نام برده می شوند، کاملا واقعی است و می توانم از شهید “مهدی خدابنده”، شهید “نظری” و شهید “فیجانی” نام ببرم.

این هنرمند عرصه تئاتر در خصوص علت پرداختن به این سوژه تصریح کرد: سوژه عموم نمایش هایی که درباره جنگ روایت می شود، تکراری است و چه بسا، دیگر از جذابیت برای نسل جدید، برخوردار نباشد. نیاز به ایده ها و ترفند های جدید، دیده می شود که وارد داستان شود. من با تعمد، داستانِ نمایش را، دو پاره نمودم. در پاره نخست، داستان را به گونه ای پیش می برم که تماشاگر، تصور کند این بار هم دارد یک داستانِ تکراریِ دیگری می بیند، اما پس از ۲۰ دقیقه، داستان ،حولِ محوری چرخش می نماید و وارد فضای سورئال می شود و به پیش می رود.

این مدرس دانشگاه تئاتر یادآور شد: مهم ترین نکته ای که در اینجا وجود دارد، این می باشد که هنوز می توان با یک قالبِ جدید، در خصوصِ سوژه های جنگ صحبت کرد. هنوز این ها، جای پرداخت دارد و تنها، به تفکرِ بیشتر و ایده یابی بهتر، نیاز هست.

او در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تاکید کرد: این نمایش که به روی صحنه آوردیم، یک تئاترِ بی چیز به حساب می آید، چرا که شکلِ کار، چند پاره است و ۳ داستان را به طور موازی پیش می برد و این اتفاق، غالبا در فیلم نامه روی می دهد. اگر این نمایش نامه تبدیل به فیلم نامه می شد، کار راحت تری صورت پذیرفته بود. ولی در نمایش، نمی توانیم از دکورِ ثابتی استفاده کنیم؛ به این علت که گستردگیِ روایت ها، محدود به یک مکان نمی شود و مدام، تغییرِ فاز می دهد.

او این طور به صحبت های خود ادامه داد: اساسا، دیوارِ چهارم را می شکنیم تا با مخاطب، وارد گفت و گو شویم؛ به این خاطر که به مانندِ یک خاطره، بخشِ اولِ نمایش را تعریف کنند که چه بلا ها و مصیبت ها و مصائبی، داشتند. در این میان، مهم ترین عنصر، بازیگری است که تمرکزِ گروه را بر متن گذاشتیم و به طور قطع، تئاترِ بی چیز کار کردیم. ما امید داریم که در همین زمینه ها نیز، نگاه ویژه داوران را به خود اختصاص دهیم.

وی به مهم ترین چالشی که در ساخت این اثر با آن مواجه بود اشاره کرد و گفت: همین ۲ تکه بودن نمایش، چالشِ مهمی بود که با آن روبرو بودیم. من واهمه ی عجیبی داشتم از اینکه چکار می بایستی انجام دهم تا تماشاگر، مجذوبِ اثر باشد، سالن را ترک نکند و تصور اینکه با موضوعِ تکراری روبرو هست را نداشته باشد. با تمام وجود سعی کردیم کدگذاری هایی انجام دهیم و بازی ها را به سمتی ببریم و شرایطی را پدید آوریم تا در مخاطب، این احساس، قلیان کند که باید همراه با ما، نمایش را ادامه دهد و کدی که در اوسطِ نمایش داده می شود را، بازگشایی کند و به چرایی کارِ ما پی ببرد. مانند آنونس هایی که نقش “سوزوکی” اجرا می نماید.

وی همچنین گفت: زمانِ نمایش ما در ابتدا خیلی بیشتر بود و از ۹۵ دقیقه، تعدیل داشتیم تا به ۶۵ دقیقه رسیدیم. این استاندارد ترین زمانِ ماست. بزرگ ترین چالشِ ما، همین بود. نمی توانستیم قصه ی اول را بازگو نکنیم؛ باید طوری آن را به اجرا می گذاشتیم که تماشاگر، دچار رخوت و خستگی نشود.

کارگردان نمایش “هاراگیری” در بخش پایانی صحبت های خود افزود: تشکر می کنم از پوششِ خبری شما در انعکاس آثار نمایشی دفاع مقدس و همچون همیشه، به حمایتِ مسئولین نیز، نیاز داریم. تئاتر کار کردن، در این روز و روزگار، به واسطه ی این شرایط اقتصادی، خیلی سخت شده است. اگر تا ۳ سال پیش می توانستیم خودمان، از پسِ هزینه ها بربیاییم، اما حالا دیگر، نمی شود. مسئولین، دستِ ما تئاتری ها را بگیرند که به شدت، نیازمندِ حمایتِ ایشان، هستیم، قدم های بیشتری همچون همیشه در حوزه سخت افزار و مالی و به هر شکل دیگه ای بردارند تا اتفاقات این چنینی در حوزه تئاترِ دفاع مقدس بیشتر روی دهد و آثار را به سمع و نظرِ تماشاگران در اجراهای عمومی، بگذاریم و آن ها نیز استفاده خودشان را ببرند.

گفتنی است در این نمایش، مریم دهقانی، محمدامین محمدی، مهدی دلال، رضا گردپور به ایفای نقش پرداختند. اصغر گروسی (نویسنده و کارگردان)، ابوالفضل بی‌جان (دستیار کارگردان)، شمیم عارفان (منشی صحنه)، سیدمحمدحسین حسینی (طراح نور)، محمدحسین زیتون (صدا)، نرگس امیدپور (مدیر صحنه)، کیان معظمی و امید زارع (عوامل صحنه) از دیگر عوامل این نمایش هستند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری‌نیا

عکس: الهام سادات روئین‌تن

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=14717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.