سینمایی نیوز– “همایون (علی) رحیمیان” متولد ۱ تیر ماه ۱۳۳۳ در تهران که آهنگسازی بیش از ۱۰۰ قطعه موسیقی ضبط شده موجود در آرشیو صدا و سیما را در کارنامه دارد، موسیقیدان، نوازنده ویلن، مدرس دانشگاه، آهنگساز و رهبر ارکستر دارای نشان درجه یک هنری (دکترا) از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از سوابق وی میتوان به کنسرت مایستر ارکستر ملی ایران، نوازنده اول ارکستر مجلسی سازمان صدا و سیما، کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و ارکستر سمفونیک تهران، رهبری ارکستر ملی ایران، عضو ارشد شورای کارشناسی واحد موسیقی و شورای عالی موسیقی سازمان صدا و سیما و آهنگسازی بیش از یکصد قطعه موسیقایی اشاره کرد. ارکستر ملی ایران شهریورماه امسال با اجرای ویژه پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسامالدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیشکسوت به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “همایون رحیمیان”، که ارکستر ملی ایران را در سانس 18:30 تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ نخستین روز سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت و در حضور وزیر فرهنگ، رهبری کرد و با خوانندگی “محمد معتمدی” به روی صحنه برد و در آیین پایانی سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی موسیقی فجر، نیز بزرگداشت این هنرمند پیشکسوت برگزار شد، درباره خدمات موسیقی به انقلاب و فواید موسیقی اظهار داشت: بنده از ابتدای شکل گیری انقلاب و البته پیش از آن، در حوزه موسیقی فعالیت داشتم، مشکلات زیادی داشتیم و فشار برای نبود موسیقی زیاد بود. فقط مقاومت بیشتر و پیگیری و کار مداوم مهم هست. ما آن زمان در شرایط خاصی بودیم اما تحمل نمودیم و کار کردیم تا به این جا رساندیم. آن اوایل با سختی های زیادی مواجه بودیم اما خوشبختانه الان حمایت صورت گرفته است و باید این موقعیت را حفظ کرد.
رهبر دائم ارکستر ملی ایران بیان داشت: به راحتی می توانم بگویم موسیقی در فضای اوایل انقلاب تعطیل شد. حتی هیچ کس اجازه حمل ساز نداشت ولی ما با توجه به شرایط جنگ چون کار من موسیقی کلاسیک بود و پیش تر در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون کار می کردم، کار مربوط به جنگ زیاد دارم. بنده از سال ۱۳۵۹ نخستین قطعات و خیلی از موسیقی های مناسبتی و نظامی و حماسی و مارش های انقلابی و جنگی مختلف را از عمق وجودم برای جنگ ساختم که هم حمایت و تهییج رزمندگان در اعزام به جبهه ها و روحیه بخشی در عملیات ها را در خود مستتر داشت و هم توانستیم این گونه، موسیقی را نگه داریم.
دارنده لوح تقدیر و تندیس «سال نوا» در سومین سال نوای موسیقی ایران یادآور شد: در ساخته های خودم آن سال ها از آهنگ و سرود “پیروزی” که مرحوم “اسفندیار قره باغی” خواندند می توانم یاد کنم که اثرگذار بود. قطعه «چهارگاه» یا «طلوع آزادی» از ساخته های من است با ارکستر بزرگ سمفونیک و فکر کنم اولین کار به این شکل بود که بعد از انقلاب اجرا می شد. حتی در کلام نیز وقتی آقای آهنگران آن نوا ها را می خواندند، در واقع، آوای موسیقی بود. در ادامه به همراه چند موسیقی دان دیگر که در ایران مانده بودیم، ارکستر سمفونیک تلویزیون را جمع و جور و به رهبری آقای “نادر مرتضی پور” راه اندازی کردیم و بعد از جنگ که فضا باز تر شد به سمت موسیقی های دیگری از تصنیف و ترانه نیز رفتیم و کارهایی برای خوانندگانی مثل عباس بهادری، بیژن خاوری، مهرداد کاظمی، حسام الدین سراج و علیرضا افتخاری نوشتم. موسیقی خدمات بسیاری به انقلاب ارائه داد.
دارنده مدرک درجه یک هنری از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره به کمبود های حوزه موسیقی کشور خاطرنشان ساخت: ما به آن شکل کمبود نداریم اما حمایت ها کم است. راحت بگویم امورات زندگی موزیسین ها از این طریق می گذرد و دریافتی های مالی زمان می برد، اقتصاد ایشان ضعیف است و در روحیه نوازنده ها، آهنگ سازان، تنظیم کنندگان و خوانندگان اثر می گذارد اما باز هم اهالی موسیقی کشور خوب کار می کنند.
این کارشناس و مدرس موسیقی تاکید کرد: جوانان باید آموزش ببینند. در حال حاضر موسیقی کشور به شدت به آموزش احتیاج دارد. سطح آموزش خیلی پایین است ولی باید تلاش کرد تا بتوانیم آینده موسیقی را با جوانان بسازیم.
دانش آموخته هنرستان عالی موسیقی با درجه لیسانس تصریح ساخت : تنها نقطه انتقادی بنده این است که موسیقی ما فقط به سمت موسیقی پاپ کشیده شده است و به نظرم این درست نیست. گوش مردم و جوانان به این نوع موسیقی عادت می کند. من مخالف موسیقی پاپ نیستم و در این نوع از موسیقی به عنوان نوازنده، اجرا داشته و دارم ولی در پخش موسیقی پاپ خیلی افراط شده است; در صورتی که همه نوع موسیقی باید از رادیو پخش شود.
رهبر ارکستر ملی ایران در بخش پایانی صحبت های خود گفت: سالن های استاندارد باید زیاد ساخته شود. در شهرستان ها نیاز هست که سالن خوب داشته باشند. بنده خودم به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک ملی تمام تلاشم این است که ارکستر را به شهرستان ها ببریم و تماما در تهران مستقر نباشیم. تلاش می کنم در شهرستان های مختلف اجرا داشته باشیم و می دانم که مردم چقدر به موسیقی علاقه مند هستند و باعث آرامش خاطر ایشان خواهد بود. این نقطه ضعف هایی است که انشاالله باید بر طرف شود.
سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ بهمن ماه آغاز و تا ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن