سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 26 November - 2024
کل 8694 امروز 0

خبر فوری

شش فیلمنامه سینمایی مجوز ساخت گرفت انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره چهل وسوم فیلم فجر شورای جدید سیاستگذاری معرفی شدند نوید محمدزاده، کارگردانی تئاتر را با «شَهرِ بازی» شروع می‌‌‌کند «رویای فرهاد» در خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود “چهارگان” نهم آذر هم در تالار رودکی روی صحنه می‌رود پیام تسلیت مدیرکل دفتر موسیقی برای درگذشت احمد علی مراتب نقاشی‌های مسعود کیمیایی در «جسدهای جاندار» پخش فیلمی از سینمای بلغارستان با شرح صحنه و زیرنویس از شبکه نمایش اهمیت برگزاری «قراردادنویسی پروژه‌های سینمایی در ایران» مستندهای کوتاه بخش بین‌الملل معرفی شدند اطلاعیه تکمیل ثبت نام کارگاه‌های «سینماحقیقت» لیست فیلم‌های کوتاه موردتأیید «تهران» به دبیرخانه «فجر» تحویل شد دوره آموزش صدابرداری استودیویی موسیقی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ «منظومه سیمرغ» فخرالدینی در تالار وحدت تمدید شد انتشار جدول رقابت‌های جشنواره تئاتر مقاومت نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر فراخوان داد ۱۰۵ فیلم متقاضی حضور در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر قصه حقیقت تمام نشدنی است مرکز گسترش مشوق‌ ساخت آثار ورزشی جذابیت «فرار از پیام» در سینمای اجتماعی/ نسلی که سینما را با سینما یاد گرفت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ «جنگ نفتکشها» در شبکه نمایش سیداحمد مراتب چشم از جهان فرو بست راه‌یابی «آوای ابرها» به جشنواره حقوق بشر اردن استقبال هنرمندان از منظومه سیمرغ فخرالدینی در تالار وحدت به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم فراخوان تولید و اجرای نمایش در مرکز تئاتر کانون تمدید شد کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معاون امور هنری به نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر کردی سقز پیام داد «ماجراهای جوجو» در قاب شبکه امید برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد شب احترام به اساتید موسیقی ایران در دومین تجربه طرز تازه کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» طنین ساز کیوان ساکت و آواز وحید تاج در تالار وحدت درخت‌ها ایستاده می‌میرند نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران

11

چرا در سینمای ایران ژانر فاجعه نداریم!

  • کد خبر : 2667
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱:۱۴
چرا در سینمای ایران ژانر فاجعه نداریم!
به گمان ام مهم ترین دلیل ساخته نشدن فیلم های موسوم به گونه فاجعه در ایران فقدان امکانات سخت افزاری و سرمایه است.

سینمایی نیوز-  از همان روزهایی ابتدایی شیوع کرونا قسمتی حیرت انگیز از فیلم ابن سینا ساخته کامیل یامانازوف در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که نعل به نعل می توان آن را برای امروز مشابه سازی کرد. فیلمی ساخته شده در سال ۱۹۵۷ که  به نظرنزدیکترین تصویر سینما به بیماری کروناست. ژانری که سینمای آمریکابه غیرازابن سینای محصول شوروی ! با فاصله در ساخت آن پیش رو است. از گردباد گرفته تا شیوع ساخته استیون سودربرگ و در این میان سهم سینمای ایران در گونه سینمای فاجعه بسیار اندک است.

به گمان ام مهم ترین دلیل ساخته نشدن فیلم های موسوم به گونه فاجعه در ایران فقدان امکانات سخت افزاری و سرمایه است. این گونه فیلم ها به شدت به پروداکشن حساب شده و جلوه های ویژه نیاز دارند و به نظر در تمام این سال ها برنامه و دورنمای جدی برای ساخت آن ها وجود نداشته و اساسا مسئله فیلم ساز ایرانی نبوده است . فیلم هایی که گاه به قدری واقعی هستند که تصور می شود در حقیقت یک برنامه ریزی و زمینه چینی سیستماتیک برای جنگ های مدرن قرن بیست و یکمی است .در این میان البته سینمای ایران چند تجربه نصفه و نیمه دارد که حاصل یک نگاه شاعرانه به اتفاقاتی است که در یک گستره جغرافیایی محدود رخ می دهد و عموما هم به بلایای طبیعی یا اثرات ویرانگر جنگ می پردازد. آثاری مانند وصل نیکان و اوینار که به بمباران های شیمیایی می پردازند و شاید تنها بتوان فیلم روزی که هوا ایستاد اثر نادر ابراهیمی فقید را نزدیک به گونه ای دانست که یک فاجعه در سطح گسترده و واکنش های دو سویه مردم و حاکمیت را در آن به تصویر می کشد. فیلمی که اتفاقا بی شباهت به تصویری که ما این روزها از پیرامونمان داریم نیست. تفاوت همین تولیدات اندک سینمای ایران و سینمای غرب علاوه بر شرایط تولیدی در زاویه دید و روایت داستانی هم هست. کنش فردی با رنگ و بویی شاعرانه در مقابل کنش های جمعی عمدتا هالیوودی که به دنبال حل یک بحران جهانی است و از دل آن قهرمانی بیرون می آید که می تواند بشر را از یک بلای همه گیر نجات دهد. قهرمان گمشده ای که در تمام این سال ها در تولیدات داخلی وجود ندارد.

جایی در مینی سریال چرنوبیل به عنوان یکی از آخرین و شاخص ترین آثار این گونه و زمانی که در جلسه کمیته بحران شهر بحث استفاده از تجهیزات بلوک غرب مطرح می شود ، اعضای تصمیم گیرنده با آن مخالفت می کنند غافل از این که داستانشان۳۳ سال بعد توسط همان ها ساخته خواهد شد و از همین حالا هم می شود حدس زد در یکی دو سال آینده فیلم های مهمی درباره کرونا در سینمای جهان ساخته خواهد شد و احتمالا باز هم سهم سینمای ما اندک خواهد بود. سینمایی که باید راوی مهربانی مردمی باشد که روزهای سختی با کرونا جنگیدند!

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2667
  • نویسنده : بهرنگ ملک محمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : هنروتجربه
  • 324 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.