سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

10

چرا در سینمای ایران ژانر فاجعه نداریم!

  • کد خبر : 2667
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱:۱۴
چرا در سینمای ایران ژانر فاجعه نداریم!
به گمان ام مهم ترین دلیل ساخته نشدن فیلم های موسوم به گونه فاجعه در ایران فقدان امکانات سخت افزاری و سرمایه است.

سینمایی نیوز-  از همان روزهایی ابتدایی شیوع کرونا قسمتی حیرت انگیز از فیلم ابن سینا ساخته کامیل یامانازوف در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که نعل به نعل می توان آن را برای امروز مشابه سازی کرد. فیلمی ساخته شده در سال ۱۹۵۷ که  به نظرنزدیکترین تصویر سینما به بیماری کروناست. ژانری که سینمای آمریکابه غیرازابن سینای محصول شوروی ! با فاصله در ساخت آن پیش رو است. از گردباد گرفته تا شیوع ساخته استیون سودربرگ و در این میان سهم سینمای ایران در گونه سینمای فاجعه بسیار اندک است.

به گمان ام مهم ترین دلیل ساخته نشدن فیلم های موسوم به گونه فاجعه در ایران فقدان امکانات سخت افزاری و سرمایه است. این گونه فیلم ها به شدت به پروداکشن حساب شده و جلوه های ویژه نیاز دارند و به نظر در تمام این سال ها برنامه و دورنمای جدی برای ساخت آن ها وجود نداشته و اساسا مسئله فیلم ساز ایرانی نبوده است . فیلم هایی که گاه به قدری واقعی هستند که تصور می شود در حقیقت یک برنامه ریزی و زمینه چینی سیستماتیک برای جنگ های مدرن قرن بیست و یکمی است .در این میان البته سینمای ایران چند تجربه نصفه و نیمه دارد که حاصل یک نگاه شاعرانه به اتفاقاتی است که در یک گستره جغرافیایی محدود رخ می دهد و عموما هم به بلایای طبیعی یا اثرات ویرانگر جنگ می پردازد. آثاری مانند وصل نیکان و اوینار که به بمباران های شیمیایی می پردازند و شاید تنها بتوان فیلم روزی که هوا ایستاد اثر نادر ابراهیمی فقید را نزدیک به گونه ای دانست که یک فاجعه در سطح گسترده و واکنش های دو سویه مردم و حاکمیت را در آن به تصویر می کشد. فیلمی که اتفاقا بی شباهت به تصویری که ما این روزها از پیرامونمان داریم نیست. تفاوت همین تولیدات اندک سینمای ایران و سینمای غرب علاوه بر شرایط تولیدی در زاویه دید و روایت داستانی هم هست. کنش فردی با رنگ و بویی شاعرانه در مقابل کنش های جمعی عمدتا هالیوودی که به دنبال حل یک بحران جهانی است و از دل آن قهرمانی بیرون می آید که می تواند بشر را از یک بلای همه گیر نجات دهد. قهرمان گمشده ای که در تمام این سال ها در تولیدات داخلی وجود ندارد.

جایی در مینی سریال چرنوبیل به عنوان یکی از آخرین و شاخص ترین آثار این گونه و زمانی که در جلسه کمیته بحران شهر بحث استفاده از تجهیزات بلوک غرب مطرح می شود ، اعضای تصمیم گیرنده با آن مخالفت می کنند غافل از این که داستانشان۳۳ سال بعد توسط همان ها ساخته خواهد شد و از همین حالا هم می شود حدس زد در یکی دو سال آینده فیلم های مهمی درباره کرونا در سینمای جهان ساخته خواهد شد و احتمالا باز هم سهم سینمای ما اندک خواهد بود. سینمایی که باید راوی مهربانی مردمی باشد که روزهای سختی با کرونا جنگیدند!

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2667
  • نویسنده : بهرنگ ملک محمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : هنروتجربه
  • 302 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.