سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 14 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

4

چرا سینمای مستند باید به جشنواره فیلم فجر برود؟

  • کد خبر : 31573
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۳
چرا سینمای مستند باید به جشنواره فیلم فجر برود؟
جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران است و حضور بخش مستند در این رویداد توجه دوستداران سینما را به آثار مستند جلب می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حیدری‌پور روزنامه‌نگار در یادداشتی به اهمیت حضور مستندسازان در جشنواره فیلم فجر پرداخت.

در این یادداشت آمده است: «هر سال و پیش از شروع جشنواره فیلم فجر این بحث بالا می‌گیرد که چرا سینمای مستند که جشنواره تخصصی «سینماحقیقت» را کمی قبل از جشنواره فیلم فجر برگزار کرده و برگزیدگانش خبرساز می شوند، در بخشی از جشنواره فیلم فجر (که ذاتا برای حمایت از سینمای داستانی به وجود آمده) به سینمای مستند می‌پردازد. بعضی می‌گویند این حضور تزیینی است، بعضی می‌گویند نباید در حاشیه یک رویداد سینمایی بزرگ به سینمای مستند پرداخت. اما مسئله این است که مگر سینمای مستند ایران چند محل نمایش و دیده شدن دارد؟ در یک دهه اخیر که نهادها و ارگان‌ها، متمرکز به ساخت مستند شده‌اند هم، و تولید بالا رفته باز هم عرصه نمایش کم رونق و محدود است. چند پلتفرم و چند سانس در روز در سینماهای خاص «هنر و تجربه» نمی‌تواند عاملی برای معرفی و دیده شدن سینمای مستند در سطح گسترده باشد. از این رو به نظر می‌رسد، توجه مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور به مستند، قابل توجه و مغتنم است، حتی اگر همه چیز زیر سایه سینمای داستانی باشد.

نکته اینجاست که توجه برگزارکنندگان جشنواره و داوران به سینمای مستند می‌تواند باعث شود این آثار علاوه بر جشنواره «سینماحقیقت» یک ویترین دیگر هم برای خبرسازی داشته باشند. تجربه نشان داده حجم اخبار و توجهی که به آثار مستند نمایش داده شده در فجر می‌شود، با «سینماحقیقت» قابل قیاس نیست. «سینماحقیقت» با وجود شان و اعتباری که دارد یک رویداد تخصصی است، خانواده سینمای مستند و علاقه‌مندان این حوزه در آن فعالند، اما جشنواره فیلم فجر میلیون‌ها مخاطب عام دارد و نمایش مستند در این فضا به نفع سینمای مستند ایران است. در سال‌های اخیر، مستندهایی که در فجر جایزه گرفته، نامزد شده یا تحسین شده‌اند در اکران آنلاین یا محدودشان پربیننده‌تر بوده و مخاطب بیشتری داشته‌اند.

مخالفت با نمایش آثار مستند در جشنواره فیلم فجر، به نفع ذات سینمای مستند نیست. جایزه گرفتن از فجر، همواره مسیر فیلمسازی کارگردانان را هموارتر و توجه به آثار آن‌ها را بیشتر کرده است. پس چه بهتر که در میان انبوهی فیلم داستانی، گاهی شاهد درخشش فیلمی مستند باشیم. جشنواره فیلم فجر پس از چهل و دو دوره، یک رخداد شناخته شده و محبوب است. طوفان‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و به سلامت، برقرار و استوار بوده، از این ظرفیت نباید غافل شد. سینمای مستند که مهجور است، باید بتواند از هر پتانسیلی که در ایران وجود دارد، بهره ببرد و حیف است که در جشن سینمای ایران، سینمای مستند جذاب، پیشرو و فرهنگی حضور نداشته باشد. می‌توان شکل و شیوه این حضور را دستکاری کرد و تغییر داد اما حذف این تریبون به نفع سینماگران مستند نیست و اگر منصف باشیم دستاوردی برای آنان ندارد.»

منبع: خبرگزاری صبا

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31573
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 85 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.