سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل 8279 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان/ از تدوین موبایلی تا شناخت ابزارهای هوش مصنوعی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش بسته می‌شود پوستر هفتادمین «جشنواره منطقه‌‌ای سینمای جوان قزوین – راژیا» رونمایی شد نام‌نویسی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد آغاز اکران «شه‌سوار» با انتشار تیزر این فیلم صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد/ معرفی برگزیده‌های «مهروشید» فراخوان ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز» منتشر شد مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تمدید شد پیام دبیر جشنواره «سینماحقیقت» برای روز ملی سینما اکران آنلاین «آسمان غرب» از ۲۰ شهریورماه اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران اعلام شد صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ آغاز به کار شصت‌ونهمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان-مشهد شصت‌ونهمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان-مشهد آغاز به کار کرد مروری‌بر ابعاد جهانی «فیلم‌کوتاه تهران»؛ جشنواره‌ای که واقعاً «بین‌المللی» است تیزر جشنواره مهروشید رونمایی شد «پرتاب» شنبه کلید می‌خورد فیلم‌های راه‌یافته به هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «قزوین»/ داوران معرفی شدند پذیرفته‌شدگان جشنواره «آسمان» معرفی شدند پوستر جشنواره «مهروشید» رونمایی شد فرصت‌ها و ظرفیت‌های تعامل انجمن سینمای جوانان با ستاد کل نیروهای مسلح «آبی روشن» به خانه ها رسید / اکران آنلاین در فیلم‌نت از فردا 20 شهریورماه؛ آخرین مهلت ثبت‌نام برای حضور در «سینماحقیقت» 18 هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره آسمان معرفی شدند «تهران» چگونه میزبان فیلم‌سازان و فیلم‌های کوتاه جهان شد؟ ثبت نام داوران کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک آغاز شد آغاز دوره آنلاین مدرسه مستند حقیقت خیز بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره‌های فیلم کودک و فجر هیأت انتخاب و داوری و آثار راه‌یافته بخش «عکس» جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین–راژیا امیدهایی که در «فیلم‌کوتاه تهران» متولد می‌شود/ مختصات ویژه در گام چهل‌ویکم تمدید مهلت ثبت‌نام در سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی 28 فیلم‌کوتاه از آثار «انجمن» راهی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شدند آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مشارکت ۷۱ درصدی فیلم‌سازان استان‌ها در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران/ سینمای ایران محدود به پایتخت نیست سیر صعودی ارسال اثر به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران/ بیش از ۱۸۰۰ فیلم در بخش ملی ثبت شد اعلام اسامی ۱۶ فیلم داستانی کوتاه جشنواره فیلم کوثر مهلت ارسال اثر به هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند تمدید شد «قوتار»، «رویای نیمه جان» و «روزی روزگاری سینما» برگزیده «باانرژی» شدند اولین حضور رسمی «هوش مصنوعی» در سینمای ایران پایان داغ نهمین فصل از پاتوق فیلم‌کوتاه/ با قرص، کوبریک و نولان نمی‌شویم! اکران فیلم با موضوع کربلا و قیام عاشورا برای زائران اربعین نمره قبولی محمد خزاعی به انجمن سینمای جوانان/ توجه به ژانر، نقطه عطف تلاش‌هایتان بود از چالش منع قانونی تا رویای ناتمام کودکی در نوزدهمین پاتوق فیلم کوتاه تمدید مهلت ارسال اثر به هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند خبرنگاران نوجوان اصفهانی تا ۳۰ مرداد برای جشنواره کودک ثبت نام کنند ارسال نسخه بازبینی فیلم ها تا ۳۱ مرداد ضروری است اعضای هیات‌های انتخاب بخش «فیلم» و «ایده» هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران معرفی شدند مطالبه‌گری در ذات هنرمندان است/ لزوم صیانت از عزت، هویت فرهنگی و منافع ملی سازوکارهای حمایتی برای حضور فیلمسازان و خانواده ها در جشنواره اصفهان

12

چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 2 | تاریخی-انقلاب؛ روایات و مُحاکات سمپاتیک

  • کد خبر : 2312
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 2 | تاریخی-انقلاب؛ روایات و مُحاکات سمپاتیک
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند. 

سینمایی نیوز- مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.

جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر -که خود کلمه‌ای فرانسوی‌ست- با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. در این متن به گونه «تاریخی-سیاسی» و دو فیلم آن در جشنواره فجر خواهیم پرداخت.
در سینمای ایران مقاطع تاریخی از جمله وقوع انقلاب اسلامی ایران همواره دارای باری دراماتیک و قصه‌گو بوده‌اند. با توجه به این رویکرد می‌توان رخ‌دادهای پیش و پس انقلاب را در تعریفی ژانرگونه قرارداد.
از نمونه‌های موفق اخیر این ژانر در ادوار جشنواره فیلم فجر می‌توان به «سیانور» و «ماجرای نیمروز» اشاره کرد؛

سیانور؛ در تاریخ پر پیچ و خم این کشور انقلاب ساحت عظیمی‌ست که پیش و پس خود دارای روایات و مُحاکات سمپاتیک است. روایاتی که در بدنه این ملت ریشه دوانده و زمینه‌ای گسترده را برای مدیوم درام فراهم آورده است. از پیدایش ساواک گرفته تا آفرینش خلق و خط امام.‌ جملگی در مقاطع مختلف به گونه‌ای در مامن انقلاب خود را -از لحاظ شکلی و روایی- تعریف می‌کنند.
سیانور ساخته بهروز شعیبی در گفتاری رئالیسم-اجتماعی مواجهه چریک‌های آزادی‌خواه را با  مجموعه ساواک در دوران پیش از انقلاب به نمایش می‌گذارد و از انعکاس برآمده در بدنه این مواجهه پیرنگی‌ فرعی را باز می‌تاباند. فرعیت این پیرنگ در تاریخ تعریف درستی دارد، اما در فیلم سازوکاری تعمیمی یافته و بر موتور ادراکی مخاطب سوار می‌شود. فیلم بحبوحه جدال بر انگیزش را پس از اشاعه تاریخ و انقلاب کنار می‌گذارد. و همانطور که گفته شد در ساحتی فرعی مناسک ر‌مانتیکی را به جا می‌آورد.‌ رمانیستم مذکور با منطق اشتیاق و انسانیت در چرخشی دوباره به تاریخ متصل می‌شود و فیلم را تا رستگاری در فرم و ژانر هدایت می‌کند.
در نهایت فیلم‌ساز در بهره‌برداریِ تماتیک خود،  درون‌مایه‌های سبکی مربوط به انقلاب را استخراج می‌کند. رویکرد مزبور سازه‌های نمور و دورافتاده تاریخ را با دستان انقلاب احیا می‌کند.‌ حیاتی که از خود رخ‌داد انقلاب و ریشه‌های آن برپا می‌شود.

ماجرای نیمروز؛ ماجرای نیمروز و سیانور دو روی یک سکه‌اند. سکه‌ای از جنس تاریخ، انقلاب و متعلقات برآمده از آن. محمدحسین مهدویان نیز در قالبی رئالیسم -و البته مستندگونه- تاریخ را با قلم جدال‌های نابرابر منعکس می‌کند. دوربین جستارگونه و روی‌دست فیلم‌ساز در مسیری متناوب ابتدا شماتیک انقلاب سپس سبک آن را پی‌ریزی می‌کند. بنابراین طرحواره انقلاب در ژانر و مقتضیاتش‌ ‌ در فرهنگ بصری و فرمی فیلم تعریف می‌شوند.
حکایت ماجرای نیمروز از حوادث پسا انقلاب و مدار اغتشاشاتی‌ست که چریک‌های فدایی بر بدنه انقلاب بسته‌اند.
میزانسن‌های مهدویان از اعتلای مستند به نمایش فلسفه داکیودرام خود را برپا کرده و در سودای واقع‌گرایی -پرتاب مخاطب به تاریخ- جلوتی تار و گرفته را با نمای لانگ‌شات رسم می‌کند.
فیلم در نهایت از غلظت خون‌های ریخته شده در آن سال‌ها پُرتره‌ای شاخص و چشم‌گیر را خلق می‌کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.