سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 24 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

9

چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 2 | تاریخی-انقلاب؛ روایات و مُحاکات سمپاتیک

  • کد خبر : 2312
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 2 | تاریخی-انقلاب؛ روایات و مُحاکات سمپاتیک
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند. 

سینمایی نیوز- مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.

جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر -که خود کلمه‌ای فرانسوی‌ست- با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. در این متن به گونه «تاریخی-سیاسی» و دو فیلم آن در جشنواره فجر خواهیم پرداخت.
در سینمای ایران مقاطع تاریخی از جمله وقوع انقلاب اسلامی ایران همواره دارای باری دراماتیک و قصه‌گو بوده‌اند. با توجه به این رویکرد می‌توان رخ‌دادهای پیش و پس انقلاب را در تعریفی ژانرگونه قرارداد.
از نمونه‌های موفق اخیر این ژانر در ادوار جشنواره فیلم فجر می‌توان به «سیانور» و «ماجرای نیمروز» اشاره کرد؛

سیانور؛ در تاریخ پر پیچ و خم این کشور انقلاب ساحت عظیمی‌ست که پیش و پس خود دارای روایات و مُحاکات سمپاتیک است. روایاتی که در بدنه این ملت ریشه دوانده و زمینه‌ای گسترده را برای مدیوم درام فراهم آورده است. از پیدایش ساواک گرفته تا آفرینش خلق و خط امام.‌ جملگی در مقاطع مختلف به گونه‌ای در مامن انقلاب خود را -از لحاظ شکلی و روایی- تعریف می‌کنند.
سیانور ساخته بهروز شعیبی در گفتاری رئالیسم-اجتماعی مواجهه چریک‌های آزادی‌خواه را با  مجموعه ساواک در دوران پیش از انقلاب به نمایش می‌گذارد و از انعکاس برآمده در بدنه این مواجهه پیرنگی‌ فرعی را باز می‌تاباند. فرعیت این پیرنگ در تاریخ تعریف درستی دارد، اما در فیلم سازوکاری تعمیمی یافته و بر موتور ادراکی مخاطب سوار می‌شود. فیلم بحبوحه جدال بر انگیزش را پس از اشاعه تاریخ و انقلاب کنار می‌گذارد. و همانطور که گفته شد در ساحتی فرعی مناسک ر‌مانتیکی را به جا می‌آورد.‌ رمانیستم مذکور با منطق اشتیاق و انسانیت در چرخشی دوباره به تاریخ متصل می‌شود و فیلم را تا رستگاری در فرم و ژانر هدایت می‌کند.
در نهایت فیلم‌ساز در بهره‌برداریِ تماتیک خود،  درون‌مایه‌های سبکی مربوط به انقلاب را استخراج می‌کند. رویکرد مزبور سازه‌های نمور و دورافتاده تاریخ را با دستان انقلاب احیا می‌کند.‌ حیاتی که از خود رخ‌داد انقلاب و ریشه‌های آن برپا می‌شود.

ماجرای نیمروز؛ ماجرای نیمروز و سیانور دو روی یک سکه‌اند. سکه‌ای از جنس تاریخ، انقلاب و متعلقات برآمده از آن. محمدحسین مهدویان نیز در قالبی رئالیسم -و البته مستندگونه- تاریخ را با قلم جدال‌های نابرابر منعکس می‌کند. دوربین جستارگونه و روی‌دست فیلم‌ساز در مسیری متناوب ابتدا شماتیک انقلاب سپس سبک آن را پی‌ریزی می‌کند. بنابراین طرحواره انقلاب در ژانر و مقتضیاتش‌ ‌ در فرهنگ بصری و فرمی فیلم تعریف می‌شوند.
حکایت ماجرای نیمروز از حوادث پسا انقلاب و مدار اغتشاشاتی‌ست که چریک‌های فدایی بر بدنه انقلاب بسته‌اند.
میزانسن‌های مهدویان از اعتلای مستند به نمایش فلسفه داکیودرام خود را برپا کرده و در سودای واقع‌گرایی -پرتاب مخاطب به تاریخ- جلوتی تار و گرفته را با نمای لانگ‌شات رسم می‌کند.
فیلم در نهایت از غلظت خون‌های ریخته شده در آن سال‌ها پُرتره‌ای شاخص و چشم‌گیر را خلق می‌کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.