سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

18
چهل سال جشنواره؛ ژانر به ژانر

7 | ژانر کمدی؛ زیستن زیرسایه خنده

  • کد خبر : 2953
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
7 | ژانر کمدی؛ زیستن زیرسایه خنده
از دیرباز خندیدن و گرفتار شدن در تله کمدی، سبکی شاخص در سینما به شمار می‌رفته است. سینمای ایران نیز بارها با بهره‌برداری از ظرفیت‌های مضامین مختلف خانوادگی، جنگی و ... به این ژانر نقب زده است که چند نمونه از این آثار را می‌توان به عنوان آثار موفق شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر برشمرد.

سینمایی نیوز- مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.

بنابراین ژانر با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. در این پرونده به ژانر «کمدی» و فیلم‌های آن در جشنواره فجر می‌پردازیم.
از دیرباز خندیدن و گرفتار شدن در تله کمدی، سبکی شاخص در سینما به شمار می‌رفته است. سینمای ایران نیز بارها با بهره‌برداری از ظرفیت‌های مضامین مختلف خانوادگی، جنگی و … به این ژانر نقب زده است که چند نمونه از این آثار را می‌توان به عنوان آثار موفق شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر برشمرد.

لیلی با من است؛ در راستای ژانر دفاع مقدس پرداخت به عناصر تماتیک جنگی و گفتارهایی من‌باب ایثار می‌توانیم شاهد ژانری تنومند از تبار سینمای کلاسیک باشیم. کمدی ساحت ریشه‌دار مدیوم سینماست که از بیان‌های گا‌ه تند -طنزآمیز- برای خلق فضایی دراماتیک، سمپاتیک و نشاط‌بخش استفاده می‌کند. فضای مذکور با چاشنی‌های اختلاطی از تقریر ارزش‌های اخلاقی، معنوی و مادی حذر نمی‌کند و سعی دارد طعم خنده را به هر نحو ممکن زیر زبان مخاطب بنشاند.
«لیلی با من است» ساخته کمال تبریزی با بهره‌گیری از مقتضیات ژانر دفاع مقدس میزانسنی کمیک -البته حقیقی(!)- را ترسیم می‌کند. میزانسن مذکور گرچه برآمده از ژانری یکتاست اما در خوانش اقلیمی‌اش می‌تواند یک ساب‌ژانر نیز تلقی شود.
فیلم‌برداری که هرا‌سش از خط مقدم جبهه، آرمان‌ها و کهن‌الگوهای جنگ را زیر سوال می‌برد و در سودای رسیدن به غایت ژانر خود -حتی فراتر از آن- ارزش‌های دفاع مقدس را رج می‌زند‌. بنابراین اگر بخواهیم الگوهای روایی فیلم را مورد بررسی قرار دهیم، به پیرنگی‌ داستانی-نمایشی خواهیم رسید. پیرنگی که به ممد روایت دست‌آویز تعدد در موقعیت‌های کمیک و نمایشی می‌شود‌. به بهانه همین رویکرد در فیلم‌نامه کاندیداتوری پرویز پرستویی برای بهترین بازیگر نقش اول قابل برداشت است. در نهایت آنچه از پی‌رفت موقعیت‌های اثر به منزله نگینی جاودانه مانده است، شوری از جنس فراموشی‌ست، شوری زیر سایه خنده و التهاب.

مومیایی3؛ در سینمای ایران یا هر جغرافیایی دیگر، در مقاطعی که پای کمدی به میان می‌آید، مخاطب به بحر تصنعات دل‌ربا واقع در آمریکای دهه پنجاه تا هشتاد پرتاب می‌شود. تصنعاتی‌ که در روایت، -شخصیتِ کلاسیک- و موقعیت هم می‌‌خورد و معجون حکایت و رویا را به تصویر می‌کشد.
با توجه به گفته‌های بالا مومیایی3 با گرته‌برداری از تیپاژِ به کار رفته در گونه‌های کمدی-پلیسیِ آن ور آب صلابت ژانر مورد نظر خود را تضمین می‌کند.
پلیسی کج‌فهم که در صداقت و شهامت نظیر ندارد. به همین سبب تمام نجابت‌هایش در انجام وظیفه بدل شده و او را در مخاطره‌هایی شوخ و شنگ قرار می‌دهد.
با گذار از بینامتنیت اثر و منظومه روایت آنچه در قواره‌های ژانریک اثر تعریف می‌شود، میمیک و لحن زیستی شخصیت اصلی فیلم با بازی پرویز پرستویی است. کاراکتر او در میزانسن‌های محمدرضا هنرمند طوری با پیکره ژانر صیقل می‌خورد که گویی اصالت کمدی‌های جنایی و پلیسی برآمده از اقلیمیتی با نام ایران است. در نتیجه معادلات گفته شده عصاره جملگیِ موتیف‌های روایی فیلم در سرشاخه شخصیت قرار می‌گیرد و آنچه مخاطب به منزله ژانر می‌پذیرد سازوکار تیپولوژیکِ همان شخصیت است. پس مخاطب به واسطه آن (کاراکتر) به جریان کمیک اثر وارد می‌شود.

اجاره‌نشین‌ها؛ در فیلم اجاره‌نشین‌ها ساخته داریوش مهرجویی اگر بخواهیم به منطق جامعه و پی‌رفت آن از منظر ژ نگاه کنیم، باید الگویی اپیزودیک را در نظر گرفته و هر اپیزود را با اتمسفری مختص به خود بسنجیم. به بیانی دیگر از بطن ماجرای بدنه کاراکترها در شبکه‌های موقعیت‌مند جاری می‌شوند و ندای حکایت اصلی را به شکل دغدغه ادا می‌کنند. مرکزیت آن ساختمان مضمحل در مختصات روایت زیست کاراکترها را تهدید می‌کند. حال مسئله بقا در این جامعه به سوژه‌ای کمیک مبدل شده و شخصیت‌ها را در سودای حفظ خود به کنش وا می‌دارد‌.
ظرفیت‌های ژانریک اثر از کارکرد عنصر اپیزود پر می‌شود و چشم‌اندازی سمپاتیک را به بار می‌آورد که هم از لحاظ زبان سینمایی و هم از جانب ارزش‌های اجتماعی و فراساختاری قابل ترجمه است. پس متعلقات ژانر در فیلم اجاره‌نشین‌ها بر دوش ایدئولوژی اپیزود به پا می‌خیزد و پیاده‌سازی جلوت ژانر در پلات «اجرا»یی فیلم، اساس آن فرمولی‌ست که فیلم‌ساز برای استقبال از مخاطب فراهم می‌آورد.

محراب توکلی

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2953
  • نویسنده : محراب توکلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 183 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.