سینمایی نیوز
  • امروز : پنجشنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 17 شوال 1446
  • و : Thursday, 17 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

26

چهل عکس؛ چهل جشنواره | سقوط در غرب وحشی

  • کد خبر : 3333
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
چهل عکس؛ چهل جشنواره | سقوط در غرب وحشی
عکس زمانی در کنار پوستر، مهم‌ترین ماده تبلیغاتی برای فیلم و بیان‌گر خلاصه‌ای از کلیت فیلم بود.

سینمایی نیوز- عکس زمانی در کنار پوستر، مهم‌ترین ماده تبلیغاتی برای فیلم و بیان‌گر خلاصه‌ای از کلیت فیلم بود. بدیهی است که هر فرد با تماشای تصاویر نصب شده در ورودی سینماها می‌توانست حال و هوای فیلم روی پرده را پیش خودش تصور و انتخاب کند که آیا به تماشای این فیلم بشیند یا نه؟
برخی از این عکس‌ها به دلیل عناصر مختلفی که در آنها وجود دارد به صورت مستقل و جدای از فیلم تاثیرگذار و به عنوان یک اثر مستقل قابل تحلیل‌اند.
فیلم سینمایی «حاجی واشنگتن» ساخته علی حاتمی در اولین دوره از جشنواره فیلم فجر اکران شد. در صحنه‌های پایانی فیلم تصویری از عزت‌الله انتظامی در نقش حسینقلی‌خان ثبت شده است که بسیار تاثیرگذار است.
حاج حسینقلی خان نوری صدرالسلطنه به عنوان نخستین ایلچی(سفیر) ایران به آمریکا سفر می‌کند تا پیام‌آور پیشرفت باشد. از ملاقات با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا ذوق زده می‌شود و ساختمان بزرگی را به عنوان سفارتخانه اجاره می‌کند اما در آن سرزمین هیچ مراجعه کننده‌ای نیست. همراهش برای تحصیل در دانشگاه او را ترک می‌کند و هر چه پیش می‌رود، به واسطه حیله‌گری‌ها و توطئه‌ها رویاهایش به مالیخولیا تبدیل می‌شود و در تنهایی‌اش آرزوی بازگشت دارد اما بازگشتی که تحقیرآمیز است. او در ظاهر تسلیم شرایط نمی‌شود اما افکار آشفته صدرالسلطنه که دلتنگ سرزمین خویش است او را در نوردیده است.
نمایان شدن موهای آشفته‌ای که همیشه زیر کلاه پنهان بوده ، چشم‌های درشت شده، یقه دریده قبا و لباس ترمه‌ای که یقه‌اش بالا آمده است، پرده‌ای که باد آن را به داخل تصویر کشانده است در لحظه‌ای خلاصه‌ای خیال آشفته مرد به تصویر در آمده را مجسم می‌کند.
نگاهی که به دوربین خیره نیست. نگاهی که جایی بیرون از کادر را با حیرت و شگفتی نظاره می‌کند. نگاهی فرو ریخته و مضطرب. نگاهی که یک اتفاق ناخوشایند را انتظار می‌کشد. آینه‌های قدی بلند حسینقلی‌خان را احاطه کرده‌اند و جز نقشی مبهم اطلاعاتی را از آنچه پیش‌روی شخصیت است به بیننده نمی‌دهند.
ابژه یا فردی که در تصویر است بی آن‌که اطلاعی از داستان فیلم داشته باشیم در لحظه‌ای ثبت شده است که با پیرامونش ناهمگون است.
حاشیه‌های تصویر با پیش‌فرضی که در تخیل مخاطب نقش می‌بندد، نمود یک قصر است. وضوح فرد به تصویر در آمده با پیرامون مبهمش به لحاظ تصویری، بر جداافتادگی مرد از پیرامونش صحه می‌گذارد. او و محیط پیرامونش به هم ربطی پیدا نمی‌کنند و در نتیجه این حیرت و همزمان آشفتگی در میان نظم پیرامون هویدا می‌شود.
روایتی که در نهایت و به واسطه کنار هم قراردادن همه عناصر موجود در این تصویر شکل می‌گیرد، روایت غمی پنهان است که می‌توان در لایه‌های آشفته چهره حسینقلی‌خان آن را پیدا کرد. چهره‌ای که انگار قابی ثبت شده از تاریخ پر حیرت و مالیخولیایی دوران قاجار است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.