سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 September - 2023
کل 5673 امروز 0

خبر فوری

پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های پنجشنبه ۶ مهر 1402 واکنش اصناف سینمایی به ادامه بازداشت نایب رئیس انجمن صنفی طراحان فیلم اولین هفته مهر ماه و فیلم هایی به رنگ ایثار و شهادت در قاب تلویزیون اعلام نامزد‌های بخش تلویزیون جايزه حافظ افتتاح سینما روباز باغ کتاب تهران برای برگزاری کنسرت مشکلی نداریم فروش سینماها در شهریور ماه سال‌جاری از 54 میلیارد تومان گذشت احمد مرادپور: فیلمنامه‌نویس باید درباره داستان فیلم از خود سوال بپرسد با جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان موافقم و چرخش آن در سراسر کشور بسیار خوب است آیین نامه نهمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین منتشر شد آموزش رایگان برای هنرجویان ۲۰ دفتر انجمن سینمای جوانان ایران پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های چهارشنبه ۵ مهر 1402 برگزاری جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی در کردستان اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه داستانی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه پویانمایی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد اختصاص تسهیلات بانکی برای پروژه‌های سینمایی اسامی ۱۴ فیلم ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه وقتی تکنولوژی تبدیل به دیگریِ قدرتمند می‌شود اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت اعطای جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های سه‌شنبه ۴ مهر 1402 سینما محل عرضه فرهنگ‌ها، آیین‌ها و تمدن‌هاست/ افتتاح 220 ٱمین سالن سینمایی در دولت جدید بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی از نسل جوان صدای علیرضا طلیسچی به دلم نشست 615 مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «از کرخه تا راین» در قاب نمایش نگاهی تحلیلی به سینمای “رسول ملاقلی پور” در موزه سینما سرمقاله پیش‌شماره نشریه جشنواره۳۵| آرزوهای بزرگ شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان یاسوج _دنا آغاز به کار کرد جدول برنامه‌های شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان یاسوج _دنا منتشر شد پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های دوشنبه ۳ مهر 1402 اعلام برنامه آموزشی خبرنگاران نوجوان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فیلم سینمایی «آپارتمان شماره 13» نمایش داده می شود تثبیت یک جشنواره حرفه‌ای در دهه سوم/ رییس‌جمهور دست به قلم شد! باشگاه فیلم‌اولی‌های انجمن کارگاه تولید برگزار می‌کند رازهای سینمایی خورشید طلایی و پرده نقره‌ای قدردانی رئیس سازمان سینمایی از معاون اول رئیس جمهور شبکه نمایش سیما به استقبال آغاز سال تحصیلی رفت افتتاح چهار پردیس سینمایی در تهران/ افزایش 19 سالن به چرخه اکران همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز شهادت امام یازدهم (ع) اعلام موضوع نشست‌های «بر سینمای ایران چه گذشت» فروش ۵۳ میلیارد تومانی سینما‌ها در شهریور بازم به مدرسه رسیدیم |سکانس پاییز/ پلان مهر/ صدا،دوربین، حرکت! تمدید مهلت ثبت نام در جشنواره «راه سیمرغ» عناوین کارگاه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد از سجاده آتش تا کارو با «احمد مرادپور» در موزه سینما تجربه شکار در شمال ایران در قاب فیلم کوتاه بیست‌وسومین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار می‌شود

24

چهل عکس؛ چهل جشنواره | سقوط در غرب وحشی

  • کد خبر : 3333
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
چهل عکس؛ چهل جشنواره | سقوط در غرب وحشی
عکس زمانی در کنار پوستر، مهم‌ترین ماده تبلیغاتی برای فیلم و بیان‌گر خلاصه‌ای از کلیت فیلم بود.

سینمایی نیوز- عکس زمانی در کنار پوستر، مهم‌ترین ماده تبلیغاتی برای فیلم و بیان‌گر خلاصه‌ای از کلیت فیلم بود. بدیهی است که هر فرد با تماشای تصاویر نصب شده در ورودی سینماها می‌توانست حال و هوای فیلم روی پرده را پیش خودش تصور و انتخاب کند که آیا به تماشای این فیلم بشیند یا نه؟
برخی از این عکس‌ها به دلیل عناصر مختلفی که در آنها وجود دارد به صورت مستقل و جدای از فیلم تاثیرگذار و به عنوان یک اثر مستقل قابل تحلیل‌اند.
فیلم سینمایی «حاجی واشنگتن» ساخته علی حاتمی در اولین دوره از جشنواره فیلم فجر اکران شد. در صحنه‌های پایانی فیلم تصویری از عزت‌الله انتظامی در نقش حسینقلی‌خان ثبت شده است که بسیار تاثیرگذار است.
حاج حسینقلی خان نوری صدرالسلطنه به عنوان نخستین ایلچی(سفیر) ایران به آمریکا سفر می‌کند تا پیام‌آور پیشرفت باشد. از ملاقات با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا ذوق زده می‌شود و ساختمان بزرگی را به عنوان سفارتخانه اجاره می‌کند اما در آن سرزمین هیچ مراجعه کننده‌ای نیست. همراهش برای تحصیل در دانشگاه او را ترک می‌کند و هر چه پیش می‌رود، به واسطه حیله‌گری‌ها و توطئه‌ها رویاهایش به مالیخولیا تبدیل می‌شود و در تنهایی‌اش آرزوی بازگشت دارد اما بازگشتی که تحقیرآمیز است. او در ظاهر تسلیم شرایط نمی‌شود اما افکار آشفته صدرالسلطنه که دلتنگ سرزمین خویش است او را در نوردیده است.
نمایان شدن موهای آشفته‌ای که همیشه زیر کلاه پنهان بوده ، چشم‌های درشت شده، یقه دریده قبا و لباس ترمه‌ای که یقه‌اش بالا آمده است، پرده‌ای که باد آن را به داخل تصویر کشانده است در لحظه‌ای خلاصه‌ای خیال آشفته مرد به تصویر در آمده را مجسم می‌کند.
نگاهی که به دوربین خیره نیست. نگاهی که جایی بیرون از کادر را با حیرت و شگفتی نظاره می‌کند. نگاهی فرو ریخته و مضطرب. نگاهی که یک اتفاق ناخوشایند را انتظار می‌کشد. آینه‌های قدی بلند حسینقلی‌خان را احاطه کرده‌اند و جز نقشی مبهم اطلاعاتی را از آنچه پیش‌روی شخصیت است به بیننده نمی‌دهند.
ابژه یا فردی که در تصویر است بی آن‌که اطلاعی از داستان فیلم داشته باشیم در لحظه‌ای ثبت شده است که با پیرامونش ناهمگون است.
حاشیه‌های تصویر با پیش‌فرضی که در تخیل مخاطب نقش می‌بندد، نمود یک قصر است. وضوح فرد به تصویر در آمده با پیرامون مبهمش به لحاظ تصویری، بر جداافتادگی مرد از پیرامونش صحه می‌گذارد. او و محیط پیرامونش به هم ربطی پیدا نمی‌کنند و در نتیجه این حیرت و همزمان آشفتگی در میان نظم پیرامون هویدا می‌شود.
روایتی که در نهایت و به واسطه کنار هم قراردادن همه عناصر موجود در این تصویر شکل می‌گیرد، روایت غمی پنهان است که می‌توان در لایه‌های آشفته چهره حسینقلی‌خان آن را پیدا کرد. چهره‌ای که انگار قابی ثبت شده از تاریخ پر حیرت و مالیخولیایی دوران قاجار است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.