سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 14 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

11

ژانر اکشن؛ زیر چتر حادثه

  • کد خبر : 3330
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
ژانر اکشن؛ زیر چتر حادثه
بررسی ژانر «حادثه‌ای» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که در ادوار مختلف، فیلم‌های شاخصی در این گونه ساخته و ارائه شده است.

سینمایی نیوز- بررسی ژانر «حادثه‌ای» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که در ادوار مختلف، فیلم‌های شاخصی در این گونه ساخته و ارائه شده است.

مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر -که خود کلمه‌ای فرانسوی‌ست- با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. بررسی ژانر «حادثه‌ای» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که در ادوار مختلف، فیلم‌های شاخصی در این گونه ساخته و ارائه شده است.
حادثه در جهت دادن به روایت عنصری انکارناپذیر بوده است. به شکلی که وجود آن در فیلم‌نامه به مثابه یک سبک در نظر گرفته می‌شود. سینمای ایران نیز به سبب سمپاتِ برآمده از حادثه، به سمت آن سوی پیدا کرده است.

بادیگارد؛ همانطور که از فهم ژانر حاضر پیداست، فرهنگ «اکسپلوژن» بیشترین کاربرد را در رهیافت مخاطب به سمت جهان روایی و بصری فیلم دارد.‌ اکسپلوژن که ریشه‌اش از اکسپلود (انفجار) می‌آید، طرح فیلم‌نامه را به سمتی رویداد محور و پیرنگ‌محور سوق می‌دهد. در مراتب چنین نثر و بیانی، فیلم‌های حادثه‌ای جملگی عناصر روایی‌شان را در محور رویداد پیش‌آمده تعبیه می‌کنند‌. شخصیت، گره‌افکنی، گره‌گشایی و در حالتی پی‌رفت‌وار از انفجار (!) واقع در فیلم‌نامه تبعیت می‌کنند.
در فیلم بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا موقعیت‌های انفجاری و رویدادگونه در فرمی تسلسلی و تکرار شونده ظرفیت‌های دراماتیک فیلم را پر می‌کنند.
قرارگیری رویداد و انفجار یادشده در منصه زیستی کاراکترها موتور ادراکی مخاطب را در مسیری تاثیر‌پذیر می‌گذارد و موتیف‌های تاثیرگذار را توسط الگویی دراماتیک-داستانی عرضه می‌دارد.
چهارراه استانبول؛ مصطفی کیایی پس از فروپاشی برج پلاسکو در دنبالهٔ نوعی معاصریتِ فاجعه‌ رخ‌داده را کارمایه و ایده فیلم‌نامه خود قرار می‌دهد. او در پیرنگ حادثه‌ایِ خود زیرشاخه‌ای از تراژدیِ پلاسکو می‌گیرد و آن را بسط می‌دهد. زیرشاخه‌ مذکور که روایت‌گر زندگی شخصیت‌های مرکزی فیلم است با مقدرات پلاسکو و آشوب در شهر گره خورده تا به نتیجه‌ای دراماتیک برسد.
سناریوی فیلم سعی دارد در پی‌رفت‌‌های خود آرمان‌هایش را در برون‌متن اثر به پلاسکو پیوند زند تا به گونه‌ای از حادثه در سراسر پلات بصری و روایی خود دست یابد.
افعی؛ اگر افعی ساخته محمدرضا اعلامی را در ژانر مورد نظر بررسی کنیم. می‌توان به انگیزه‌های ساختی و اسطوره‌ای اثر در ارتباط عنصر شخصیت و روایت اشاره کرد. عناصر مذکور‌ در ساحتی اعتلایی مرز هیجان را با جاذبه‌هایی سمپاتیک در نوردیده و هم‌گام با مخاطب به مطلع اکشن و حادثه گام می‌نهند.
افعی با فروش فوق‌العاده خود در ماه‌های اکران و هموار کردن عنصر حادثه و اکشن در سینمای ایران، قردادهای‌ دراماتیک و مخاطب پسند را با امر امنیت و ناسیونالیسم پیوند می‌دهد‌.
یکی از شگردهایی که فیلم‌ساز در این فیلم برای هدایت درام و قوت بخشیدن به آن اعمال می‌کند. دریافت شمایل کماندو و بازپروری آن است. کماندو یا تکاور از جمله شاخصه‌های تثبیت‌شده در سبک اکشن هستند که حضورشان در مطلع ژانر مضاف‌بر تقویت درام، بر ساحت اسطوره نیز قابل برداشت و تاثیرگذار است.
اسطوره‌ای که در کُنه اعمال خویش به قهرمانی رویین تن مبدل می‌شود‌ و به تبع آن ضد قهرمانی شایسته را می‌طلبد.
فیلم افعی از جمله آثاری است که به مدیوم نمایش و منطق آن در سازوکار قهرمان و ضد قهرمانی تعریف دوباره و بومی می‌بخشد.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دوبخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن به دبیری «مسعود نقاش‌زاده» برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.