سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 13 April - 2024
کل 7756 امروز 0

خبر فوری

دیپلم افتخار دو جشنواره بین‌المللی برای «نقره‌ای» هنرمندان ایرانی در شصتمین دوسالانه هنر ونیز از مظلومیت کودکان فلسطینی می‌گویند عیدانه سینمایی شبکه ها در ۲۰ فروردین به استقبال جهان خیال‌انگیز فیلم‌سازان جوان می‌آییم / راه‌اندازی بخش ویژه «هوش مصنوعی» و «واقعیت مجازی» خزاعی: افق پیش رو روشن و امیدبخش است/ اسماعیلی:لزوم حضور پرشور هنرمندان به منظور تداوم رونق و ارتقای بیشتر سینما کدام سینما‌ها و استان‌ها بیشترین فروش سینما را داشتند؟ هدیه معیشتی سازمان سینمایی برای بیش از 2500 سینماگر تشریح برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال 1403 در ضیافت افطار سینماگران چه گذشت؟ 40 هزار نفر مخاطب اکران نوروزی «هاشور» کدام مستندها در بسته نوروزی هاشور اکران شدند؟ تالار هنر، دفتر دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شد «هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی میزبان ۶۵ مستند می‌شود اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده بیژن رسولی، بازیگر پیشکسوت درگذشت دعوت کاظم نظری از هنرمندان کشور برای حضور باشکوه در راهپیمایی روز قدس مراسم تشییع زنده یاد رضا داود نژاد شنبه برگزار می شود اعلام آمار فروش سینمای ایران در نوروز 1403 ترکیبی از فانتزی و درام در چهارمین پاتوق فیلم کوتاه فصل نهم شروع پُرتماشاگر تئاتر در سال جدید نگاهی به عملکرد سازمان سینمایی در سالی که گذشت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود ثبت‌نام اصحاب رسانه برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد پیام تسلیت مدیر عامل بنیاد فارابی به رییس هیات مدیره خانه سینما اکران آنلاین «کاپیتان» آغاز شد جشنواره «شعر توحیدی» فراخوان داد «جنگل پرتقال» به اکران آنلاین رسید افزایش پنج هزار پارکینگ در مصلی امام خمینی(ره) برای عموم/ مردم دسترسی‌های متنوع‌تری به نمایشگاه کتاب خواهند داشت پوستر “آسمان غرب” رونمایی شد آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش آثار غیرسینمایی طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز اجرا می‌شود سینمای ایران به طرحی نو نیاز دارد شکست رکورد مخاطب سینما در سال ۱۴۰۲ نت‌های هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد مطالبات ناشران حاضر در چهارمین نمایشگاه کتاب کیش پرداخت شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 6 فیلم‌نامه عرضه آنلاین 4 مستند جذاب آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی آثار منتخب رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند از کیارستمی تا رزاق کریمی استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی تاکنون ۲۴۸۰ ناشر در نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم ثبت‌نام کرده‌اند/ مهلت ثبت‌نام تا ۲۷ اسفند اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام

10

ژانر اکشن؛ زیر چتر حادثه

  • کد خبر : 3330
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
ژانر اکشن؛ زیر چتر حادثه
بررسی ژانر «حادثه‌ای» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که در ادوار مختلف، فیلم‌های شاخصی در این گونه ساخته و ارائه شده است.

سینمایی نیوز- بررسی ژانر «حادثه‌ای» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که در ادوار مختلف، فیلم‌های شاخصی در این گونه ساخته و ارائه شده است.

مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر -که خود کلمه‌ای فرانسوی‌ست- با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. بررسی ژانر «حادثه‌ای» و فیلم‌های آن در جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که در ادوار مختلف، فیلم‌های شاخصی در این گونه ساخته و ارائه شده است.
حادثه در جهت دادن به روایت عنصری انکارناپذیر بوده است. به شکلی که وجود آن در فیلم‌نامه به مثابه یک سبک در نظر گرفته می‌شود. سینمای ایران نیز به سبب سمپاتِ برآمده از حادثه، به سمت آن سوی پیدا کرده است.

بادیگارد؛ همانطور که از فهم ژانر حاضر پیداست، فرهنگ «اکسپلوژن» بیشترین کاربرد را در رهیافت مخاطب به سمت جهان روایی و بصری فیلم دارد.‌ اکسپلوژن که ریشه‌اش از اکسپلود (انفجار) می‌آید، طرح فیلم‌نامه را به سمتی رویداد محور و پیرنگ‌محور سوق می‌دهد. در مراتب چنین نثر و بیانی، فیلم‌های حادثه‌ای جملگی عناصر روایی‌شان را در محور رویداد پیش‌آمده تعبیه می‌کنند‌. شخصیت، گره‌افکنی، گره‌گشایی و در حالتی پی‌رفت‌وار از انفجار (!) واقع در فیلم‌نامه تبعیت می‌کنند.
در فیلم بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا موقعیت‌های انفجاری و رویدادگونه در فرمی تسلسلی و تکرار شونده ظرفیت‌های دراماتیک فیلم را پر می‌کنند.
قرارگیری رویداد و انفجار یادشده در منصه زیستی کاراکترها موتور ادراکی مخاطب را در مسیری تاثیر‌پذیر می‌گذارد و موتیف‌های تاثیرگذار را توسط الگویی دراماتیک-داستانی عرضه می‌دارد.
چهارراه استانبول؛ مصطفی کیایی پس از فروپاشی برج پلاسکو در دنبالهٔ نوعی معاصریتِ فاجعه‌ رخ‌داده را کارمایه و ایده فیلم‌نامه خود قرار می‌دهد. او در پیرنگ حادثه‌ایِ خود زیرشاخه‌ای از تراژدیِ پلاسکو می‌گیرد و آن را بسط می‌دهد. زیرشاخه‌ مذکور که روایت‌گر زندگی شخصیت‌های مرکزی فیلم است با مقدرات پلاسکو و آشوب در شهر گره خورده تا به نتیجه‌ای دراماتیک برسد.
سناریوی فیلم سعی دارد در پی‌رفت‌‌های خود آرمان‌هایش را در برون‌متن اثر به پلاسکو پیوند زند تا به گونه‌ای از حادثه در سراسر پلات بصری و روایی خود دست یابد.
افعی؛ اگر افعی ساخته محمدرضا اعلامی را در ژانر مورد نظر بررسی کنیم. می‌توان به انگیزه‌های ساختی و اسطوره‌ای اثر در ارتباط عنصر شخصیت و روایت اشاره کرد. عناصر مذکور‌ در ساحتی اعتلایی مرز هیجان را با جاذبه‌هایی سمپاتیک در نوردیده و هم‌گام با مخاطب به مطلع اکشن و حادثه گام می‌نهند.
افعی با فروش فوق‌العاده خود در ماه‌های اکران و هموار کردن عنصر حادثه و اکشن در سینمای ایران، قردادهای‌ دراماتیک و مخاطب پسند را با امر امنیت و ناسیونالیسم پیوند می‌دهد‌.
یکی از شگردهایی که فیلم‌ساز در این فیلم برای هدایت درام و قوت بخشیدن به آن اعمال می‌کند. دریافت شمایل کماندو و بازپروری آن است. کماندو یا تکاور از جمله شاخصه‌های تثبیت‌شده در سبک اکشن هستند که حضورشان در مطلع ژانر مضاف‌بر تقویت درام، بر ساحت اسطوره نیز قابل برداشت و تاثیرگذار است.
اسطوره‌ای که در کُنه اعمال خویش به قهرمانی رویین تن مبدل می‌شود‌ و به تبع آن ضد قهرمانی شایسته را می‌طلبد.
فیلم افعی از جمله آثاری است که به مدیوم نمایش و منطق آن در سازوکار قهرمان و ضد قهرمانی تعریف دوباره و بومی می‌بخشد.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دوبخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن به دبیری «مسعود نقاش‌زاده» برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.