سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 26 November - 2024
کل 8657 امروز 0

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

6
نقش تیم هنری دولت سیزدهم در مقابله با دوقطبی‌سازی‌ها و رفتارهای سلیقه‌ای

یادداشت/ برگشتن ورق با یک تصمیم درست

  • کد خبر : 28347
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
یادداشت/ برگشتن ورق با یک تصمیم درست
اتفاقی که با لغو کنسرت «علیرضا قربانی» در اصفهان رخ داد، می‌توانست پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد که این رخداد درنتیجه ورود مستقیم وزارت فرهنگ و تصمیم‌گیری درست و به‌لحظه، در نطفه خفه شد و اجازه سواستفاده به فرصت‌طلبان را نداد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، خبرگزاری ایرنا در یادداشتی به تحلیل رویکرد معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در حل و فصل مسائل غیرمترقبه‌ای که در مسیر اجراهای موسیقی ایجاد می‌شود پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

طی هفته‌های اخیر، اتفاق عجیبی در حوزه برگزاری کنسرت رخ داد و طی آن، اجرای علیرضا قربانی به دلیل وجود نوازنده زن، لغو شد.

درباره این اتفاق، رسانه‌های مختلف، اظهارنظرهای متفاوتی داشته‌اند و هر یک، این موضوع را از دریچه نگاه خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اما نکته‌ای که در این میان تاحدودی مغفول ماند، نقش و برش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته تیم هنری دولت سیزدهم بوده است.

از همان ابتدایی که خبر لغو شدن کنسرت علیرضا قربانی، رسانه‌ای شد، محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام توان خود برای برگرداندن این اجرای زنده استفاده کرد. سالاری همچنین در رویکردی جالب که تاکنون در این حوزه دیده نشده، با قربانی تماس گرفت و ضمن دلجویی از او، قول مساعد داد که اجرای او در اصفهان به روی صحنه خواهد رفت.

در این مورد، ذکر چند نکته، ضروری به نظر می‌رسد:

نخست آن‌که، تصمیم به لغو کنسرت، از سوی شورای تامین استان اصفهان صادر شده و همه می‌دانند که این نهاد و اساسا استانداری یک استان، دست بالاتر به لحاظ قدرت سیاسی را دارد و آنها لحاظ می‌کنند که با توجه به شرایط امنیتی و دیگر مباحثی که نسبت به آن حساسیت دارند، آیا یک اتفاق فرهنگی، در روز و زمان مشخص برگزار شود یا خیر.

نکته دوم اینکه مشابه اتفاقاتی از این دست، در دولت‌های گذشته، به‌کرات در استان‌های مختلف رخ داده که طی آن، نه‌تنها دلجویی چندانی از خواننده و گروه صورت نگرفته، بلکه اجرای مجدد آن خواننده نیز تا مدت‌ها در آن استان‌ها صورت نگرفته و قاعده به شکلی ترسیم شد که وزارت ارشاد، قافیه رقابت را به شورای تامین آن استان‌ها باخته است.

مورد سوم هم به برخی تسویه‌حساب‌های سیاسی برمی‌گردد که در راستای لغو کنسرت علیرضا قربانی به راه افتاد. برخی، این موضوع را سیاسی کردند و با برجسته‌سازی آن، سعی در زیر سوال بردن مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی کرده‌اند.

در مورد نکته نخست، باید گفت با آن‌که استانداری‌ها، دست برتر را نسبت به وزارتخانه‌ها دارند اما در این مورد بخصوص، وزارت فرهنگ و دفتر موسیقی، به شکلی ماهوی، پای مجوز قانونی خود ایستاد و تمام و کمال، به حمایت از مجوز و خواننده پرداخت. افراد مختلفی در بدنه دولت، این تصمیم وزارت فرهنگ را ستودند و آنها نیز بر احترام به مجوزهای قانونی صحه گذاشتند. درحالی‌که حافظه تاریخی ما به یاد ندارد، در دولت‌های گذشته چنین رویه‌ای موجود بود. بارها دیده شد که زیرمجموعه‌های تابعه وزارت فرهنگ، چندان تمایلی به مقابله با شوراهای تامین نداشتند و تنها به ادای جملاتی صوری در حمایت از مجوزها بسنده می‌کردند که این گفتاردرمانی، نه به درد فرهنگ این سرزمین و رونق آن می‌خورد، نه گروهی که کنسرتشان لغو شده بود، به نوایی می‌رسید و نه مردمی که مشتاق رفتن به آن اجرا بودند، مستفیذ می‌شدند.

در رابطه با مورد دوم باید اذعان کرد که طی دو سال و اندی از روی کار آمدن تیم فرهنگی دولت سیزدهم، لغو کنسرت در استان‌ها، به کمترین میزان خود طی سالیان اخیر رسیده و حالا با این برخوردی که وزارت ارشاد انجام داده، بعید است من‌بعد، اتفاق دیگری در این حوزه رخ دهد. ما هیچ‌گاه فراموش نخواهیم کرد که لغو کنسرت در استان‌ها، به یک رویه ثابت تبدیل شده بود که هم گروه‌های موسیقی و هم مردم، به آن عادت کرده بودند.

نکته سوم نیز دایرمدار برخی تسویه‌حساب‌های شخصی و جناجی است که در فرامتن، از سوی افراد غیرکارشناس در حوزه موسیقی بیان شده و هدف، ضربه زدن به تیم فرهنگی دولت و کل ساحت تصمیم‌گیری آنها است. در این زمینه باید گفت ما هیچ‌گاه به یاد نداریم که فردی مسئول در وزارت ارشاد در دولت‌های گذشته، پس از لغو یک کنسرت، با خواننده تماس گرفته و وعده اجرای مجدد به او بدهد. البته این رفتار، پیشتر و در رابطه با دلجویی از سیروان خسروی نیز دیده شده است.

ضمن اینکه آمار کنونی کنسرت، حول ماهانه ۵۰۰ نوبت اجرا در تمام کشور است که یک عملکرد چشمگیر به حساب می‌آید. اینکه تقریبا تمامی خوانندگان فعال سبک‌های مختلف در مارکتینگ موسیقی، اجراهایی زنده را در سراسر استان‌های کشور تجربه می‌کنند، اتفاقی است که حداقل طی یک دهه اخیر، بی‌سابقه بوده و این، نشان از پویایی و رونق محیطی دارد که حالا با تصمیمات درست و هوشمندانه به بار نشسته است.

بنابراین آنچه در موضوع لغو کنسرت علیرضا قربانی به چشم خورد، بیش از آن‌که جنبه اجرایی و امیدوارانه داشته باشد، نوعی هژمونی برجسته‌سازی بی‌اساسی بود که با اهدافی غیرمتعهدانه و مغرضانه صورت گرفت. مجموعه این حرف‌های ناامیدکننده نتوانست به اندازه یک تلفن و دلجویی ساده محمود سالاری، کارایی داشته و ضمن ایجاد آرامش، قافیه را به نفع گروه علیرضا قربانی و البته مردم برگرداند.

حالا سوالی که در این میان مطرح می‌شود آن است که هزاران نفر از مردم اصفهان که مشتاق حضور در کنسرت علیرضا قربانی هستند، از جوسازی‌های سیاسی و غیرفرهنگی جناح مقابل مستفیذ شدند یا از کارایی و برش مجموعه وزارت ارشاد؟ تیم پرقدرت فرهنگی همچنان به جلو می‌تازد و تا پایان سال، به آمارهایی در حوزه‌هایی چون سینما و موسیقی می‌رسد که طی دهه‌های مختلف، کم‌سابقه بوده است. این رونقی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.