سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 7963 امروز 3

خبر فوری

تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود حضور ۲ هزار ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است برای اینکه فیلمنامه روی کاغذ جان ندهد فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه سی‌وپنجم موقتا غیرفعال است تحویل غرفه‌های ناشران آغاز شد نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود هشتمین جلسه پاتوق با سه درام و یک فانتزی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد

1
نقش تیم هنری دولت سیزدهم در مقابله با دوقطبی‌سازی‌ها و رفتارهای سلیقه‌ای

یادداشت/ برگشتن ورق با یک تصمیم درست

  • کد خبر : 28347
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
یادداشت/ برگشتن ورق با یک تصمیم درست
اتفاقی که با لغو کنسرت «علیرضا قربانی» در اصفهان رخ داد، می‌توانست پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد که این رخداد درنتیجه ورود مستقیم وزارت فرهنگ و تصمیم‌گیری درست و به‌لحظه، در نطفه خفه شد و اجازه سواستفاده به فرصت‌طلبان را نداد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، خبرگزاری ایرنا در یادداشتی به تحلیل رویکرد معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در حل و فصل مسائل غیرمترقبه‌ای که در مسیر اجراهای موسیقی ایجاد می‌شود پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

طی هفته‌های اخیر، اتفاق عجیبی در حوزه برگزاری کنسرت رخ داد و طی آن، اجرای علیرضا قربانی به دلیل وجود نوازنده زن، لغو شد.

درباره این اتفاق، رسانه‌های مختلف، اظهارنظرهای متفاوتی داشته‌اند و هر یک، این موضوع را از دریچه نگاه خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. اما نکته‌ای که در این میان تاحدودی مغفول ماند، نقش و برش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته تیم هنری دولت سیزدهم بوده است.

از همان ابتدایی که خبر لغو شدن کنسرت علیرضا قربانی، رسانه‌ای شد، محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام توان خود برای برگرداندن این اجرای زنده استفاده کرد. سالاری همچنین در رویکردی جالب که تاکنون در این حوزه دیده نشده، با قربانی تماس گرفت و ضمن دلجویی از او، قول مساعد داد که اجرای او در اصفهان به روی صحنه خواهد رفت.

در این مورد، ذکر چند نکته، ضروری به نظر می‌رسد:

نخست آن‌که، تصمیم به لغو کنسرت، از سوی شورای تامین استان اصفهان صادر شده و همه می‌دانند که این نهاد و اساسا استانداری یک استان، دست بالاتر به لحاظ قدرت سیاسی را دارد و آنها لحاظ می‌کنند که با توجه به شرایط امنیتی و دیگر مباحثی که نسبت به آن حساسیت دارند، آیا یک اتفاق فرهنگی، در روز و زمان مشخص برگزار شود یا خیر.

نکته دوم اینکه مشابه اتفاقاتی از این دست، در دولت‌های گذشته، به‌کرات در استان‌های مختلف رخ داده که طی آن، نه‌تنها دلجویی چندانی از خواننده و گروه صورت نگرفته، بلکه اجرای مجدد آن خواننده نیز تا مدت‌ها در آن استان‌ها صورت نگرفته و قاعده به شکلی ترسیم شد که وزارت ارشاد، قافیه رقابت را به شورای تامین آن استان‌ها باخته است.

مورد سوم هم به برخی تسویه‌حساب‌های سیاسی برمی‌گردد که در راستای لغو کنسرت علیرضا قربانی به راه افتاد. برخی، این موضوع را سیاسی کردند و با برجسته‌سازی آن، سعی در زیر سوال بردن مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی کرده‌اند.

در مورد نکته نخست، باید گفت با آن‌که استانداری‌ها، دست برتر را نسبت به وزارتخانه‌ها دارند اما در این مورد بخصوص، وزارت فرهنگ و دفتر موسیقی، به شکلی ماهوی، پای مجوز قانونی خود ایستاد و تمام و کمال، به حمایت از مجوز و خواننده پرداخت. افراد مختلفی در بدنه دولت، این تصمیم وزارت فرهنگ را ستودند و آنها نیز بر احترام به مجوزهای قانونی صحه گذاشتند. درحالی‌که حافظه تاریخی ما به یاد ندارد، در دولت‌های گذشته چنین رویه‌ای موجود بود. بارها دیده شد که زیرمجموعه‌های تابعه وزارت فرهنگ، چندان تمایلی به مقابله با شوراهای تامین نداشتند و تنها به ادای جملاتی صوری در حمایت از مجوزها بسنده می‌کردند که این گفتاردرمانی، نه به درد فرهنگ این سرزمین و رونق آن می‌خورد، نه گروهی که کنسرتشان لغو شده بود، به نوایی می‌رسید و نه مردمی که مشتاق رفتن به آن اجرا بودند، مستفیذ می‌شدند.

در رابطه با مورد دوم باید اذعان کرد که طی دو سال و اندی از روی کار آمدن تیم فرهنگی دولت سیزدهم، لغو کنسرت در استان‌ها، به کمترین میزان خود طی سالیان اخیر رسیده و حالا با این برخوردی که وزارت ارشاد انجام داده، بعید است من‌بعد، اتفاق دیگری در این حوزه رخ دهد. ما هیچ‌گاه فراموش نخواهیم کرد که لغو کنسرت در استان‌ها، به یک رویه ثابت تبدیل شده بود که هم گروه‌های موسیقی و هم مردم، به آن عادت کرده بودند.

نکته سوم نیز دایرمدار برخی تسویه‌حساب‌های شخصی و جناجی است که در فرامتن، از سوی افراد غیرکارشناس در حوزه موسیقی بیان شده و هدف، ضربه زدن به تیم فرهنگی دولت و کل ساحت تصمیم‌گیری آنها است. در این زمینه باید گفت ما هیچ‌گاه به یاد نداریم که فردی مسئول در وزارت ارشاد در دولت‌های گذشته، پس از لغو یک کنسرت، با خواننده تماس گرفته و وعده اجرای مجدد به او بدهد. البته این رفتار، پیشتر و در رابطه با دلجویی از سیروان خسروی نیز دیده شده است.

ضمن اینکه آمار کنونی کنسرت، حول ماهانه ۵۰۰ نوبت اجرا در تمام کشور است که یک عملکرد چشمگیر به حساب می‌آید. اینکه تقریبا تمامی خوانندگان فعال سبک‌های مختلف در مارکتینگ موسیقی، اجراهایی زنده را در سراسر استان‌های کشور تجربه می‌کنند، اتفاقی است که حداقل طی یک دهه اخیر، بی‌سابقه بوده و این، نشان از پویایی و رونق محیطی دارد که حالا با تصمیمات درست و هوشمندانه به بار نشسته است.

بنابراین آنچه در موضوع لغو کنسرت علیرضا قربانی به چشم خورد، بیش از آن‌که جنبه اجرایی و امیدوارانه داشته باشد، نوعی هژمونی برجسته‌سازی بی‌اساسی بود که با اهدافی غیرمتعهدانه و مغرضانه صورت گرفت. مجموعه این حرف‌های ناامیدکننده نتوانست به اندازه یک تلفن و دلجویی ساده محمود سالاری، کارایی داشته و ضمن ایجاد آرامش، قافیه را به نفع گروه علیرضا قربانی و البته مردم برگرداند.

حالا سوالی که در این میان مطرح می‌شود آن است که هزاران نفر از مردم اصفهان که مشتاق حضور در کنسرت علیرضا قربانی هستند، از جوسازی‌های سیاسی و غیرفرهنگی جناح مقابل مستفیذ شدند یا از کارایی و برش مجموعه وزارت ارشاد؟ تیم پرقدرت فرهنگی همچنان به جلو می‌تازد و تا پایان سال، به آمارهایی در حوزه‌هایی چون سینما و موسیقی می‌رسد که طی دهه‌های مختلف، کم‌سابقه بوده است. این رونقی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.