سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل 7829 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد نمایش برخط دو فیلم سینمایی وزرای تعدادی از کشورها برای حضور در نمایشگاه تهران دعوت شده‌اند/ حمایت بنیاد رودکی از برخی مفاخر حوزه موسیقی به‌شکل ویژه انتشار فراخوان پژوهشی سال 1403 از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در ششمین پاتوق فیلم کوتاه فصل نهم «قوی‌دل» حلقه اتصال بین حاکمیت، مخاطب و متخصصان ایجاد کرد معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه كتاب تهران آغاز شد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ حضور ۲۲ هزار نفری مردم در نمایشگاه «بر‌ فراز دشت» 706 کنسرت روی صحنه رفتند آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند معرفی داوران جشنواره فیلم اقوام ایرانی نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند آغاز ثبت نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای مشخص شد نشست هماهنگی تشکل‌های نشر با مدیران نمایشگاه کتاب برگزار شد کمک ۳۱۶ هزار دلاری اهالی سینما برای غزه تخفیف ۱ تا ۹ میلیون به هنرکارتی‌ها برای ثبت‌نام در دوره‌های هنری و سینمایی معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام صفحه اول روزنامه های سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ «رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها علی قائم مقامی دبیر بیستمین جشن مدیران تولید سینما شد کمتر از یک میلیون تومان! تحقق «وعده صادق» نشان اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی کشور است تاکید مدیرعامل بنیاد رودکی بر استفاده از هنرمندان با سابقه برای ارکستر‌ها مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد این قافله عمر عجب می گذرد فراخوان عمارت نوفل‌لوشاتو برای نمایشنامه‌خوانی از شرایط حضور در مدرسه مستندسازی مرکز گسترش چه می‌دانید؟ اجتماع مردم و اهالی هنر در پاسداشت عملیاتِ تاریخی «وعده صادق» مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها عملیات اجرایی آماده‌سازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد بیانیه انجمن سینمای جوانان ایران

9
در سنگ خاره قطره باران اثر نکرد/

یادداشت بهروز غریب‌پور درباره تئاتر در دوران کرونا

  • کد خبر : 2798
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
یادداشت بهروز غریب‌پور درباره تئاتر در دوران کرونا
از ابتدای شیوع کرونا بارها راه‌حل‌هایی برای پا برجا ماندن تئاتر در دوران پاندمی از سوی پیشکسوتان این حوزه ارایه شد، نمونه این راه‌حل‌ها استفاده از فضای مجازی، اجراهای آنلاین و برقراری دوباره تله‌تئاترها بودند.

سینمایی نیوز- از ابتدای شیوع کرونا بارها راه‌حل‌هایی برای پا برجا ماندن تئاتر در دوران پاندمی از سوی پیشکسوتان این حوزه ارایه شد، نمونه این راه‌حل‌ها استفاده از فضای مجازی، اجراهای آنلاین و برقراری دوباره تله‌تئاترها بودند.

طبیعی است که این راهکارها تنها در راستای کمک به تئاتر است تا صدمات وارده به آن را کاهش دهد. زمانی که ما به دنبال جایگزین برای تئاتر‌های اجرا شده در سالن‌ها باشیم و بتوانیم مجموعه‌ای از آنها را به کار بگیریم، خواهیم توانست آسیب‌ها به این هنر را کم ‌کنیم.

متاسفانه ما سال‌هاست پدیده‌ای به نام تله‌تئاتر را از تلویزیون حذف کرده‌ایم، اتفاقی که به دوران پیش از کرونا برمی‌گردد، از این رو با توجه به پتانسیل‌های این حوزه باید ساخت تله‌تئاتر و پخش آن در دستور کار سیمای جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

علاوه بر آن رادیو ‌هم می‌تواند بسیاری از نمایش‌ها را به صورت رادیویی کار کند اما باید دستمزد به هنرمندان پرداخت کند نه اینکه عنوان کند این فضا را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا از آن استفاده کنند؛ گویی که به آنها صدقه‌سری می‌دهد.

ما اگر بودجه‌ای برای تئاتر در نظر نگیریم همچنان شاهد چالش‌ها در این هنر خواهیم بود. مشکل ما این است که در کشور گوش شنوا وجود ندارد و کسی دلش برای تئاتر و هنر نمی‌سوزد زیرا اگر دغدغه‌ای در این باره وجود داشت، اجماعی بین وزارتخانه‌های ذی‌ربط و صدا و سیما شکل می‌گرفت تا تئاتر را در دوران پاندمی و شیوع کرونا در کشور سرپا و زنده نگه دارند.

ما حتی اعتقاد داریم راهکار این مشکل چیزی نیست که مسوولان بخواهند برای آن زمان زیادی بگذارند، آنها می‌توانند بودجه در اختیار هنرمندان قرار داده، آزادی عمل بیشتری برای آنان فراهم کنند و درکی از مشکلات خانواده تئاتر داشته باشند.

همین امروز خواننده‌ای اهل بیرجند که در اپراها از او کمک می‌گرفتم با من تماس گرفت و گفت ۱۰ سال در تهران تمام تلاش خود را کرده تا به جایی برسد. متاسفانه در این یک سال اخیر، کرونا شرایطی برای او فراهم کرده تا دوباره به شهرستان برگردد و طبیعتا به امید موفقیت در موسیقی در آینده باید همه‌ چیز را از صفر شروع کند.

متاسفانه این اتفاق تنها به این خواننده بااستعداد محدود نمی‌شود و نمونه‌های آن در حوزه هنر و تئاتر فراوانند. در گروهی که با آنها کار می‌کنم، هنرمندان زیادی داریم که در این شرایط بیکار شده‌اند.

این در حالی است که اگر یک نهاد یا سازمان نظیر تلویزیون از ما می‌خواست اپرای عروسکی اجرا کنیم و‌ بودجه‌ای برای اجرای آن تخصیص می‌داد به‌ رغم مشکلاتی که برای‌مان وجود دارد اپرا را بازتولید و بودجه آن را بین هنرمندان شرکت‌کننده تقسیم می‌کردیم.

یک سال است مو بر زبان ما آمده آنقدر که گفته‌ایم تله‌تئاتر راه بیفتد، اجرای آنلاین از این محدودیت‌های سرسام‌آور خارج شود اما متاسفانه کسی گوش نمی‌دهد.

من بارها و بارها این سخنان را گفته‌ام، هر بار به خودم می‌گویم دیگر در این باره صحبتی نخواهم کرد زیرا معتقدم صحبت تکراری نه ‌تنها فرد را بی‌ارزش می‌کند بلکه موضوع را هم لوث می‌کند. با این حال مشکلات پیش روی جامعه تئاتر چنان زیاد است که گمان می‌کنم این سخن شاید این ‌بار اثر کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2798
  • نویسنده : بهروز غریب‌پور
  • ارسال توسط :
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • 155 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.