سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 3 ذی‌الحجه 1446
  • و : Sunday, 1 June , 2025 می باشد
کل 10042 امروز 1

خبر فوری

ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خردادماه در تئاتر شهر چه‌خبر است؟ سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما! تورناتوره رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای شد پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ نگاهی به سینمای سعید روستایی روزهای عروسکی تئاتر پایتخت معرفی نصرت کریمی و زهرا صبری، به‌عنوان اعضای افتخاری یونیمای جهانی توافق‌ خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای بهبود خدمات بیمه‌ای اعضا از تصویب حق عضویت ۴۰۰ هزار تومانی تا انتخاب سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر «رویاشهر» 10 میلیارد تومانی شد روایت موسیقایی ارکستر سمفونیک تهران از مقاومت روایت بازآفرینی و اقتباس فرهنگی در هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

4
نگاهی به فیلم «قیف»

آشغال دوست داشتنی!

  • کد خبر : 35308
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
آشغال دوست داشتنی!
در مورد قیف هم باید بگویم امیر یوسفی عامدانه یک داستان عجیب و غریب برای فیلمش انتخاب کرده و تلاش کرده یک آشغال دوست داشتنی بسازد!

سینمایی نیوز، محمد رضا دلیر* : مفهوم ژانر مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، با ترجمه تحت اللفظی و نادرست وارد سینمای ایران شده است. تازه ترین ترین نمونه در این زمینه فیلم «قیف» است که سوای ادای کمدی و فانتزی، سعی می کند خود را به عنوان یک زی مووی معرفی کند. در این فیلم تکنیک های متنی و روایی تعمدا زیر پا گذاشته می شود و جهان اثر منطق مشخص ندارد. این فیلم در عین حال که می خواهد آوانگارد باشد، نتوانسته چشم طمع خود را به گیشه ببندد و سازندگانش تا توانسته اند در آن از فرمول های سینمای کمدی این سال‌ها استفاده کرده اند.

قیف پر از کنایه های سياسی و تاریخی است که می شود با آنها ادای مخالفت با نظم سياسی موجود را در آورد! اساسا زی مووی ها و ترش مووی ها در سینمای جهان برای خودشان ارج و قرب بالایی دارند. فیلم های بد و بسیار بدی که توسط عشاق دل خسته سینما ساخته شده اند. مهم ترین نماد آن هم کارگردانی بنام اد وود است که با خلوص نیتی عجیب به ساخت آشغال مشغول بود!

در مورد قیف هم باید بگویم امیر یوسفی عامدانه یک داستان عجیب و غریب برای فیلمش انتخاب کرده و تلاش کرده یک آشغال دوست داشتنی بسازد! قیف داستان یک دیو از اهالی هیرکان به نام خسرو است که از پدرش اجازه گرفته تا به زمین بیاید و با پیدا کردن یک دختر زمینی و ازدواج با او، عشق را تجربه کند. او سرانجام دختری به نام ملوک را پیدا می کند اما درست روز ازدواج توسط ژاله پادشاه هیرکین دزدیده می شود و یک شب در اسارت او بسر می برد. یک شب اسارت در هیرکین معادل ۴۵ سال زمینی طول می کشد. زمانی که خسرو از چنگال ژاله فرار می کند و به زمین بر می گردد، ملوک تبدیل به یک پیر زن مسن شده است. خسرو فرصت ندارد و باید با ژاله ازدواج کند وگرنه نفرین پدرش شاه هوشنگ که پادشاه هیرکان هست عملی و خسرو تبدیل به گربه خواهد شد! همین خط قصه جنون آمیز کافی است تا متوجه شویم امیر یوسفی عامدانه قصد داشته با استفاده از دستمایه های فیلم های آشغال یک کمدی متفاوت بسازد.

منطق فیلم «قیف» منطق دو دوتا چهار تای دراماتیک نیست. منطق فیلم های زی مووی است که کارگردان سکانس ها را داخل فیلم گذاشته چون بنظرش عالی آمده است! در قیف، عباس جمشیدی فر نقش اسد را بازی کرده است که می توان آن را نقطه عطف کارنامه کاری وی دانست. جایی که در خیلی از سکانس ها او حتی از عطاران هم جلوتر می زند و تبدیل به جذاب ترین عنصر آخرین ساخته امیر یوسفی می شود. بازیگری که از خود متن هم پررنگ تر است.

در قیف تقریبا هر ۵ دقیقه یکبار ما شاهد یک شوخی کلامی یا رفتار جنسی هستیم. حتی دوربین هم در خدمت این دست از شوخی ها قرار دارد. بجای آنکه حرکت دوربین در خدمت ایجاد تعلیق و خلق موقعیت کمدی باشد، کاملا در استخدام شوخی های دم دستی در آمده است. نامگذاری ها هم از این امر مستثنی نیستند. بگذریم که در این دست از شوخی ها هم، خلاقیت به چشم نمی خورد و دست فیلم نامه نویس برای بیننده رو شده است! شیرینی ذاتی بازیگران، استفاده از تکنیک تکرار که شیوه همیشگی کمدی های عطاران است، بهره بردن از جلوه‌های ویژه و کمک از نریشن برای پرکردن خلأهای موجود در قصه، تاحدی می تواند بیننده را تا اواسط فیلم با اثر همراه کند. اما به قدری فیلمنامه در خلق موقعیت، ایجاد گره و حل آن عقیم است که در نیمه دوم و بخصوص پرده سوم، مجبور به کش دادن و آب بستن به قصه می شود، تا جایی که تماشاگر را کلافه می کند.

در پایان باید گفت قیف فیلمی در خدمت شوخی های جنسی و کنایه های سیاسی است و نه آنها در خدمت فیلم.

*پژوهشگر سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35308
  • نویسنده : محمدرضا دلیر*
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 331 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.