سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل 7902 امروز 6

خبر فوری

آغاز به کار‌ سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج نهضت پلاتوسازی در دستور کار است از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه «بازار کتاب» نسبت به ثبت‌نام در بخش مجازی نمایشگاه کتاب اقدام کنند مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج سازمان‌ها و نهادها برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب ثبت‌نام کنند رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین‌شهر برگزار خواهد شد بیانیه صنفی انجمن فیلم نامه نویسان سینما «فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعده‌ای فرار می‌کند/ این «واقعیت» نیست! جای حمید سهیلی در میان ما خالی است دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد

2
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

  • کد خبر : 32804
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نقل از ایرنا، اجرای نمایش‌هایی با محوریت زندگی بزرگان و مفاخر، بازگشت جشنواره تئاتر دانشجویی بعد از چهار سال به صحنه و آغاز پروژه احداث حریم مجموعه تئاتر شهر از جمله اتفاقات و اقدامات مثبت و دلگرم‌کننده حوزه تئاتر در سال ۱۴۰۲ بود.

رشد ۱۸ درصدی جشنواره‌های مورد حمایت

تعداد جشنواره‌های مورد حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از ۵۰ عنوان در سال ۱۴۰۱ به ۵۹ عنوان در سال ۱۴۰۲ رسیده که نشان‌دهنده رشد ۱۸ درصدی است.تعداد مجوزهای صادر شده تولید نمایش در سال ۱۴۰۱ به رقم ۴ هزار و ۶۳۹ عنوان رسید. در سال ۱۴۰۲ در مورد تعداد اجراهای به صحنه رفته رشد ۱۷ درصدی را شاهد بودیم و تعداد ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش مجوز تولید گرفتند.

استقبال ۸۳ درصدی از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد. تالار وحدت، مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تالار حافظ، تالار هنر، مجموعه تئاتر محراب و تماشاخانه ایرانشهر میزبان نمایش‌های صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر بودند.

ظرفیت کل این سالن‌ها بر اساس تعداد دفعات اجرا ۴۱ هزار و ۶۰۷ نفر بود. با توجه به استقبال ۳۵ هزار و ۷۴ نفری از اجراها می‌توان گفت که درصد حضور تماشاگر در سالن‌های اجرا رقم ۸۳.۴ بوده است.

بخش‌های دانشجویی، تئاتر تلویزیونی، هویت ملی، غزه و فراگیر برای نخستین بار در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر برگزار شدند. از بین این بخش‌ها، تله‌تئاتر چند سال تعطیل بود و سال ۱۴۰۲ به جشنواره بازگشت.

حریم‌دار شدن تئاتر شهر

شنبه دوم دی بعد از گذشت سال‌ها انتظار، خواسته و مطالبه قدیمی تئاتری‌ها محقق شد و کلنگ احداث حریم مجموعه تئاتر شهر بر زمین خورد. پروژه‌ای که نویدبخش آرامش و امنیت برای شهروندانی است که می‌خواهند در فضایی امن و مطمئن هنرنمایی تئاتری‌ها را روی صحنه تماشا کنند.

مراسم احداث حریم تئاتر شهر ۲ دی با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار و پس از آن کلنگ ساخت حریم برای بنای تاریخی تئاتر شهر به زمین زده شد.

از چندین سال پیش، هنرمندان شاخص عرصه تئاتر ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان حریم مجموعه تئاتر شهر، خواستار رسیدگی فوری مدیران و نهادهای مختلف در این زمینه بودند.

حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها و افراد خلافکار در اطراف این مجموعه کام دوستداران تئاتر را تلخ کرده بود. دستفروشان نیز بعضا با ازدحام‌شان مانع آرامش و آسایش هنرمندان و تماشاچیان تئاتر می‌شدند.

در یکی از روزهای تیر سال جاری هنرمندان تئاتر و مدیران فرهنگی و شهری کنار هم ایستادند و گردهمایی حمایتی هنرمندان در استمرار و اجرای طرح پاک‌سازی محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر با حضور جمع بسیاری از هنرمندان، علاقه‌مندان عرصه تئاتر و مدیران فرهنگی و شهری در این مجموعه برگزار شد.

سکانس پایانی این ماجرا در دوم دی‌ اجرا و در نهایت مراسم احداث حریم تئاتر شهر با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

وزیر فرهنگ در آن مراسم گفت: «تئاتر شهر، قلب تپنده هنر ما و سرمایه فرهنگی ارزنده‌ای برای ایران است و همه در برابر آن مسئولیم.»

برپایی کارگاه‌های آموزش تئاتر در شهرهای مختلف کشور

اداره کل هنرهای نمایشی با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی ایران، دفتر توسعه آموزش و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و همکاری امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی بنا بر ضرورت امر آموزش هنرهای نمایشی در استان‌های سراسر کشور، در تابستان ۱۴۰۲ در شهرهای مختلف کشور کارگاه‌های آموزش تئاتر برگزار کرد.

این کارگاه‌های آموزشی با حضور استادانی چون اکبر زنجان‌پور، احمد کامیابی‌مسک، داوود فتحعلی‌بیگی، آتش تقی‌پور، عبدالحی شماسی، رضا فیاضی، حمید ابراهیمی، سهراب سلیمی و محمد ابراهیمیان در شهرهای مختلف استان‌های کشور برگزار شد.

مدرسان کارگاه‌های آموزشی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی با تأکید بر لزوم تداوم و برنامه‌ریزی این دوره‌های آموزشی، از استقبال خوب و کم‌نظیر هنرجویان در سراسر کشور گفتند و برگزاری این کلاس‌ها را گامی روبه‌جلو دانستند.

در بخش «خانه هنر خلاق» دوره‌های آموزشی تئاتر کودک و نوجوان هم با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی در تالار هنر برگزار شد.

پروژه مکتبخانه سنگلج نیز با همکاری انجمن هنرهای نمایشی، اداره کل هنرهای نمایشی و تماشاخانه سنگلج در راستای آموزش نمایش ایرانی به مرحله اجرا رسید.

بخش فراگیر، نگاهی نو به توانمندی افراد توان یاب

برای اولین بار در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بخش فراگیر یا بخش توان خواهان به عنوان یک بخش مهم و جذاب در جشنواره قرار گرفت. بخش فراگیر با همکاری و مشارکت سازمان بهزیستی و با هدف برابرسازی فرصت‌ها، تلفیق اجتماعی و مشارکت حداکثری افراد دچار معلولیت، به صورت رقابتی برگزار شد.

جشنواره‌های تئاتر ویژه افراد دچار معلولیت، سال‌هاست که به شکل مستقل، تحت نظر و حمایت سازمان بهزیستی برگزار می‌شود؛ اما امسال با حمایت مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر، این بخش به جشنواره تئاتر فجر اضافه شد. در بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ۲۰ اثر  نمایشی از سراسر کشور حضور داشتند.

فاطمه فخری، دبیر بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، برنامه این بخش را تسهیل‌کننده سیر رسیدن افراد توان یاب از ناتوانی به توانمندی دانست و گفت: «هدف بخش فراگیر، رسیدن همزمان فرد توان‌یاب و مخاطب به نگاهی نو از توانمندی فرد دچار معلولیت است.»

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

در سالی که گذشت تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پلاتوی جدید تماشاخانه‌ ایرانشهر که پیش‌تر انبار دکور این مجموعه بود، عصر روز جمعه ۶ بهمن با حضور مهرداد باقری (رییس سازمان فرهنگی هنری شرداری تهران)، حمید نیلی (رییس تماشاخانه ایرانشهر)، مهدی حامدسقایان (دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر)، اصغر همت، مقصود نعیمی‌ذاکر (مدیرعامل خانه تئاتر)، توحید معصومی (معاون هنری تماشاخانه ایرانشهر)، اسماعیل خلج، کاظم هژیرآزاد، قاسم زارع، منوچهر اکبرلو، سعید اسدی، مجید رحمتی، کاوه مهدوی، کهبد تاراج، پری‌ناز آل‌آقا، حسن موذنی و تعدادی دیگر از هنرمندان تئاتر افتتاح شد. این پلاتوی ۸۰ متری در اختیار گروه‌های تئاتری قرار گرفت.

تئاتر شهر رکورد حضور مخاطب را شکست

تئاتر شهر در پنجمین روز میزبانی از هنرمندان و تماشاگران در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که همزمان با پنجاه‌ویک‌سالگی احداث آن بود، پرمخاطب‌ترین و شلوغ‌ترین روز جشنواره‌ای خود را رقم زد.

استقبال مخاطبان از آثار اجراشده، خارج از ظرفیت سالن‌ها بود و تعدادی از آن‌ها با نشستن بر تشکچه روی زمین، تماشاگر نمایش‌ها شدند تا آمار حضور مخاطبان مجموعه تئاتر شهر به دوهزار مخاطب در پنجمین روز جشنواره برسد.

اجرای نمایش‌هایی با محوریت زندگی بزرگان و مفاخر

در جشنواره تئاتر فجر سال ۱۴۰۲ نمایش‌های با محوریت زندگی بزرگان و مفاخری همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ملک‌الشعرای بهار، طیب حاج‌رضایی، آریو برزن و ثقه‌الاسلام روی صحنه رفت. این آثار در بخش «هویت ملی» اجرا شدند و مخاطب را با گوشه‌هایی از افتخارآفرینی این قهرمانان آشنا کردند.

هویت ملی عنوان بخشی بود که سال پیش برای اولین بار به جشنواره تئاتر فجر اضافه شد؛ این بخش همان‌طور که از نامش پیداست به قهرمانان ملی و اتفاقاتی پرداخت که با هویت ایرانی- اسلامی مردم کشورمان گره خورده‌اند.

در سال ۱۴۰۲ چندین کارگردان در نمایش‌هایی مثل «تروما»، «پشت چراغ قرمز» و «شجاع‌دل» به حیات پربرکت سردار حاج قاسم سلیمانی پرداختند. نمایش «ثقه‌الاسلام» نوشته امیر علیزادگان به کارگردانی امیر حجازی از شهر تبریز در بخش هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور یافت. این نمایش آخرین روزهای زندگی شهید میرزاعلی‌آقا تبریزی معروف به ثقه‌الاسلام تبریزی را روایت می کرد.

«مرغ سحر» به شخصیت آزادی‌خواه ملک‌الشعرای بهار پرداخت. این نمایش زندگی و مبارزه‌های شاعر توانمند خراسانی، ملک‌الشعرای بهار را روایت می‌کرد. پیش‌تر «مرغ سحر» طی ۳۰ شب اجرا در سالن نوری حوزه هنری مشهد روی صحنه رفته بود.

نمایش «آریوبرزن» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی، روایتی از یک واقعه تاریخی غرورآفرین است که مقاومت و تسلیم نشدن او را در برابر لشکر اسکندر مقدونی نشان می‌دهد. این نمایش روایت واپسین سردار هخامنشی است که یا یارانی اندک و به همراه خواهرش یوتاب در دربند پارس برابر لشکر اسکندر مقدونی مقاومت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نسبت به نمایش‌هایی که به مفاخر ایران و اسلام پرداخته بودند واکنش مثبت نشان داد.ا و پس از تماشای نمایش «ثقه الاسلام» گفت: «جشنواره امسال خیلی بومی و متناسب با اقتضائات سنتی و تاریخی کشور شده است.»
اسماعیلی پس از پایان این نمایش در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از گروه تئاتر تبریزی افزود: «گروه های خوب شهرستانی امسال اجراهای خوب داشتند. در «ثقه الاسلام» گروه خوب تبریزی یک روایت تاریخی را برای ما بازگو کردند. در سال‌های اخیر تاکید شده بود که درباره «ثقه الاسلام» کارهای نمایشی آماده شود. نمایش «ثقه الاسلام» همچون «کلنل» که در تالار وحدت اجرا شد، کار ارزنده‌ای بود. امیدوارم بتوانیم همین نگاه را در بازآفرینی وقایع مهم کشور ادامه دهیم.»

اجرای پروژه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در دهه اول محرم

پروژه نمایشی‌–‌موسیقایی «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در دهه اول محرم امسال در محوطه تئاتر شهر اجرا شد و توانست در طول این چند روز میزبان بیش از ۳ هزار مخاطب باشد.

این برنامه با همراهی انجمن هنرهای نمایشی ایران، مجموعه تئاتر شهر و کانون نمایش های آیینی – سنتی در محوطه تئاتر شهر اجرا و به عنوان یکی از رویدادهای هنری مهم این ایام به مخاطبان و علاقه مندان آثار نمایشی مذهبی و آیینی معرفی شد.

«نوای عرشیان و مشق فرشیان» در دهه اول محرم، رویدادی بود در قالب چهار بخش اجرای موسیقی آیینی، تعزیه، نقالی و پرده خوانی که با حضور هنرمندان نام آور این گونه های نمایشی از تهران و شهرستان در فضای باز تئاتر شهر اجرا شد و توانست در طول این چند روز میزبان بیش از ۳ هزار مخاطب باشد.

پس از ساماندهی محوطه تئاتر شهر این برنامه با حضور ۱۰ گروه تعزیه و ۱۰ گروه نقالی به همراه اجرای موسیقی نواحی عاشورایی برگزار شد.

برپایی ویژه‌برنامه «اربعین فراتر از کلام» در مسیر پایانه‌های مرزی

ویژه‌برنامه «اربعین فراتر از کلام» به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی و همکاری اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های خوزستان، کردستان، ایلام و کرمانشاه با حضور هنرمندان استانی از ۱۳ تا ۱۵ شهریور در مسیر پایانه‌های مرزی، اجرا و میزبان زائران اربعین حسینی شد.

هنرمندان در قالب این ویژه‌برنامه، در مناطق مرزی باشماق، شلمچه، چذابه، خسروی و مهران به اجرای نمایش‌های میدانی، تعزیه، پرده‌خوانی و… برای مخاطبان و زائران ایرانی و خارجی پرداختند که با توجه به موضوع‌ها و گونه‌های متنوع و مختلف، از استقبال خوبی برخوردار شدند.

اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با اجرای ۲۰ برنامه با سنج و دمام، ۱۰ اجرای نمایشی، تعزیه، نقالی و اکران ۲۰ فیلم سینمایی توسط سینما سیار در موکب هنرمندان ایران و ایلام (شین)، میزبان زائران اربعین حسینی شد.

برگزاری و احیای دوباره جشنواره تئاتر منطقه‌ای پس از هفت سال توقف

بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور با تاکید و حمایت مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی چهار بخش در استان‌های فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران) و سمنان (راه ابریشم) آذربایجان شرقی (سهند) برگزار شد. این اقدام گامی استوار در مسیر رونق و اعتلای هرچه بیشتر هنرهای نمایشی و توجه به مناطق کم‌برخوردار بود.

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، سال ۱۴۰۱ با درخواست هنرمندان، تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت معاون هنری و تلاش اداره‌کل هنرهای نمایشی، پس از هفت سال وقفه، برگزاری خود را از سر گرفتند.

باتوجه به گنجانده شدن تئاتر خیابانی در جشنواره‌های استانی ۱۴۰۲، هنرمندان این عرصه برای نخستین بار در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای حضور یافتند. آثار برتر خیابانی و صحنه‌ای جشنواره‌های منطقه‌ای، به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم راه یافتنند.

۴۸۰ گروه نمایشی و پنج هزار و ۷۱۹ هنرمند، در ۳۲ جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از۶ آبان تا ۳ آذر امسال برگزار شد، حضور داشتند که نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد است.

جشنواره‌های تئاتر استانی در سال ۱۴۰۲، از ششم آبان آغاز شد و سوم آذر به پایان رسید.

ویژگی این دوره از جشنواره‌ها که در ۳۱ استان و منطقه کرمان جنوبی برگزار شد، اضافه شدن بخش خیابانی بود. برگزیدگان هر دو بخش خیابانی و صحنه‌ای این رویداد، به جشنواره تئاتر مناطق فجر راه پیدا کردند.

هیئت‌های داوری، در مدت حدود یک ماه، آثار شرکت‌کننده را ارزیابی کردند و در نهایت ۱۳۰ نمایش به‌ عنوان برگزیدگان این رویداد بزرگ کشوری معرفی شدند که ۷۵ نمایش صحنه‌ای و ۵۵ اثر خیابانی را دربرمی‌گیرد. پس از رقابت این آثار در جشنواره مناطق، برگزیدگان به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌ پیدا کردند.

تعداد گروه‌های راه یافته به جشنواره مناطق به روایت آمار و ارقام:

پارس-شیراز ۳۳ گروه (۱۶ خیابانی و ۱۷ صحنه ای)

خاوران- مشهد ۳۷ گروه (۱۶ خیابانی و ۲۱صحنه ای)

جاده ابریشم- سمنان ۳۱ گروه (۲۰ صحنه‌ای و ۱۱ خیابانی)

سهند- تبریز ۲۹ گروه (۱۱ خیابانی و ۱۸ صحنه‌ای)

تعداد کل گروه های راه یافته به جشنواره مناطق ۱۳۰ گروه بود که شامل ۷۶ گروه صحنه ای و ۵۴ گروه خیابانی می‌شد.

تعداد کل هنرمندان شرکت کننده در جشنواره مناطق در بخش‌های صحنه ای و خیابانی ۱۳۱۳ نفر بود که از این میان ۸۰۶ هنرمند مرد و ۵۰۷ هنرمند زن بودند.

در مجموع ۲۴ نمایش شامل ۱۳ صحنه‌ای و ۱۱ خیابانی از مناطق چهارگانه به چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.

جشنواره تئاتر دانشجویی بعد از ۴ سال به صحنه برگشت

ستاد چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر بعد از چهار سال، مسابقه تئاتر دانشجویی را به‌ منظور به ثمر نشستن تولیدات تئاتری دانشجویانِ سراسر کشور و ایجاد امکان ارائه این آثار برگزار کرد.

جشنواره تئاتر دانشجویی بهترین فرصت برای اعتلای دانشجویان این رشته و کانون های تئاتر دانشگاهی است. این رویداد به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک اداره‌ کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و اداره‌ کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رخ داد. در نهایت ۲۷ نمایش به بخش تئاتر دانشجویی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند.

برگزاری بخش ویژه غزه برای اولین بار 

با اقدام به موقع اداره کل هنرهای نمایشی و حضور پررنگ هنرمندان جهت اعتراض به جنایت های رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بخش ویژه غزه برای اولین بار و به شکل مسابقه ای در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد.

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره ضرورت تدارک این بخش گفت: «به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ما هم باید واکنش نشان می‌دادیم، از این رو فراخوانی ارائه دادیم و هنرمندان در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی با این موضوع آثاری را ارایه دادند که در نهایت ۹ اثر در این بخش از جشنواره حضور دارند.این ۹ نمایش شامل سه اثر خیابانی، دو اثر دانشجویی، دو اثر رادیوتئاتر و دو اثر صحنه‌ای می‌شدند.»

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=32804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.