سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 7954 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

1
علی شاه‌محمدی مطرح کرد؛

اهمیت پارادایم اصلی فیلمنامه‌نویسی در جریان حرفه‌ای سینما

  • کد خبر : 28359
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۶
اهمیت پارادایم اصلی فیلمنامه‌نویسی در جریان حرفه‌ای سینما
علی شاه‌محمدی، مدرس کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه» که قرار است در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، گفت: هر فیلمنامه نویسی که قصد دارد وارد جریان حرفه‌ای سینما شود باید بر الگوی پارادایم اصلی در فیلمنامه نویسی مسلط شود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، علی شاه‌محمدی درباره ضرورت یادگیری «پارادایم اصلی در فیلمنامه» برای فیلمنامه‌نویسان گفت: اکثریت قریب به اتفاق فیلمنامه آثار سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی در سراسر جهان در این ساختار نوشته می‌شوند. این همان ساختاری است که شکل گیری جدی آن با تراژدی‌ها و کمدی‌های یونان در ۲۵۰۰ سال قبل آغاز شد و با طی مراحل گوناگون از جمله گذر به درام رومی، سپس درام قرون وسطا، عصر روشنگری و در پایان قرن نوزدهم و اولین نمایش سینمایی، راهش را به دنیای سینما باز کرد.

وی افزود: ذهن بشر طی هزاره‌ها داستانگویی و داستان شنوی و در صد و چند سال اخیر با داستان بینی، به این متد داستانگویی خو گرفته و آن را بیش از روش‌های دیگر داستانگویی به جا می آورد. به همین دلیل فیلم‌هایی که در این ساختار نوشته می‌شوند پتانسیل بسیار بیشتری در جذب مخاطب انبوه دارند. در مقابل سینمایی که از این ساختار داستانگویی فاصله می‌گیرد، عامدانه و گاهی ناآگاهانه به سمتی از داستانگویی می‌رود که مخاطب عام ندارد. فیلمنامه نویسی که در آغاز راه است و می خواهد مخاطب انبوه داشته باشد یا تهیه کننده و سرمایه گذار برای فیلمنامه‌اش بیابد، چاره‌ای جز نوشتن در این ساختار ندارد.

شاه‌محمدی به نقش «پارادایم اصلی در فیلمنامه» در هالیوود اشاره و عنوان کرد: هالیوود همواره تلاش کرده که در سیستم استودیویی و نظام ستاره سالار سینمایش، به فیلمنامه نویسان بیاموزد که بر پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی مسلط شوند. اتاق فکر سینمای هالیوود همواره این هوشمندی را داشته که به دو طریق الگوی پارادایم اصلی را به‌روز کند و به‌روز نگه دارد؛ یکی استفاده از کهن الگوها (Archetype) و دیگری استفاده از جریان‌های خلاقه سینمای سراسر جهان بالاخص اروپا. تئوریسین‌ها و فیلمنامه نویسان سینمای هالیوود ابتدا به سراغ کهن الگوها رفتند و فیلم‌های تاثیرگذاری مثل جنگ ستاره‌ای، ئی تی موجود فضایی، روح و… تولید کردند. بعد از مدتی به فکر ترکیب کهن الگوها در یک فیلم افتادند. گاه دیده می شود که دو یا سه کهن الگو در یک فیلم با هر ترکیب شده‌اند.

وی ادامه داد: آنها به این ترکیب بسنده نکردند و از فیلم‌های نوگرای سینمای اروپا هم المان‌های بیشتر شخصیت محور را جذب کرده و با ترکیب متد داستانگویی هالیوودی با آنها، الگوی روز آمدی از پارادایم اصلی را خلق کردند. مثلا در فیلم First man ساخته دامین شازل، نقطه عطف اول تا دقیقه شصت به تاخیر می‌افتد. در صورتیکه فیلمنامه‌نویسی کلاسیک هالیوودی تاکید دارد که نقطه اول به معنای آغاز درام داستان باید حدود دقیقه سی رخ دهد. این همان روز آمدی و کارآمدی سینمای هالیوود است که از مولفه‌های هنری سینمای اروپا هم برای به روز نگه داشتن روش‌های داستانگویی بهره می‌برد.

کارگاه «پارادایم اصلی در فیلمنامه‌نویسی» توسط علی شاه‌محمدی فارغ‌التحصیل درام و کارگردانی فیلم از دانشگاه‌هاي سنت لوكاس (بروكسل)، فيلم و تئاتر (بوداپست) و تكنولوژي و علوم انساني لوزافونا (ليسبون)، با استخراج دلایل کاربردی و آکادمیک موفقیت فیلمنامه‌های هالیوودی که هر دو مولفه‌های هنری و تجاری را توامان دارند، تهیه شده و در هشت جلسه سه ساعته از سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

علاقمندان برای ثبت‌نام می‌توانند به سایت تیوال نشانی https://www.tiwall.com/p/filmnamenevisi21 مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.