سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

3
هادی حجازی‌فر، دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی مطرح کرد

با همراهی اداره‌کل هنرهای نمایشی، کارهای خوب بزرگسال اجرای عمومی می‌روند

  • کد خبر : 19654
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
با همراهی اداره‌کل هنرهای نمایشی، کارهای خوب بزرگسال اجرای عمومی می‌روند
هادی حجازی‌فر با تاکید بر افزایش بار تخصصی نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک گفت مرکز هنرهای نمایشی، مدیریت تئاتر شهر و من گفته‌ایم که هر کار خوبی که در حوزه بزرگسال در جشنواره اجرا شود، اجرای عمومی‌اش را تضمین می‌کنیم.

 

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نقل از ایسنا، هادی حجازی‌فر، هنرمند و فعال عرصه نمایش عروسکی که در سال‌های گذشته به عنوان کارگردان در جشنواره حضور داشته یا عضو ستاد برگزاری بوده است، سال گذشته به عنوان دبیر جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک حکم گرفت.

این جشنواره قرار بود مهرماه برگزار شود که به دلیل شرایط خاص کشور در آن مقطع، برگزاری آن به تیر امسال موکول شد.

حجازی‌فر در گفت‌وگویی از ویژگی‌های این دوره جشنواره می‌گوید و تاکید دارد که همه برنامه‌ریزی‌ها و تغییرات برای افزایش بار تخصصی جشنواره بوده است.

در بیشتر دوره‌های جشنواره کار داشته‌ام

او که حالا به عنوان بازیگر و کارگردان حضور پررنگی در پروژه‌های تصویری دارد، در آغاز درباره دلیل پذیرش دبیری جشنواره در شرایطی که مشغله‌های گوناگونی دارد، توضیح می‌دهد: «در دوره‌هایی که خانم برومند جشنواره را برگزار می‌کرد و حتی پیش از آن، همیشه یا به عنوان کارگردان یا به عنوان عضوی از ستاد اجرایی، در جشنواره حضور داشتم. در این دوره، یکی از گزینه‌های دبیری جشنواره از سوی انجمن صنفی نمایشگران عروسکی بودم. درواقع خانم جدی‌کار به عنوان رییس این انجمن و خانم برومند این مسئولیت را گردن من گذاشتند و گفتند شاید به دلیل موقعیتی که الان دارم، بتوانم کمک بیشتری به نمایش عروسکی بکنم. یعنی دلیل انتخاب من این بود و قطعا به دلیل شایستگی‌هایم نبوده است و چون در بیشتر دوره‌های جشنواره کار داشتم، حس کردم می‌توانم یکسری مشکلات را که خودم به عنوان یک کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره لمس کرده‌ام، از بین ببرم. یک‌سری نظرات داشتم که با دوستان پیشکسوت و نیز نسل جدید مطرح و حس کردم می‌توانم مثمرثمر باشم و در نهایت پذیرفتم و امیدوارم در این دوره جشنواره اتفاقات خیلی مهمی رخ ‌دهد.»

نمی‌توانیم یک سالن را به نمایش عروسکی اختصاص بدهیم وقتی کار درخوری وجود ندارد

او که پیش از این خبر داده بود که تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برای اجرای نمایش‌های عروسکی در نظر گرفته شده، در پاسخ به این پرسش که بعد از برگزاری جشنواره و با پایان یافتن کار دبیر و دبیرخانه آن، این وعده چقدر ضمانت اجرایی دارد، می‌گوید: «به عنوان یک فعال عروسکی صحبت می‌کنم که همواره یکی از شرایط خودم برای شرکت در جشنواره‌ همین بود؛ ضمانت اجرای عمومی. ولی وقتی کار قابل اجرایی وجود ندارد، چه می‌توان کرد؟ زمان دبیری خانم برومند، بعد از جشنواره باید به گروه‌ها التماس می‌کردیم که نوبت اجرای عمومی بگیرند. نمی‌توانیم یک سالن را به نمایش عروسکی اختصاص بدهیم ولی سالی دو نمایش در آن اجرا شود. مرکز هنرهای نمایشی، مدیریت تئاتر شهر و من گفته‌ایم که هر کار خوبی که در حوزه بزرگسال در جشنواره اجرا شود، اجرای عمومی‌اش را تضمین می‌کنیم و  همه تلاشم را به کار می‌گیرم تا این آثار از طریق اسپانسرها و پلتفرم‌ها کمک بگیرند.»

حجازی‌فر ادامه می‌دهد: «بپذیریم هر کس کار خوبی بسازد، روی هوا کارش را شکار می‌کنند. البته کم‌رغبتی گروه‌ها برای اجرای عمومی، دلایل گوناگونی دارد مانند پرهزینه بودن کار عروسکی. در هر حال برنامه‌ریزی‌مان به دلیل اتفاقاتی که افتاد دچار گیجی شد ولی می‌کوشیم سر و سامانی به آن بدهیم.»

حضور 50-60 مهمان در جشنواره

دبیر جشنواره عروسکی یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره را بازه زمانی اسکان مهمانان جشنواره می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: «نزدیک ۵۰، ۶۰ مهمان از شهرهای دیگر داریم؛ کارگردان‌هایی که کارهایشان رد شده، مدیران یونیماهای استان‌ها، پیشکسوتان و کسانی که در تولید نمایش‌های عروسکی دخیل هستند، تلاش‌مان این است که فرصتی برای دیدن کارهای خارجی و داخلی داشته باشند. از طرف دیگر با برگزاری برنامه‌هایی مانند نشست‌های شبانه، دورهمی برای آسیب‌شناسی نمایش عروسکی و… می‌کوشیم فضایی برای گردهمایی به معنای واقعی فراهم کنیم و در مجموع به این اتفاقات خیلی امیدوارم و آن را لازمه یک جشنواره تخصصی می‌دانم.»

این کارگردان تئاتر در توضیح دیگر ویژگی‌ این دوره جشنواره یادآوری می‌کند: «در همه جشنواره‌ها همیشه گروه‌های شرکت‌کننده صبح روز اجرای خود، سالن را تحویل می‌گیرند و فرصتی ندارند که در سالن با نور و دکور تمرین کنند اما در این دوره جشنواره عروسکی، هر گروهی یک روز کامل سالن را در اختیار دارد تا فرصت کافی برای نصب و تنظیم دکور و نور خود داشته باشد و بتواند نمایش را با نور و دکور تمرین کند. بدین ترتیب، سالن یک روز بیشتر در اختیار گروه‌هاست که البته هماهنگ کردن آن برای تنظیم جدول، اسکان و … بسیار سخت بود.»

کارهای پرزرق و برق نکردیم تا هزینه آنها را صرف کمک‌هزینه‌ها، جوایز، پذیرایی خوب کنیم

او اضافه می‌کند: «الان کارگردان‌ها در طول جشنواره حضور دارند و می‌توانند آثار را ببینند. همه این کارها برای این است که اگر ۲۰ فعال عروسکی به معنای واقعی در سراسر کشور داریم، اتفاقات جشنواره را از دست ندهند. درست است که امسال کارهای پرزرق و برقی مانند شادپیمایی نداریم که با وجود جذابیت‌هایی که دارد، خیلی هزینه‌بر است و ما ترجیح دادیم هزینه آن را در کمک‌هزینه‌ها، جوایز، پذیرایی خوب و… سرشکن کنیم. شاید کمی از زرق و برق جشنواره کم شده باشد، ولی بهتر دیدیم که عقب‌ماندگی چندساله را با یک‌سری اتفاقات تخصصی جبران کنیم. قطعا بی‌اشتباه نیستیم ولی همه این‌ها با مشورت بوده است.»

حجازی‌فر درباره برگزار نشدن شادپیمایی در این دوره از جشنواره می‌گوید: «شاید نبود شادپیمایی بعضی کسانی را که برای این کار زحمت کشیده‌اند، ناراحت کند. خود ما در دوره خانم برومند خیلی برای این کار زحمت می‌کشیدیم ولی آن زمان هم به دلیل ازدحام جمعیت، خیلی با آن موافق نبودم چون همیشه در آن شلوغی‌ها نگران بچه‌ها می‌شدم بخصوص که حالا فضای اطراف تئاتر شهر هم شرایط مساعدی برای این کار ندارد. شادپیمایی برنامه‌ای است فوق‌العاده که می‌تواند مستقلا برگزار شود ولی بهتر است جشنواره عروسکی را به عنوان یک جشنواره تخصصی، جور دیگری برگزار کنیم.»

در بخش بین‌الملل جشنواره تاکید بر تنوع تکنیک‌های اجرایی بود

او با تاکید بر اینکه تلاش شده در بخش بین‌الملل هزینه‌های بالایی به جشنواره تحمیل نشود، اضافه می‌کند: «می‌توانستیم ۲۰ کار خارجی دعوت کنیم ولی ترجیح دادیم هزینه بالایی برای این بخش در نظر نگیریم. یکی دو نمایش فوق‌العاده بود که یکی خودش انصراف داد و برای دیگری نتوانستیم ویزا هماهنگ کنیم اما تلاش کردیم تنوع را در تکنیک‌های مختلف حفظ کنیم. با این حال آنچه مد نظرم بود، نشد. به دلیل تغییرات و جابه‌جایی‌ها، گروه‌های خوبی را از دست دادیم.»

حجازی‌فر اضافه می‌کند: «در بخش بین‌الملل به خیلی از گروه‌ها هیچ پولی پرداخت نشده و به یکی دو گروه، کمک‌هزینه‌ای کمتر از کمک‌هزینه گروه‌های داخلی پرداخته‌ایم. دعوت از آنها با کمک اسپانسر انجام شده که بودجه‌ای ‌از جشنواره گرفته نشود. همه اینها تصمیم‌هایی است که گرفته‌ایم تا جشنواره به شکل بهتری برگزار شود. قطعا مشکلاتی دارد ولی با مشورت گرفتن از دوستان عروسکی و بزرگترهای‌مان سعی کردیم ضریب خطاها را پایین بیاوریم.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـمبارک از هشتم تیرماه کار خود را آغاز کرده و تا هفدهم همین ماه ادامه دارد.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.