سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 7959 امروز 1

خبر فوری

حضور ۲ هزار ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه سی‌وپنجم موقتا غیرفعال است تحویل غرفه‌های ناشران آغاز شد نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی

6
بعد از چهار سال توقف؛

برگزاری دوباره جشنواره فیلم حوزه (اشراق)

  • کد خبر : 11080
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
برگزاری دوباره جشنواره فیلم حوزه (اشراق)
نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) صبح امروز همزمان با یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم در دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دبیر جشنواره فیلم حوزه (اشراق) گفت: پس از سال‌ها توقف، چهارمین جشنواره فیلم حوزه، اسفندماه امسال برگزار می‌شود.برگزاری دوباره جشنواره فیلم اشراق بعد از چهار سال توقف

مسعود معینی‌پور افزود: این جشنواره در چهار بخش فیلم داستانی، فیلم مستند، فیلم‌نامه و نقد فیلم برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش اصلی اشراق ویژه عموم هنرمندان (آثار تولید شده بعد از فروردین ۱۴۰۰) با موضوع عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان‌های نوظهور و فرق انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی برگزار می‌شود.

معینی پور گفت: بخش جنبی (رواق) ویژه طلاب (آثار تولید شده بعد از فروردین ۱۳۹۸) با موضوع طلبه و تبلیغ، طلبه و کارآفرینی، طلبه و خدمات رسانی، طلبه و تربیت، سبک زندگی طلاب، طلبه و فرهنگ، طلبه شهید، طلبه و فضای مجازی، بانوان طلبه برگزار می‌شود.

وی افزود: و بخش ویژه یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم ویژه عموم هنرمندان بدون محدودیت زمانی با موضوع مشاهیر و علمای حوزه علمیه قم، حوزه‌های علمیه تشیع، طلاب غیرایرانی و تاثیرگذاری آن‌ها در جهان اسلام، بازنمایی روحانیت، حوزه علمیه قم و مناسک دینی، نقش روحانیون در تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی ایران صورت می‌گیرد.

دبیر این جشنواره با زمان بندی جشنواره گفت: آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۱ بهمن ماه و اعلام اسامی فیلم‌های منتخب ۱۶ بهمن ماه خواهد بود.

معینی پور گفت: زمان برگزاری جشنواره و نمایش آثار ۴ تا ۸ اسفندماه است و مراسم اختتامیه ۸ اسفندماه خواهد بود.

وی افزود: تهران، قم، مشهد، اصفهان، اهواز، سیستان عنوان قطعی شهر‌هایی است که اکران آثار این جشنواره را در آنان خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «مسعود معینی پور» دبیر این دوره جشنواره گفت: معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی بعد از برگزاری موفق سه دوره از جشنواره فیلم اشراق در دهه ۹۰، چهارمین دوره خود را در اسفند ۱۴۰۱ به صورت حضوری و رقابتی برگزار خواهد کرد.

وی با اشاره به هم‌زمانی این جشنواره با صدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم گفت: در عصر ضرورت جهاد تبیین در نظر داریم تا بستری برای پذیرش و نمایش آثار هنرمندان طلبه و غیرطلبه در موضوعات؛ روحانیت و حوزه علمیه، گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی، مهدویت و آخرالزمان و… باشیم. همچنین این رویداد محفلی برای ملاقات فیلمسازان جهان اسلام است تا ضمن تبادل تجربه‌ها، موقعیتی برای طرح ایده‌های نو و خلاقانه پیش آید.

دبیر جشنواره فیلم اشراق افزود: در سینمای ایران و جهان فیلم‌های دینی از گونه‌های قدیمی هستند که سال‌هاست پیرامون آن فیلمسازی می‌شود. البته در هر کشور به واسطه نوع توجهی که به موضوعات دینی وجود دارد این اتفاق به شکلی متفاوت روی می‌دهد. البته در حوزه سینمای دینی اقتباس‌های بسیار خوبی داریم. آثاری که بخشی از زندگی ائمه یا پیامبران را روایت می‌کنند، بهترین نمونه از تولیدات دینی را شامل می‌شوند. در کشور ما آنچه از فیلم دینی توقع می‌رود این است که تولیدات دینی دستاورد داشته باشند. یعنی اگر در اثری موضوعی اجتماعی یا اقتصادی مدنظر قرار گرفته بود باید با رویکرد دینی این مسئله ارزیابی شود.

معینی‌پور ادامه داد: تنها ایران نیست که نظام دینی دارد بلکه کشور‌هایی وجود دارند که در آن ایدئولوژی مذهبی حاکم است. حتی برخی از کشور‌های لیبرال هم به نوعی تابع فرهنگ مسیحی هستند. این اتفاق نشان می‌دهد آثار دینی دارای پراکندگی و گوناگونی زیاد است تنها کافی است پیرامون این موضوعات با دید پژوهشی سخن رانده شود. در ایران داشتن سینمای دینی یکی از ضروریات است دلیل این گفته هم گوناگون ادیانی است که در کشورمان وجود دارد.

وی با بیان این‌که فیلم‌های دینی هم می‌توانند انتقادی باشند هم توصیفی تصریح کرد: ما قرار نیست در این جشنواره تنها مشوق باشیم، بلکه اگر در بخش فیلمنامه کار‌هایی کیفیت لازم را داشته باشند از آن‌ها حمایت مالی نیز خواهیم کرد تا اثر مربوطه به تولید نزدیک شود. نیز تلاش می‌کنیم به واسطه این رویداد نقد بدون غرض‌ورزی به برخی مقولات داشته باشیم که البته نیت، اعتلای آموزه‌های دینی است.

این دبیر سینمایی در بخش بعدی سخنان خود بیان کرد: این جشنواره اولین دوره خود را سال ۹۱ برگزار کرد. دومین دوره نیز سال ۹۲ برگزار شد. سومین سال جشنواره هم با یکسال تاخیر اجرا شد. در ادامه بنا به دلایل مختلف این اتفاق چند سالی تعطیل بود تا اینکه با مهیا شدن شرایط اسفند شاهد برگزاری چهارمین دوره خواهیم بود. از تجربه دوره‌های قبل می‌توان فهمید استقبال از این کار بسیار درخور توجه است. برای نمونه در بخش جنبی آن‌گونه که مطلع هستم تا به امروز نزدیک ۵۰ فیلم ساخته شده است.

او اضافه کرد: تهران، قم، مشهد، اهواز، سیستان بلوچستان و اصفهان شهر‌هایی هستند که در آن جشنواره برگزار می‌شود. تلاش داریم این جشنواره در بخش جوایز نیز، تقدیر مناسبی از برگزیدگان داشته باشد. درباره هیئت انتخاب و داوری هم باید اضافه کنم چهره‌های صاحب‌نام سینمایی ما را در این امر یاری خواهند رساند.

معینی‌پور بخش‌های مختلف جشنواره را چنین نام برد: این رویداد سینمایی سه بخش دارد. بخش اصلی که «اشراق» نام دارد و آثار مستند، فیلمنامه، فیلم داستانی و نقد فیلم را در بر می‌گیرد. در این قسمت کار‌هایی که در آن موضوعاتی نظیر؛ عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان‌های نوظهور و فرق انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی و فضای مجازی در بر می‌گیرد.

وی در پایان اضافه کرد: بخش جنبی یا «رواق» ویژه طلاب است. در این قسمت آثاری تولید شده از سال ۹۸ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. طلبه و تبلیغ، طلبه و کارآفرینی، طلبه و خدمت‌رسانی، طلبه و تربیت، سبک زندگی طلاب، طلبه و فرهنگ، طلبه و شهید، طلبه و فضای مجازی و بانوان طلبه موضوعات مورد نظر این قسمت هستند. بخش ویژه با همان «یکصدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه قم»، قسمت پایانی است. در این عرصه عموم هنرمندان بدون محدودیت زمانی به موضوعاتی چون؛ مشاهیر و علمای حوزه علمیه قم، حوزه علمیه تشیع، طلاب غیر ایرانی و تاثیرگذاری آن‌ها در جهان اسلام، بازنمایی روحانیت، حوزه علمیه قم و مناسک دینی، نقش روحانیت در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران می‌پردازد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=11080

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.