سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

7
مستندهایی که در آمریکا اجازه پخش نداشت/

تاریخچه سینمای مستند

  • کد خبر : 26134
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۳
تاریخچه سینمای مستند
موضوع جنگ در ویتنام و گردابی که هر لحظه بیشتر سربازان آمریکایی را فرو می‌کشید و تأثیر آثار وحشتناک جنگ بر مردم آن گوشه از جهان چنان درخور توجه بود که مستندسازان حتی تا سال‌ها بعد از واقعه هم به ساخت آثاری درباره آن پرداختند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: خاور دور از همان زمان لومیرها هم مورد توجه مستندسازان بود، یک گوشه‌ی نسبتاً دورافتاده از هیاهوی غرب که البته به عنوان حیاط خلوت، مورد توجه قطب‌های قدرت، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بود. در این میان، ویتنام یکی از نام آشناترین کشورهایی است که تقابل قدرت‌های شرق و غرب را در خود دید. ربع قرن نبرد خونین در سرزمین جنگ‌ها و رنگ‌ها آنقدر مهم و مورد توجه بود که زاویه نگاه دوربین مستندسازان را معطوف به خود کند، به ویژه که آمریکا، یکی از بزرگترین شکست‌های خود را در این کشور تجربه کرد. مستندهایی که در ویتنام حدود سال 1970 ساخته می‌شد دو وجهه نظر داشت؛ یکی به سفارش دولت وقت آمریکا و در توجیه اینکه چرا باید در سرزمین ویت کٌنگ‌ها جنگید، که نتیجه‌اش چیزی شبیه به مجموعه تلویزیونی «چرا ویتنام» شد و دیگری مخالفان جنگ یا چپ‌گراها که فیلم‌هایی حماسی و در دفاع از جنگجویان ویتنامی ساخته می‌شد که از آن میان «راه جبهه» قابل توجه است.

موضوع جنگ در ویتنام و گردابی که هر لحظه بیشتر سربازان آمریکایی را فرو می‌کشید و تأثیر آثار وحشتناک جنگ بر مردم آن گوشه از جهان چنان درخور توجه بود که مستندسازان حتی تا سال‌ها بعد از واقعه هم به ساخت آثاری در آن باره پرداختند. در این میان رفتار رقت‌بار شرکت‌های تولید تجهیزات جنگی، مثل صنایع تجهیزات نظامی لاکهید مارتین که به مستندسازانی سفارش دادند تا از محصولاتشان که در ویتنام مورد استفاده بود، مستندهایی ساخته شود، قابل توجه بود.

کم کم پای مستندسازان برتر جهان به ویتنام باز شد. مثلاً یوریس ایونس «مدار 17 درجه» را در 1967 ساخت و دیگرانی «هانوی، سه شنبه، سیزدهم»، «حالا!» و «خلبانانی با پیژامه» را در همان سال‌ها ساختند. در این میان اما یک نام به خوبی می‌درخشید: رومن لازاریویچ کارمن، فیلمبردار و کارگردان شهیر اهل اتحاد جماهیر شوروی.

رومن کارمن به عنوان یک معتقد وفادار به کمونیسم در جهان پرسه می‌زد و از مسکو تا اسپانیا و از ویتنام تا آمریکای جنوبی به دنبال آرمان خود می‌گشت تا به عنوان یکی از برجسته‌ترین مستندسازان چپ نام بگیرد و برای همیشه نام خود را به عنوان یکی ار تأثیرگذارترین مستندسازان در جهان ثبت کند.

سبک مستندسازی کارمن هم جذاب و تأثیرگذار و هم بحث برانگیز بود، او از بازسازی صحنه‌های تأثیرگذار جنگ ابایی نداشت و این ویژگی آشکارا معیارهای سینما حقیقت را کمرنگ می‌کرد. در سال 2001 مستند «رومن کارمن: سینماگری در خدمت انقلاب» و کتاب «پرتره انتقادی رومن کارمن: افسانه سرخ» در وصف شخصیت و آثار کارمن تولید و منتشر شد.

قابل ذکر اینکه بیشتر این مستندها در آمریکا اجازه پخش نداشت، سیستم‌های سختگیرانه نظارتی و حتی تهدید و ارعاب دستگاه‌های امنیتی دولت‌های غربگرا قصد داشت که مستندسازان را از ساخت فیلم‌های سیاه منصرف کند، اما این رفتار سرکوبگرانه نه تنها کاری از پیش نبرد بلکه باعث شد، دوران جنگ ویتنام به یکی از پرکارترین و اثرگذارترین دوران‌ها در سینمای مستند بدل شود.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26134
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 176 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.