سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 1 November - 2024
کل 8368 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ مسعود نجفی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی شد “امید میرزایی”: همه چیز از یک فیلمنامه خوبِ با چارچوبِ در خدمت ژانر و جهان درستِ فیلم ساز می آید “محمد معتمد”: داستان های فولکلور شکل جدیدی از سینما را در ایران رواج می دهند “محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد

7
مستندهایی که در آمریکا اجازه پخش نداشت/

تاریخچه سینمای مستند

  • کد خبر : 26134
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۳
تاریخچه سینمای مستند
موضوع جنگ در ویتنام و گردابی که هر لحظه بیشتر سربازان آمریکایی را فرو می‌کشید و تأثیر آثار وحشتناک جنگ بر مردم آن گوشه از جهان چنان درخور توجه بود که مستندسازان حتی تا سال‌ها بعد از واقعه هم به ساخت آثاری درباره آن پرداختند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: خاور دور از همان زمان لومیرها هم مورد توجه مستندسازان بود، یک گوشه‌ی نسبتاً دورافتاده از هیاهوی غرب که البته به عنوان حیاط خلوت، مورد توجه قطب‌های قدرت، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بود. در این میان، ویتنام یکی از نام آشناترین کشورهایی است که تقابل قدرت‌های شرق و غرب را در خود دید. ربع قرن نبرد خونین در سرزمین جنگ‌ها و رنگ‌ها آنقدر مهم و مورد توجه بود که زاویه نگاه دوربین مستندسازان را معطوف به خود کند، به ویژه که آمریکا، یکی از بزرگترین شکست‌های خود را در این کشور تجربه کرد. مستندهایی که در ویتنام حدود سال 1970 ساخته می‌شد دو وجهه نظر داشت؛ یکی به سفارش دولت وقت آمریکا و در توجیه اینکه چرا باید در سرزمین ویت کٌنگ‌ها جنگید، که نتیجه‌اش چیزی شبیه به مجموعه تلویزیونی «چرا ویتنام» شد و دیگری مخالفان جنگ یا چپ‌گراها که فیلم‌هایی حماسی و در دفاع از جنگجویان ویتنامی ساخته می‌شد که از آن میان «راه جبهه» قابل توجه است.

موضوع جنگ در ویتنام و گردابی که هر لحظه بیشتر سربازان آمریکایی را فرو می‌کشید و تأثیر آثار وحشتناک جنگ بر مردم آن گوشه از جهان چنان درخور توجه بود که مستندسازان حتی تا سال‌ها بعد از واقعه هم به ساخت آثاری در آن باره پرداختند. در این میان رفتار رقت‌بار شرکت‌های تولید تجهیزات جنگی، مثل صنایع تجهیزات نظامی لاکهید مارتین که به مستندسازانی سفارش دادند تا از محصولاتشان که در ویتنام مورد استفاده بود، مستندهایی ساخته شود، قابل توجه بود.

کم کم پای مستندسازان برتر جهان به ویتنام باز شد. مثلاً یوریس ایونس «مدار 17 درجه» را در 1967 ساخت و دیگرانی «هانوی، سه شنبه، سیزدهم»، «حالا!» و «خلبانانی با پیژامه» را در همان سال‌ها ساختند. در این میان اما یک نام به خوبی می‌درخشید: رومن لازاریویچ کارمن، فیلمبردار و کارگردان شهیر اهل اتحاد جماهیر شوروی.

رومن کارمن به عنوان یک معتقد وفادار به کمونیسم در جهان پرسه می‌زد و از مسکو تا اسپانیا و از ویتنام تا آمریکای جنوبی به دنبال آرمان خود می‌گشت تا به عنوان یکی از برجسته‌ترین مستندسازان چپ نام بگیرد و برای همیشه نام خود را به عنوان یکی ار تأثیرگذارترین مستندسازان در جهان ثبت کند.

سبک مستندسازی کارمن هم جذاب و تأثیرگذار و هم بحث برانگیز بود، او از بازسازی صحنه‌های تأثیرگذار جنگ ابایی نداشت و این ویژگی آشکارا معیارهای سینما حقیقت را کمرنگ می‌کرد. در سال 2001 مستند «رومن کارمن: سینماگری در خدمت انقلاب» و کتاب «پرتره انتقادی رومن کارمن: افسانه سرخ» در وصف شخصیت و آثار کارمن تولید و منتشر شد.

قابل ذکر اینکه بیشتر این مستندها در آمریکا اجازه پخش نداشت، سیستم‌های سختگیرانه نظارتی و حتی تهدید و ارعاب دستگاه‌های امنیتی دولت‌های غربگرا قصد داشت که مستندسازان را از ساخت فیلم‌های سیاه منصرف کند، اما این رفتار سرکوبگرانه نه تنها کاری از پیش نبرد بلکه باعث شد، دوران جنگ ویتنام به یکی از پرکارترین و اثرگذارترین دوران‌ها در سینمای مستند بدل شود.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26134
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 158 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.