سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 7918 امروز 0

خبر فوری

آغاز به کار‌ سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج نهضت پلاتوسازی در دستور کار است صفحه اول روزنامه های شنبه 8 اردیبهشت1403 برنامه سینمایی «هفت» از شبکه نمایش فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود صفحه اول روزنامه های 5شنبه 6 اردیبهشت 1403 کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه «بازار کتاب» نسبت به ثبت‌نام در بخش مجازی نمایشگاه کتاب اقدام کنند مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج سازمان‌ها و نهادها برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب ثبت‌نام کنند رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین‌شهر برگزار خواهد شد بیانیه صنفی انجمن فیلم نامه نویسان سینما «فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعده‌ای فرار می‌کند/ این «واقعیت» نیست! جای حمید سهیلی در میان ما خالی است صفحه اول روزنامه های ۴شنبه ۵ اردیبهشت۱۴۰۳ دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد

0

تازه‌ترین آلبوم هوشنگ کامکار منتشر شد

  • کد خبر : 27040
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
تازه‌ترین آلبوم هوشنگ کامکار منتشر شد
«خاطرات جوانیم» عنوان تازه ترین اثر موسیقایی هوشنگ کامکار آهنگساز و مدرس موسیقی ایرانی است که به تازگی در قالب ۶ قطعه پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، آلبوم «خاطرات جوانیم» با آهنگسازی و تنظیم هوشنگ کامکار منتشر شد. این آلبوم شامل ۶ قطعه است که برای ارکستر سمفونیک و سازهای ایرانی نوشته شده است.

در این آلبوم ارسلان کامکار به عنوان نوازنده ویولن و ویولن آلتو، اردشیر کامکار به عنوان نوازنده کمانچه و همچنین علی جعغری پویان و سهراب برهمندی به عنوان نوازنده ویولن آلتو هنرنمایی کرده‌اند. ضمن اینکه هنرمندان دیگری از جمله نگار نوراد نوازنده ویولنسل و احسان امامی نوازنده تار و همچنین کیوان نولاچینی نوازنده دوتار در این آلبوم حضور دارند. ضمن اینکه صدابرداری و مسترینگ «خاطرات جوانیم» هم توسط سیاوش کامکار در استودیو سیا انجام شده است.

مرتضی شمیسا گرافیست، سام شرف‌زاده مدیر رسانه‌ای و امین جهانگیری ناشر نیز دیگر عوامل اجرایی تازه ترین آلبوم هوشنگ کامکار هستند.

در قسمتی از یادداشت‌ نوشته شده در کاور آلبوم «خاطرات جوانیم» به قلم هوشنگ کامکار آمده است: بیش از یک سال است که انتشار این آلبوم بنا به دلایل مختلف در جهان و شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده بود ولی اکنون منتشر می‌شود. در اینجا با احترام به آهنگسازان ایرانی توصیه می‌کنم برای پیشرفت موسیقی ملی ایران می‌توانند از تمام تکنیک‌ها و عوامل رایج موسیقی غربی در جهان امروزین چه موسیقی مدرن و چه پست مدرن و غیره در آثار خود استفاده کنند به‌شرطی که هویت ملی موسیقی ما در آن به‌صورتی منطقی و اصولی به کار رود. نه اینکه صرفاً موسیقی مدرن و دودکافونیک یا سریال و یا اولترا مدرن بنویسند که به‌نظر من نه تنها در ایران بلکه در جهان هم چندان مورد توجه قرار نخواهد گرفت و کار جدیدی نخواهد بود.

اگر چنان چه از موسیقیدانان مدرن غربی و آمریکایی بهتر نوشتند و تقلیدی ناقص از آنها نبود، شاید آثارشان مورد توجه عده‌ای خاص از مردم جهان قرار گیرد ولی هیچ کمکی به پیشرفت فرهنگ موسیقی ملی ایران نخواهد کرد.

نام اثر «خاطرات جوانیم» بدین دلیل انتخاب شد که تفکرات موسیقایی من همیشه توام بوده با موسیقی ملی و سنتی ایران چه در محیط خانواده‌ام و چه سال‌هایی که با محمدرضا لطفی و دیگر هنرمندان زندگی کردم و نیز تحصیلاتم در خارج از کشور که اصولی‌تر با تکنیک‌های موسیقی کلاسیک غربی و پیشرفت‌های آن از نزدیک آشنا شدم. در نتیجه محتوی این اثر یادبودی است از این دوران با تمرکز بر دو شیوه مختلف موسیقایی.

قطعه اول «خاطرات جوانیم » که ترکیبی است از سنت و تجدد. اثری نسبتاً مدرن است که برای ارکستر سمفونیک و ساز تار و کمانچه در یک موومان نوشته شده است. ترکیب ملودی‌های سنتی در گوشه‌هایی از دستگاه‌های شور (درآمد و کرشمه) ، همایون (بیداد و شوشتری)، راست پنجگاه (درآمد ) با بافت و هارمونی و کنترپوان غیرکلاسیک در ارکستر از جمله ویژگی های اصلی آن است.

بافت مدال ملودی‌های سنتی در تار و کمانچه با استفاده از فواصل سری و کرن موسیقی سنتی ایران به‌صورتی هماهنگ با هارمونی‌های پیچیده و متناسب با آن در هم ترکیب شده‌اند. در نتیجه برخلاف نظرات برخی اساتید که مخالف به کارگیری فواصل سری و کرن در موسیقی پلی فونی‌ هستند، آهنگسازان جوان ما از به کارگیری این فواصل در آثار پلی‌فونیک ارکسترالشان به صورت ملودیک نگران نباشند.

بافت کنترپوانتیک جدید ارکستر هماهنگ با ملودی‌های سنتی، هویت ملی و ایرانی اثر را حفظ کرده است. مدولاسیون‌های گوناگون در ارکستر و همچنین تغییرات موتیف‌ها و گوشه‌ها در دستگاه‌های گوناگون با حفظ هویت ملی به‌صورتی منطقی و مناسب در تار ارایه شده است.

ایده اصلی من در این اثر همانگونه که قبلاً اشاره کردم استفاده هر چه آزادتر از قواعد هارمونی، کنترپوان و ارکستراسیون مدرن موسیقی غربی با عوامل موسیقایی کاملاً سنتی ایران بوده که در آن هویت ملی موسیقی ما تا حدی حفظ شده است به‌طوری که شنونده ایرانی با حالت اثر بیگانه نخواهد بود و برای طرفداران موسیقی جهانی نیز تا حدی جذاب و جدید باشد.

این اثر به همراه کنسرتینو برای سنتور و ارکستر چند ماه دیگر توسط ارکستر سمفونیک ونکوور کانادا اجرا خواهد شد.

قطعه ششم «واریاسیون نوایی» براساس ملودی محلی خراسانی نوایی ساخته شده و یکی از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن وحدت و ارتباط تمام بخش‌های واریاسیون با ملودی نوایی است. به عبارتی تمام عوامل ملودیک، کنترپوانتیک و هارمونیک اثر از موتیف نوایی گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=27040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.