سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 شوال 1446
  • و : Saturday, 19 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

8

تک‌نگاری | جمشید مشایخی؛ بازیگرِ آوانسن

  • کد خبر : 1301
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تک‌نگاری | جمشید مشایخی؛ بازیگرِ آوانسن
در میان بازیگران بزرگ و مطرح سینمای ایران، زنده‌یاد جمشید مشایخی یکی از قوی‌ترین و پربارترین رزومه‌ها را دارد.

سینمایی نیوز- در میان بازیگران بزرگ و مطرح سینمای ایران، زنده‌یاد جمشید مشایخی یکی از قوی‌ترین و پربارترین رزومه‌ها را دارد.

در کارنامه مشایخی بزرگ، جمعی از بهترین آثار سینمای ایران به چشم می‌خورد؛ از «خشت و آئینه» در سال 1344 تا «یک بوس کوچولو» 1384، این بازیگر سرشناس سینمای ایران همواره کلیدی‌ترین نقش‌ها را در فیلم‌های مهم سینمایی برعهده داشته است.
او برای ایفای نقش‌های مثبت آفریده شده بود، به طوری که حتی در فیلم «نفرین» محصول 1352 و ساخته ناصر تقوایی و با وجود اینکه یک انسان تمام شده و ناهنجار، مانع رسیدن دو شخصیت اصلی است اما حتی بیشتر ستاره‌های نقش اصلی توجه و همدلی مخاطب را به خود جلب می‌کند.
مشایخی مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های برخی از سرشناس‌ترین کارگردانان سینمای ایران را در کارنامه‌اش دارد؛ آثاری چون قیصر، گاو، شازده احتجاب، روز واقعه، خانه عنکبوت و… اما او را می‌توان بازیگر اصلی فیلم‌ها و آثار علی حاتمی دانست. با وجود آن که در چند فیلم مثل «مادر» و «دلشدگان» به دلیل ترافیک کاری نتوانست حضور داشته باشد، اما از همان «سوته دلان» که نقش حبیب آقا ظروفچی با دوبله فوق العاده چنگیز جلیلوند را بازی کرد، بازیگر بهترین نقش‌های حاتمی شد.
مشایخی با حاتمی جذاب‌ترین نقش هایی که هر بازیگری آرزوی بازی کردنش را دارد، ایفا کرد؛ رضا تفنگچی و یا همان رضا خوشنویس سریال هزاردستان می‌تواند کارنامه هر بازیگری را به طرز چشمگیری ارتقا دهد، اما مشایخی علاوه بر آن  فیلم معاصر کمال الملک که مجموعه‌ای از بهترین بازیگران دوران را در خودش دارد، نقش کمال‌الملک غفاری نقاش بزرگ تاریخ معاصر ایران را بازی کرد.
مشایخی در میان 4 بازیگر دیگر هم‌نسلش (عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز) سبک بازی واقعگرایانه‌تری داشت و شاید به همین دلیل توانست در سریالی پرمخاطب «پیک سحر» نقش یک رفتگر را بازی کند. هرچند او سیزده سال قبل از آن و در سال 1356 مشابه همین نقش را در فیلم «ماهی‌ها در خاک می‌میرند بازی کرده بود.
او بازیگر آوانسن بود. مورد توجه و واقع‌شده در مهم‌‌ترین بخش صحنه به‌دلیل نزدیکی با تماشاگر! شاید آنچه بیشتر مشایخی را شایسته حضور در فورگراند صحنه و ایفای نقش‌های اصلی می‌کرد، علاوه بر سبک بازی رئالیستی‌اش، فرم و ترکیب‌بندی چهره او باشد. مشایخی در میان بازیگران هم‌نسلش و علی‌الخصوص در بین 5 چهره ماندگار سینمای ایران، برای ایفای نقش‌های اصلی و مثبت، خوش‌قیافه‌تر بود و چهره مناسب‌تری داشت.
علی حاتمی درباره او گفته که بهترین بازیگر برای بیان دیالوگ‌های شاعرانه بوده است، اما در قیصر، او در نقش و دنیایی متفاوت، مقابل دوربین مسعود کیمیایی قرار می‌گیرد. «خان دایی» در داستان قیصر از آنجایی که با انتقامجویی خواهرزاده‌اش مخالف است و حتی در مرگ فرمان نقش مستقیم دارد، اما با بازی درست مشایخی تبدیل به یکی از شمایل‌های سینمایی می‌شود.
جمشیدخان همکاری‌اش با  کیمیایی را در سرب- در نقش میرزا محسن‌خان نوری- و بعد از آن در فیلم جرم -در نقش یک ملی‌گرا به نام افجه‌ای- ادامه داد…
او در 102 فیلم سینمایی و 66 سریال و نمایش تلویزیونی ایفای نقش کرده است و در سال 63 به خاطر بازی در دو فیلم «کمال‌الملک» علی حاتمی و « گل‌های داوودی» رسول صدرعاملی لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر گرفت. با این حال و با وجود نقش‌های متنوع و رنگارنگی که در کارنامه جمشید مشایخی وجود دارد، اما دو تا از آخرین نقش آفرینی‌های مهمش در «کاغذ بی خط» (ناصر تقوایی- 1380) و «خانه‌ای روی آب» (بهمن فرمان‌آرا 1381) مورد توجه قرار گرفتند.
این دونقش با وجود شباهت‌های ظاهری که دارند، می‌توانند تفاوت‌های بازی درونی مشایخی در ساختن کاراکتر دکتر لطیفیان در خانه‌ای روی آب و همچنین استاد ادبیات فیلم کاغذ بی‌خط را به‌خوبی نشان بدهند.
جمشید مشایخی ایفاگر نقش‌هایی بود که باید خودش بازی می‌کرد و حالا شاید در نبود او و نسل کلاسیک بازیگران و کارگردانان دیگر، دیدن چنین فیلم‌ها و نقش‌آفرینی‌هایی تنها با رجوع به فیلم‌های تاریخ سینما امکان‌پذیر باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1301

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.