سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 7954 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

9
چه بود؟

حس و حال برگزیدگان جشنواره «سینماحقیقت» شانزدهم

  • کد خبر : 11034
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
حس و حال برگزیدگان جشنواره «سینماحقیقت» شانزدهم
برگزیدگان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از حس و حال خود پس از دریافت جایزه‌های‌شان می‌گویند.

روز گذشته جمعه 25 آذرماه، جشنواره «سینماحقیقت» شانزدهم با وجود فراز و نشیب‌های بسیار به ایستگاه پایانی رسید و برگزیدگان خود را شناخت، برگزیدگانی که از ژانرهای مختلف انتخاب شده و کشورهای مختلفی را در خود جای داده بودند.

با برخی از برگزیدگان جشنواره به گفتگو نشستیم؛ آن‌ها از حس خود نسبت به جایزه و جشنواره‌ای که گذشت به ما گفتند که در ادامه می‌خوانید.

آرمان قلی‌پور دشتکی کارگردان مستند «یک قایق روی دریا» و برنده جایزه بهترین مستند کوتاه مسابقه بین‌الملل

مسلما دریافت جایزه از جشنواره بزرگ «سینماحقیقت» به‌خصوص در بخش بین‌الملل، می‌تواند برای هر مستندساز ایرانی انگیزه‌بخش باشد، جایزه بین‌الملل نشان می‌دهد، فیلم‌هایی که می‌سازیم، می‌تواند برای مخاطب غیر ایرانی نیز قابل درک و فهم باشد پس بسیار ارزشمند است.

جشنواره «سینماحقیقت» امسال با تمام فراز و نشیب‌‎هایی که داشت، همچون دوره‌های قبل برگزار شد، اینکه توانستیم باز هم به دوران پرشور پیش از کرونا بازگردیم، بسیار هیجان‌انگیز بود. هیچ‌چیز نمی‌تواند جای نمایش فیلم روی پرده سینما و تماشای آن به همراه مخاطبان را پر کند، خیلی خوشحالم که امسال فیلمم در جشنواره بود و به همراه مخاطبان دیده شد.

امیر آقاعبداللهی کارگردان مستند «کشیم عاشق» و برنده جایزه بهترین مستند کوتاه مسابقه ملی و بین‌الملل

اصلا فکر نمی‌کردم که جایزه‌ای از بخش بین‌الملل دریافت کنم و از دریافت این جایزه خیلی خوشحال شدم.

خیلی خوب بود که امسال چند فیلم در ژانر حیات‌وحش در جشنواره «سینماحقیقت» داشتیم، برای من خیلی جذاب بود که اینگونه فیلم‌ها حمایت شدند، امیدوارم این حمایت‌ها پایدار باشد.

عبدالرضا نعمت‌اللهی کارگردان «برای پس از مرگم» برنده جایزه ویژه شبکه مستند

فیلم ما در دوره شانزدهم جشنواره «سینماحقیقت» در 2 بخش مسابقه ملی فیلم‌های بلند و شهید آوینی حضور داشت، در سه رشته پژوهش، تدوین و کارگردانی نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت جایزه ویژه شبکه مستند را کسب کرد.

حضور در جشنواره «سینماحقیقت» و دریافت جایزه شبکه مستند برای گروه ما بسیار باارزش و مغتنم است و امیدوارم این اتفاق، مسیرِ عرضه و نمایش فیلم‌مان را هموارتر کند.

احسان مشکور کارگردان مستند «عملیات دماوند» و برنده تندیس برنزی «جایزه شهید آوینی»

 «عملیات دماوند» روایت جنگ ظفار است که بعد از 52 سال درباره آن در جشنواره «سینماحقیقت» گفتگو شد؛ این جنگ درباره عملیاتی است که در دهه 50 و در دوران پهلوی دوم در ایالت ظفار کشور عمان در گرفت.

باعث افتخار است که کار من در کنار آثار محسن اسلام‌زاده و مهدی شاه‌محمدی در این جشنواره حضور داشت. جشنواره «سینماحقیقت» امسال رنگ و بوی جوانان را گرفته بود؛ حضور مستند «عملیات دماوند» با عوامل زیر 26 سال نیز گواه این مساله و باعث افتخار من است.

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «پاییز پنجاه سالگی»، برنده تندیس نقره‌ای «جایزه شهید آوینی» و تندیس بخش «سرباز وطن»

 بزرگ‌ترین جایزه برای فیلمساز دیده شدن فیلمش در جشنواره‌ای پرشور با استقبال مردم است، چه بهتر که این فیلمساز در جشنواره جایزه‌ای هم دریافت کند، آن هم جایزه‌ای که به نام نامی شهید آوینی باشد.

فکر می‌کردیم امسال به دلیل اتفاقات پساکرونایی فیلم‌های ضعیف‌تری را در جشنواره «سینماحقیقت» شاهد باشیم، از طرف دیگر تنش‌هایی در کشور وجود داشت که همه ما را نگران‌تر می‌‎کرد اما خوشبختانه پرشور برگزار شد؛ اولین فیلم جشنواره را که در افتتاحیه دیدم، امیدوار شدم که آثار متنوع و متفاوتی در جشنواره وجود داشته باشد، همچنین لیست کاندیداها را که دیدم، متوجه شدم که شاهد جشنواره متفاوتی خواهیم بود و همین اتفاق افتاد.

محمد نصرت خوارزمی برنده جایزه بهترین نویسنده گفتار متن برای فیلم «پاییز پنجاه سالگی»

معمولا مستندهایی که خودم می‌سازم گفتار متن ندارد اما اینجا برای گفتار متن موفق به دریافت جایزه شدم، این جایزه را همیشه خیلی دوست داشتم و جایش در میان جوایزی که دریافت کرده بودم، خالی بود.

مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و جشنواره «سینماحقیقت» برای من حکم خانه پدری را دارند، خیلی به این جشنواره علاقه‌مند هستم و همیشه آن را دنبال می‌کنم. اگر فیلم‌ها در جامعه ما، 50 درصد حقیقت را بیان کنند، باز هم قابل ارزش، تقدیر و ستایش است بنابراین با تحریم جشنواره «سینماحقیقت» به شدت مخالف بودم، فکر می‌کنم این جشنواره فرصت مهمی برای کشور ماست و آیندگان از روی مستندهای‌مان، به زیست و تفکرات ما آگاه خواهند شد.

احسان عبدی‌پور برنده جایزه بهترین موسیقی متن برای مستند «کوهستان بی صدا»

از آنجایی که موسیقی «کوهستان بی‌صدا»، از نوع موسیقی نواحی‌ست و تمرکز من نیز در طول سال‌های کاری‌ام بر این نوع موسیقی بوده است، خوشحالم که این نوع از موسیقی شنیده شده و مورد توجه هیات داوران قرار گرفته است.

محمدحسین ابراهیمی برنده جایزه بهترین صداگذاری برای مستند «خونه مامان شکوه»

خیلی سال است که منتظر دریافت این جایزه هستم و خوشحالم که برای این فیلم، جایزه را دریافت کردم.

شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» همچون دوره‌های دیگر برگزار شد و هیچ تفاوت ویژه‌ای در آن دیده نمی‌شد؛ همه مستندسازان حاضر بودند و فیلم‌ها در سالن‌های شلوغ اکران می‌شد.

امید رحمتی‌نسب برنده جایزه بهترین پژوهش برای مستند «پیله ابریشم»

خیلی خوشحالم و برای دریافت این جایزه غافلگیر شدم، البته باید بگویم پژوهش این مستند بسیار زمان‌بر بود و از کار کردن در فضای کتابخانه‌ای گرفته تا جستجو در فضای مستندها و تولیدات رسانه‌های داخلی و خارجی را شامل می‌شد، مستند از نظر پژوهش گستره خوب و مفصلی داشت. انشاالله اهداف بزرگ‌تری که پشت این مستند بود، به ثمر بنشیند و محقق شوند.

متاسفانه تعدادی از هنرمندانی که انتظار داشتیم در فضای موجود سینمای ایران با حضور در جشنواره «سینماحقیقت» به کمک فضای موجود کشور بیایند، صحنه را خالی کردند و نتوانستیم آثارشان را ببینیم اما خوشبختانه جشنواره خوبی را شاهد بودیم و با هنرمندان تازه‌کار نیز آشنا شدیم، امیدوارم در سال‌های بعد دیگر هنرمندان نیز حضور داشته باشند و به فضای سینما و دیگر عرصه‌های آبادانی کشور کمک کنند.

فرشاد افشین‌پور برنده جایزه بهترین تصویربرداری برای مستند «دنیای وحشی زاگرس»

دریافت این جایزه کاملا به زحمت عوامل و دوستان حاضر در مستند وابسته بود، دوستانی که از استان‌های مختلف در کنار ما بودند و برای ساخت مستند «دنیای وحشی زاگرس» کمک کردند. از آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم که این تلاش‌ها در راستای پیشرفت سینمای مستند حیات‌وحش باشد.

این تجربه کمک می‌کند که دیگر علاقه‌مندان به سینمای مستند وارد حوزه کاری شوند و مستقل عمل کنند، کمااینکه درحال حاضر نیز تقریبا به استقلال رسیده‌اند، امیدوارم که کارهای‌شان در جشنواره‌های بعد حاضر باشد.

محمدرضا خوش‌فرمان برنده جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند برای مستند «اسپانک»

دریافت این جایزه حاصل زحمات هفت ساله تیم بسیار حرفه‌ای است که بالای 25 سال سابقه کار دارند، دریافت این جایزه باعث خوشحالی است. کیفیت فیلمسازی خیلی افزایش پیدا کرده است و سال به سال افزایش پیدا می‌کند که حاصل آموزش و دقت‌نظر کارگردان‌ها و عوامل فنی فیلمسازان است.

مهدی شامحمدی برنده جایزه ویژه هیات داوران برای مستند «خونه مامان شکوه»

«سینماحقیقت» نقشه راه سینمای مستند و مامن مستندسازان است. «خونه مامان شکوه» در سال‌های کاری‌ام، انتقادی‌ترین به‌عنوان فیلمم شناخته می‌شود و جای آن در این جشنواره است تا دیده و شنیده شود. اگر قرار باشد این فیلم را در گنجه بگذارم و در خانه خودم به نمایش نگذارم، نمی‌توانم رسالت تاثیرگذاری مستندسازی را به انجام رسانم.

خلیل ایگناسیو زوالوس برنده لوح تقدیر سرباز وطن برای فیلم «بنده نیکوکار»

برادرم خوان ایگناسیو زوالوس کارگردانی مستند «بنده نیکوکار» برعهده داشته، این فیلم درباره اربعین است و دریافت جایزه، به‌خصوص با نام سردار سلیمانی افتخار بزرگی برای ماست.

مسعود زارعیان برنده جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند برای مستند «غیر مسکونی»

جشنواره «سینماحقیقت» یکی از معتبرترین جشنواره‌های منطقه یا حتی دنیاست، این جشنواره به‌عنوان بهترین جشنواره مستند کشور نیز شناخته می‌شود و به مردم تعلق دارد و نمی‌شود که به آن بی‌اعتنا بود به همین دلیل خیلی از مستندسازان دوست دارد از این جشنواره جایزه دریافت کنند.

مهدیه سادات محور برنده جایزه برای مستند «عزیز»

من خود را صاحب این جایزه نمی‌دانم و تنها واسطه‌ای هستم تا این جایزه را به عزیز برسانم، امیدوارم بتوانم گوشه‌ای از مشکلات عزیز را حل کنم. زنان سرزمین من بسیار صبور هستند، از مسئولان درخواست می‌کنم که جشنواره‌ای برای زنان رقم زنند، جای خالی بسیاری از دوستان در این جشنواره حس می‌شود.

جشنواره فیلم مستند، جشنواره ما است و نباید آن را تنها گذاشت، باید از جشنواره‌ها حمایت کرد. امیدوارم مسئولان ما هم مشکلات را حل کنند و امکانی صورت گیرد تا زنان کشور ما دیده شوند.

محسن آقایی برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره برای «پیله ابریشم»

با سابقه‌ای که در حوزه فیلمسازی دارم، فکر نمی‌کردم که جایزه ویژه دبیر را دریافت کنم اما باز هم بسیار از لطف آقای حمیدی مقدم ممنونم، امیدوارم که تحت هر شرایطی در آینده جشنواره خوبی را شاهد باشیم.

از همه دست‌اندرکاران جشنواره بسیار تشکر می‌کنم، می‌دانم که شرایط برگزاری جشنواره امسال با سال‌های گذشته خیلی متفاوت بود؛ هم تغییر مکان برگزاری آن و هم شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه کار را برای همه سخت کرده و در روحیه برگزارکنندگان مشهود بود.

کتایون جهانگیری برنده دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره برای مستند «ماراتن به سوی خط باریک قرمز»

 «ماراتن به سوی خط باریک قرمز» فیلمی محیط‌زیستی درباره فعالیت ممتد و سخت گروه‌های محیط‌زیستی است، خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم.

جشنواره «سینماحقیقت» امسال در سال‌های اخیر همیشه روی پای خود ایستاده است و باید تاثیر مثبت خود را بر سینمای مستند بگذارد.

هادی شریعتی برنده چهارمین جایزه ویژه دبیر جشنواره برای مستند «آت اوغلان»

تشکر می‌کنم از برگزارکنندگان جشنواره و خوشحالم که زحمت من و گروهم دیده شد. جشنواره «سینماحقیقت» یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشت ولی به نظر من گروه برگزارکننده از آن سربلند بیرون آمدند. دوست دارم سال بعد همه بچه ها باز هم دور هم جمع شوند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=11034
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 103 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.