سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل 8037 امروز 1

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

2

در سومین شب بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر:بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق بررسی شد

  • کد خبر : 15420
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
در سومین شب بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر:بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق بررسی شد
در بخش پژوهشی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در یکشنبه 30 بهمن‌ماه «آبتین جاوید» بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق (چالش‌ها در تعارف کتگوری‌های هنری و خودگم‌کردگی) را بررسی کرد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل ازستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در سومین شب بخش پژوهش سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر رضا مهدوی (مجری و کارشناس) رادیو گفتگو میزبان «آبتین جاوید » موسیقی پژوه بود.

در این نشست، آبتین جاوید (موسیقی‌پژوه) در سخنانی به تشریح «بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق» پرداخت و توضیح داد: بارها دیده شده و یا همه تجربه کرده‌اند که نه فقط اهل فن بلکه افراد معمولی که موسیقی گوش می‌دهند و مخاطب موسیقی هستند، نمی‌دانند که آنچه گوش می‌دهند، چه نوع موسیقی است؟ سنتی است یا فولک؟ یا تردیشنال و یا آئینی و کلاسیک است؟ و حتی در این مورد بارها به این موضوع برخوردیم که در ایران آنچه در ردیف و دستگاه است را می‌گوییم، موسیقی سنتی! ولی وقتی آن را به بیرون از مرزها می بریم، موسیقی کلاسیک خطابش می‌کنیم؛ بعضی اوقات آن‌قدر بر روی آن مانور داده می‌شود که ما را گمراه می‌کند .یعنی ما نمی‌دانیم که موسیقی کلاسیک و سنتی و تردیشنال و یا حتی موسیقی آیینی چه عناصری دارد؟

وی افزود: ما باید بدانیم تعریف کلاسیک چه هست؟ کلاسیک یک تعریفی دارد: «در طی یک دوره زمانی به عنوان بالاترین کیفیت چیزی برجسته در نوع خودش قضاوت شدن است » این یک تعریف کلی هست و یک تعریف دیگری از کلاسیک داریم: « به سبک ساده و شیک که پیرو مد نیست!» «کلاسیک» خود در واژه پیرو مد نیست و با مسایل روز تغییر نمی‌کند و یک اصالتی را با خود حمل می کند و ماندگاری دارد. در موسیقی می گویند موسیقی کلاسیک به طور کلی به موسیقی جهان غرب اشاره و البته جدیدا به موسیقی کلاسیک شرق هم اشاره می کند، چون می گویند یک چارتی دارد که گاهی به عنوان موسیقی غربی آن را متمایز می‌کنند؛ اما در کل چون شرق هم الان درگیر کلاسیک شده است، شرق و غرب ندارد این دوره از قرن نهم میلادی در موسیقی کم‌کم شروع شده و آمده جلو چیزهایی به آن اضافه شده است، حتی با اینکه استراوینسکی سمفونی«آئین بهار» را می نویسد و نیجینسکی بر روی آن تئاتر اجرا می کند و مردم به سمت او تخم مرغ پرتاب می کنند اما باز دوباره از تعاریف کلاسیک خارج نمی‌شود. اینجا یعنی هنرمند وارد بخش نئوکلاسیک شده است و البته عناصر کلاسیک از اثرش خارج نمی‌شود؛ این تعاریفی است که در غرب وجود دارد .

 

این موسیقی پژوه در ادامه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه آیا مجاز هستیم در گذر زمان تعاریف را برحسب زمانه باز تعریف کنیم؟ گفت: طبیعتا بله؛ ما انسانیم و همانند همه چیزهای پیرامونمان، ما هم تغییر می کنیم و باید پایه ها را بشناسیم که بتوانیم تغییراتی در آن بوجود بیاوریم. هند برای همین موسیقی کلاسیک بعد از مستعمره شدن دو قرن تحت تاثیر انگلیس بود اما یک اتفاق جالب در هند افتاد؛ با اینکه موسیقی انگلیس و موسیقی اروپا موسیقی سمفونیک را از آنها گرفتند اما مثلا در شمال هند در منطقه راجستان به مکاتب موسیقی و تئاتر حتی چون همه چیز در آن دوره درباره فرهنگ و هنر هند ممنوع شده بود، موسیقی «گارانا» بوجود آمد که می‌گویند «گارانا» که همان غار است یا در مورد شرق هند به آن «بانی » می‌گویند؛ اما بانی این موسیقی کیست؟ هندی‌ها در کنار اینکه این موسیقی را حفظ می‌کردند این موسیقی را هم حفظ کردند. دقیقا این همان مسیری است که ما آن را نرفتیم و توسعه اش ندادیم و حتی جلوی توسعه آن را گرفتیم .

وی اضافه کرد: موسیقی ردیف دستگاهی ایران از یک دوره‌ای به بعد دیگر رشد نکرد و گوشه‌ای به دستگاه‌های آن اضافه نشد اما هندی‌ها اینکار را انجام دادند و موسیقی ادواری خودشان را حفظ کردند . آنها ادبیات خود را که بر این موسیقی ادواری سوار می شد، حفظ کردند و در کنار آن موسیقی غرب را هم یاد گرفتند و سپس در واژگان مدرن خودشان چیزی بنام «سافت کلاسیک» بوجود آوردند. اساتید موسیقی هند علاوه بر اینکه در خانه ها، غارها و زیر زمین‌ها موسیقی خود را حفظ می‌کردند ، اتفاقات بیرونی را نیز رصد می کردند. آنها آگاه شدند و فهمیدند موسیقی کلاسیک چیست و بعد آن را با موسیقی خودشان تطبیق دادند. از ریتم و خصوصیات سازها گرفته تا توان تکنوازی و توان گروه‌نوازی همه چیز را بررسی کردند و به چهار شاخصه رسیدند و با خود گفتند هر موسیقی که در هند بخواهد به رده کلاسیک برسد، باید این چهار شاخصه «پیشینه مکتوب قابل اتکا»، «شیوه و زبان آموزشی استاندارد در تکنیک ها در راستای همراهی ملودی و ضرب آهنگ»، «قابلیت اجرای تکنوازی » و «رپرتوار و شیوه ارائه استاندارد » را دارا باشد؛ در ایران هم می‌توانیم از همین مدل هندی استفاده کنیم و حتی می‌شود، یک شاخصه دیگرهم اضافه کرد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=15420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.