سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

11
یادداشت محمد تقی‌زاده/

رویکرد دیزنی در احیای کارتون‌‌های کلاسیک

  • کد خبر : 19009
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
رویکرد دیزنی در احیای کارتون‌‌های کلاسیک
نکته کمتر پرداخته شده درباره موآنا این است که پیکسار و دیزنی در عمده انیمیشن‌هایشان، حیوانات مختلف را سوژه اصلی قصه‌ قرار می‌دادند، سازندگان موآنا در این انیمیشن و در اقدامی جسورانه، بار دیگر انسان‌ها را به عنوان قهرمان و ضدقهرمان خود انتخاب کردند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: انیمیشن موآنا محصول 2017 آمریکا، از جمله کارتون‌های پرفروش و پرمخاطب یک دهه اخیر صنعت انیمیشن‌ جهان است که بحث‌های متنی و فرامتنی زیادی پیرامون آن صورت گرفته است. رویکرد کمپانی دیزنی به عنوان توزیع‌کننده این انیمیشن از جمله این موارد است که به رویکرد این غول انیمیشن سازی در آثار جدید خود مربوط می‌شود. دیزنی در موآنا از سازندگان کارکشته و قدیمی خود در مقام کارگردانی و نویسندگی استفاده کرده اما نکته حایز اهمیت این بود که 56 امین اثر این کمپانی با رویکردی فمنیستی، قصه یک قهرمان زن مستقل، جنگجو و مصمم را روایت می‌کند که برخلاف برخی کاراکترهای قبلی تنها به روابط عاطفی و ازدواج فکر نمی‌کند و قرار است قهرمان بلامنازع داستان موآنا باشد.

جان ماسکر و ران کلمنتس در مقام کارگردان و جرد بوش در مقام نویسنده از چهره‌های شناخته شده کمپانی دیزنی و انیمیشن جهان هستند که کارتون‌‌هایی چون علا‌الدین(1992)، زوتوپیا(2016)، فروزن(2019) و ایکانتو(2021) ماحصل نویسندگی یا کارگردانی این افراد بوده است. به طورکلی گروه تولیدکننده موآنا از نویسنده و کارگردان تا مونتور، گرافیست، موزیسین  و دوبلورها  افراد توانمند و صاحب‌نامی بودند که جملگی سابقه طولانی در انیمیشن‌سازی داشتند، شاید همین تجربیات ارزنده سازندگان بود که باعث شد هزینه 150 میلیون دلاری ساخت این اثر خیلی زود با اکران در کانادا و آمریکا جبران شود و باکس آفیس این کار در سراسر دنیا حدود 670 میلیون دلار یعنی حدود 4 برابر هزینه تولید آن محاسبه و یکی از موفق‌ترین آثار تولید دیزنی در دهه اخیر انیمیشن موآنا لقب گیرد.

تحلیل ساختار و روایت موآنا در دو سطح قابل بررسی است: در ابتدا با انیمیشن خوش آب و رنگی طرف هستیم که با بهره‌گیری از یک گروه گرافیست متبحر با جذابیت‌های بصری بالا می‌تواند تماشاگر را سرگرم کند و حال و هوای موزیکال و حجم بالای ترانه‌های خوانده شده در طول 107 دقیقه کار قادر است تماشاگر را همراه کند اما وقتی به سراغ فیلمنامه و شخصیت‌ها می‌رویم ردپای ضعف و ناتوانی گروه فیلم‌نامه‌نویس را در طراحی یک داستان شسته رفته و شخصیت‌های سمپاتیک احساس می‌کنیم تا جاییکه این شائبه در ذهن شکل گیرد که فضای بصری جذاب و حال و هوای خوش آب و رنگ کارتون قرار است خلاهای جدی داستانگویی و روایت سینمایی را پرکند چرا که باگ‌های فیلم‌نامه ای و بی‌رمقی قصه سبب شده که بارها و بارها، مسیر درام ملا‌ل آور شود و اگر موزیک و تعدد لوکیشن‌ها و ماجراها نبود به طور قطع دنبال‌کردن چنین اثری، ناممکن می‌َشد.

موآنا در موفقیت‌های جشنواره‌ای توانسته به اثری قابل توجه برای دیزنی از حیث نامزدی تبدیل شود چرا که شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف باعث نامزدی این انیمیشن در 63 رشته شده که تنها ماحصل این حجم از نامزدی 14 موفقیت بوده است. در اسکار 2017 نیز موآنا جایزه اسکار را به همتای خود در دیزنی یعنی «زوتوپیا» واگذار کرد تا دستاورد سازندگان این اثر پرفروش در موفیقت‌های جشنواره ای بیشتر به نامزدی محدود شود.

یک نکته کمتر پرداخته شده درباره موآنا این بود که در حالی که پیکسار و دیزنی در عمده کارهای کارتونی خود، حیوانات مختلف را سوژه اصلی قصه‌ خود قرار می‌دادند، سازندگان موآنا در این انیمیشن و در اقدامی جسورانه، بار دیگر انسان‌ها را به عنوان قهرمان و ضدقهرمان خود انتخاب کردند تا علاوه برنوعی ساختارشکنی، تداعی کننده شاهکارهای کلاسیکی چون سفیدبرفی و هفت کوتوله و زیبای خفته باشد.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19009
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 272 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.