به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سونیا سرلک، برنامه ریز و مدیر تولید مسترکلاس‌های بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره پنج مستر کلاس  این دوره از جشنواره صحبت کرد. سرلک درباره پنج عنوان مستر کلاس بین‌المللی که در جشنواره سینماحقیقت حضور داشتند، گفت: ما پنج مستر کلاس بین‌المللی در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت داشتیم که هماهنگی برای برگزاری آن دوماه پیش از جشنواره آغاز شد. امسال تلاش بسیاری انجام دادیم تا پوشش محتوایی خیلی خوبی را روی مسائل مربوط به مستند و مستندسازی داشته باشیم. یکی از این مسترکلاس‌ها با خانم کرستن جانسون برگزار شد که درباره چالش‌های اخلاقی تصویربرداری در مستند بود. ایشان تصویربرداری تعداد زیادی مستند همچون «شهروند شماره چهار» را برعهده داشتند و در اکثر مستندهایشان رویکرد بسیار شخصی روی سوژه‌ها دارد، حتی برخی از سوژه‌های او از اعضای خانواده‌اش انتخاب می‌شوند.

مسئول تولید مسترکلاس‌های بین‌المللی ادامه داد: نفر بعدی، آقای دیوید چاراپ، تدوین‌گر برجسته‌ای که کارگاه ایشان درباره هنر تدوین در مستند بود و به چالش‌های موجود در این زمینه و نحوه استفاده از راش‌ها صحبت کرد. آقای پیتر همیلتون نفر بعدی بود که درباره استریمرها و نحوه ورود به دنیای جدیدی از ارائه آثار تصویری مثل مستند که همان وی‌اودی‌ها است، صحبت کردند. خودشان هم تمرکز ویژه‌ای روی نتفلیکس دارند و در این کارگاه سعی کردند که به فیلمسازان بگویند چگونه بتوانند به استریمرها نزدیک شوند و آثارشان را در این پلتفرم‌ها نمایش دهند.

او درباره دو مستر کلاس بعدی گفت: خانم هلنا ترشتیکوا، مستندساز و وزیر فرهنگ سابق کشور چک، یکی دیگر از اساتید این مسترکلاس‌ها بود که شیوه منحصر به فردشان در ساخت مستند به شیوه تایم‌لپس تحسین برانگیز است، او سوژه‌های خود را در سال‌های متمادی دنبال می‌کند. نکته جالبی که درباره ایشان وجود دارد این است که یکی از سوژه‌های خود را ۳۵ سال دنبال کرد و این موضوع برای بسیاری از مستندسازها جذاب است. به پاس آثار خوبی که خانم ترشتیکوا ساخته‌اند، جشنواره ایدفا هم از ایشان تقدیر کرد. آخرین مستر کلاس هم با حضور آقای میشل نول که تجربه زیادی در زمینه برگزاری جشنواره‌ها دارد، برگزار شد. او علاوه بر اینکه کارگردان و فیلمساز است، به فیلمسازان برای این که بتوانند در جشنواره‌ها بهتر عمل کنند تا فیلم‌هایشان دیده شود، راهکار می‌دهد.

سرلک درباره استقبال مخاطبان ایرانی از این مستر کلاس‌ها گفت: خدا را شکر استقبال مخاطبان بسیار خوب بود، فیلمسازان ایرانی بسیار علاقه‌مندند که با نگاه مستندسازان بین‌المللی آشنا شوند. ما باید با آنچه که در جهان نوین در حوزه مستند رخ می‌دهد آشنا شویم. این سینماگران تا کنون در هیچ مسترکلاسی در ایرانی حضور نداشتند برای همین بسیاری از نکاتی که می‌گویند کاملا جدید است.

او درباره انتقال تجربه در مدت زمان محدود مسترکلاس‌ها گفت: در دو سال اخیر مسترکلاس‌ها به صورت ضبط شده و آنلاین در اختیار افراد قرار گرفته است که این باعث می‌شود مخاطبان بعد از اتمام جشنواره نیز به آن‌ها دسترسی داشته باشند، همچنین برگزاری آنلاین مسترکلاس‌ها این فرصت را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد که تجربیات استایدی را بشنوند که شاید هیچ‌وقت امکان حضور در ایران را نداشته باشند.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار ‌شد.