به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در دومین شب از  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان مکتب موسیقی اصفهان بود.

 

در ابتدای شب مکتب موسیقی اصفهان اسماعیل آذر به عنوان مجری این شب با اشاره به ویژگی‌های مکتب موسیقی اصفهان گفت:  «ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری در کشور داریم؛  یکی از برجسته‌ترین مکاتب، مکتب اصفهان است. اگر از شیراز شعر برخاسته از اصفهان هم موسیقی برخاسته است. مهم‌ترین ویژگی مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچ‌وقت خواننده‌ای هنر خودش را به گونه‌ای ارائه نکرد که شعر از بین برود ؛ خوانندگان اصفهان شعر را درست ادا می‌کردند. تفاوت خوانندگان اصفهان با دیگر خوانندگان این بود که خوانندگان اصفهان مفهوم شعر را می‌فهمیدند و می‌خواندند.»

 

اسماعیل آذر در ادامه از «استاد قناعت» دعوت کرد که به صحنه بیاید و قطعه خود را اجرا کند.  این نوازنده پیشکسوت به صحنه آمد و با تکنوازی  «قره‌نی» حال و هوای خاصی را به سالن رودکی آورد و مخاطبان را به وجد آورد. مجری این شب سپس از سعید مزدک (پیشکسوت موسیقی اصفهان و از شاگردان استاد جلیل شهناز ) و  آقا رضاخان طباطبایی (خواننده  ۸۰ ساله اصفهانی)  دعوت کرد تا به صحنه بیایند. این دو پیشکسوت موسیقی قطعات را با ساز و  آواز اجرا کردند.

 

در ادامه این شب هنرمندان اصفهانی منصور اعظمی‌کیا و پریسا ابوالقاسمی به صحنه آمدند و با دو نوازی نی و دف  موسیقی ناب مکتب  اصفهان را به سمع و نظر مخاطبان رساندند.

 

منصور اعظمی‌کیا (تدوین‌کننده آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان  با نام‌ کرشمه) به نکاتی پیرامون موسیقی ردیف‌آوازی اصفهان در این آلبوم اشاره کرد و گفت:  «این آلبوم ‌نتیجه چهل سال فعالیت من است؛ موسیقی ردیفی را هم مانند پازل کنار هم می‌چینند.  همانطور که می‌دانید در جای جای کشورمان و در جغرافیای ایران هر منطقه موسیقی خاص خود را دارد. بزرگان ما این‌ها را کنار هم چیدند و اینها ردیف شدند و با منطق علمی، فیزیکی و موسیقیایی کنار هم چیده شدند و ردیف را شکل دادند. در این آلبوم ردیفی که من در زنجیره ردیف ایجاد کردم، یک پکیج است که از ۱۰ ردیف گلچین کردم که به درد  آواز ایران بخورد.

 

در شب مکتب موسیقی اصفهان در  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  آلبوم موسیقی ردیف آوازی اصفهان  با نام‌” کرشمه”  به  تدوین” استاد منصور اعظمی کیا” رونمایی شد.

 

علی عطریان (سرپرست گروه موسیقی مکتب اصفهان ) درباره حضور موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  و  قابلیت های مکتب موسیقی اصفهان توضیح داد:  «موسیقی اصیل در اصفهان دارای تاریخی رشید و هزاران ساله در ایران مرکزی است؛ اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران موسیقی در آن پایه و مبنای ردیف موسیقی ایران  مرکزی است و ریشه‌های موسیقی امروز ما در این شهر نهفته است.»