سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

3
عضو هیئت‌علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در انتقاد از فیلم دسته دختران:

شکوه زن مجاهد مسلمان در شخصیت‌های فیلم دیده نمی‌شود

  • کد خبر : 27024
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
شکوه زن مجاهد مسلمان در شخصیت‌های فیلم دیده نمی‌شود
نشست تخصصی «روایت زنانه جنگ: مقاومت زنان از تصور تا واقعیت» همراه با پخش فیلم دسته دختران از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی و اندیشه دینی در دانشگاه تربیت‌مدرس برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست تخصصی «روایت زنانه جنگ: مقاومت زنان از تصور تا واقعیت» همراه با پخش فیلم دسته دختران یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی و اندیشه دینی، با حضور حمیده طائب (عضو هیئت‌علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس)، فاطمه زنگنه (پژوهشگر دفاع مقدس و مسئول بانوان مجموعه دانش‌بنیان مطرا) و زهرا سادات امیری (پژوهشگر مطالعات زنان) در دانشگاه تربیت‌مدرس برگزار شد.

حمیده طائب سخنران اول این نشست از کم‌کاری در گفتمان‌سازی رویکرد امام (ره) و رهبری در خصوص زن انتقاد کرد و گفت: ما درخصوص زن گفتمان‌سازی نکرده‌ایم و دعوا هم‌چنان دعوای زن مدرن و سنتی است. همین موضوع حضور زن در دفاع مقدس، گزینه خوبی در تأیید این مدعاست. سوالی که پیش می‌آید این است که سینما به‌عنوان یک رسانه و ابزار تا چه حد توانسته رویکرد امام و رهبری را به جامعه وارد کند. متأسفانه رویکرد امام درباره زن آن‌طور که باید وارد سینمای ما نشده و این رسانه هنوز در دعوای سنت و مدرنیته گیر کرده است. امروز رویکرد متعالی امام درباره زن در سینما نیست. بنابراین یکی از ساحت‌های مهم پژوهش ما همین مسئله است.

او با بیان اینکه تاکنون پژوهش‌هایی در این خصوص انجام شده است، در انتقاد از عدم استفاده سینما از این پژوهش‌ها افزود: سینمای ما قائل به اتاق فکر نیست و حمایت‌گری فکری و فرهنگی پشت تولید سینمایی نمی‌آید درحالی که اگر می‌خواهیم افکارعمومی را با یک فیلم مشغول کنیم و برای مدتی وقت آن‌ها را بگیریم و برای تولید فیلم هزینه کنیم، این فیلم باید بتواند اطلاعات تاریخی بیننده و بصیرت و بینش او را بالا ببرد. فیلم ما باید مخاطب را با هویت دینی اسلامی‌اش آشنا کند. حتی فیلم طنز هم باید پشتوانه فکری فرهنگی داشته باشد؛ دفاع مقدس که یکی از نقاط درخشان تاریخی ما است و ما می‌خواهیم با ساخت اثری هنری آن را به افرادی نشان دهیم که تجربه جنگ ندارد. امیدوارم نهادهای فرهنگی به این موضوع فکر کنند و در ساخت آثار هنری با نهادهای علمی باب گفت‌وگو و تعامل بیشتر را باز کنند.

عضو هیئت‌علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در پایان سخنان خود با اشاره به نقاط قوت و ضعف فیلم دسته دختران اظهار داشت: یکی از نقاط قوت فیلم نفس توجه به حضور زنان در دفاع مقدس و نقش‌آفرینی و مشارکت نظامی آن‌هاست. نقطه قوت دیگر فیلم این است که به تبع سخنان حضرت امام (ره) در اعلام برابری زن و مرد در قیام لله، تلاش کرده نشان دهد زن و مرد برابر هستند. اما نقطه ضعف فیلم در این است که هدف والا و برتر و آرمانگرایی زنان در آن مشخص نیست. ترجمه‌ای از یک رویداد که در رسانه سینما می‌شود با نوع آن در یک کتاب فرق دارد. سینما نشانه‌شناسی می‌خواهد و هر آنچه در آن باشد تبدیل به نماد می‌شود. لذا بهتر بود در این فیلم به این نمادها توجه می‌شد تا نمادهای درستی در ذهن مخاطب بارگذاری شود. نقدی که بر این فیلم وارد است این است که سازنده فیلم دغدغه‌های امروزش را با ابزار دفاع مقدس اعلام می‌کند در حالی که بهتر بود خیلی بیشتر واقعیت‌ها را نشان می‌داد. ما در فیلم زن کنشگر مجاهد مسلمان عفیف دغدغه‌مند را خیلی کم می‌بینیم. به عبارت دیگر در شخصیت‌های فیلم، شکوه زن مجاهد مسلمان دیده نمی‌شود.

در ادامه زهراسادات امیری به موضوع پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد خود در روایت تجربه زنان رزمنده در خط مقدم اشاره و تصریح کرد: در این پایان‌نامه تلاش کردم با روش روایت‌پژوهی زندگی زنان حاضر در خط مقدم جنگ، دلیل و چگونگی حضور آن‌ها را روایت کنم. از این‌رو با ۹ خانم رزمنده که در ۴۵ روز مقاومت خرمشهر حضور داشتند، مصاحبه کردم که با تحلیل روایت آن‌ها، به هجده مضمون رسیدم. اکثر این خانم‌ها دارای تجربه‌ای از قبل انقلاب بودند مثل شرکت اتفاقی در یک کلاس، مطالعه یک کتاب یا دوستی با فردی مذهبی که آن‌ها را از اسلام سنتی به اسلام ایدئولوژیک سوق داده بود؛ چیزی که باعث شده بود آن‌ها کم‌کم وارد فعالیت‌های انقلابی شوند.

او در انتقاد از عدم سنخیت روایت فیلم دسته دختران با واقعیت اضافه کرد: فضای کلی فیلم با آن چیزی که از روایت زنان رزمنده دریافت کردیم، فرق دارد. در این فیلم دغدغه اصلی زنان مشخص نیست درحالی که رزمندگان واقعی زن، برای نجات انقلاب و کشور تن به آتش دادند. گفتمان رسمی به برجسته‌شدن نقش‌های زنان خیلی علاقه ندارد اما امروز، دیدن پدیده جنگ از منظر روایت‌های دیگر در حال افزایش است.

فاطمه زنگنه ضمن اشاره به خلأ روایتی درباره نقش زنان در دفاع مقدس، از پژوهش انجام‌شده در این خصوص در مجموعه دانش‌بنیان مطرا یاد کرد و گفت: در این پژوهش ابتدا تولیدات ناشران مختلف را رصد کردیم تا بدانیم آن‌ها به چه روایتی روایت زنانه گفته‌اند. در این بین ۵۵ کتاب را بررسی محتوایی کردیم. به ۲۲۵۰ روایت رسیدیم. واقعیت این است که زنان در جریان انقلاب به نوعی موقعیت‌شناسی و رشد رسیده بودند که با شروع دفاع مقدس سعی کردند در قیام لله نقش‌نمایی خود را نشان دهند. مطابق پژوهش مطرا اصلی‌ترین نقش زنان در دفاع مقدس، زمینه‌سازی و حفظ مستمر محیط مجاهدت بود. به این معنا که زنان در خانواده و فضای خانه، جهاد و شهادت را یک ارزش می‌دانستند و آن‌ها بودند که این ارزش را به مردان منتقل کردند. با توجه به اینکه زن محور تربیتی است، این اتفاق در دل خانه و از طریق زنان افتاده بود. بنابراین نقش زنان در برهه تاریخی دفاع مقدس بسیار ارزشمند است که باید آن را به‌درستی بشناسیم. ما در پژوهش خود به ۸۴ مؤلفه نهایی رسیدیم که در سه بعد فردی، همسری و مادری تعریف شد. از میان آن‌ها پنج مؤلفه مهم‌تر ارزش‌آفرینی و ایجاد انگیزه، آگاهی‌بخشی، حمایت، عمل به موقع و صبر و استقامت، قابل اشاره هستند.

در پایان این نشست به سوال‌های حاضران پاسخ داده شد.

 

گزارش از: بهاره رضایی

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=27024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.