سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 7954 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

4
سعید نجاتی در کارگاه آموزشی جشنواره فیلم ۱۰۰ عنوان کرد: خوشحالم جشنواره 100 احیا شده است

فیلم‌سازان بزرگ اگر می‌توانند فیلم 100 ثانیه‌ای بسازند

  • کد خبر : 12053
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
فیلم‌سازان بزرگ اگر می‌توانند فیلم 100 ثانیه‌ای بسازند
سعید نجاتی نویسنده و کارگردان سینما در کارگاه آموزشی جشنواره فیلم ۱۰۰ با بیان اینکه محوریت کارگاه‌هایی که در دل جشنواره فیلم ۱۰۰ برگزار می‌شود،به این معنا است که در 100 ثانیه، یک کارگردان بتوانید موضوع‌های خود را به مخاطب انتقال دهد، درباره نحوه تأثیرگذاری مستقیم روی مخاطب و نحوه بیان محتوا تمرکز کرد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سعید نجاتی کارگردان سینمای کوتاه به بهانه برگزاری کارگاه آموزشی در قالب جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره این تجربه به خبرنگار فارس گفت: ابتدا باید تأکید کنم که بسیار خوشحالم که جشنواره فیلم ۱۰۰، باردیگر احیا شده است. با توجه به سابقه‌ای که این رویداد داشت، واقعا حیف بود که از ردیف جشنواره‌های سینمایی‌مان حذف شود و به نظر می‌رسد در این دوره قرار است قدرتمندتر از دوره‌های قبل هم برگزار شود و این ویژگی مهمی است که من در دل شور و هیجان این دوره آن را احساس می‌کنم.

نجاتی ضمن تشکر از مدیران حوزه هنری کرمان و رشت به دلیل برگزاری خوب کارگاه‌ها همچنین برگزارکنندگان جشنواره «۱۰۰» عنوان کرد: من معمولا تجربه برگزاری کارگاه درباره فیلم کوتاه را داشته‌ام اما وقتی کارگاهی در دل جشنواره فیلم ۱۰۰ برگزار می‌شود، موضوع اصلی آن «فیلم کوتاه کوتاه» است. یعنی قرار است در 100 ثانیه، شما بتوانید موضوعات خاصی را به مخاطب خود انتقال دهید و تأثیر مستقیم بر روی او داشته باشید. این ویژگی شاید کمی کار را سخت‌تر کند اما یکی از خوبی‌های آن این است که به بهانه برگزاری دوره‌های گذشته جشنواره ۱۰۰، امروز فیلم‌های برگزیده و حتی فیلم‌های راه‌نیافته به این رویداد را پیش روی خود داریم و می‌توانیم آن‌ها را هم در قالب کارگاه‌ها به نمایش بگذاریم.

وی افزود: ساختار جشنواره فیلم ۱۰۰ اساسا خیلی قرار نیست پیچیده باشد. ما بیشترین تمرکزمان را هم بر روی ایده‌یابی برای فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای می‌گذاریم. بعد از ایده‌یابی است که به فرآیند تولید می‌رسیم و اینکه چگونه این ایده را به تصویر در آوریم. از ابتدا باید بدانیم که برای یک اثر 100ثانیه‌ای ایده‌ای را انتخاب می‌کنیم و نباید ناگهان دست روی ایده‌ای بگذاریم که نیازمند زمان طولانی باشد. نکته بعدی این است که همین ایده را چگونه باید روایت کنیم که مخاطب را تحت‌تأثیر قرار دهد؟ ما فقط 100ثانیه فرصت داریم. در فیلم کوتاه گاهی می‌گوییم شما حتی برای شخصیت‌پردازی هم وقت ندارید، چه برسد که به فیلمی که قرار است در 100ثانیه روایت شود. این‌ها اهم نکاتی است که در کارگاه‌های آموزشی مطرح کردیم و تلاش کردیم با بچه‌های علاقمند به فیلمسازی درباره آن‌ها گپ و گفت داشته باشیم.

چه نکاتی برای تولید فیلم 100ثانیه‌ای مدنظر داشته باشیم؟

نجاتی با اشاره به پرسش‌های غالب در فضای کارگاه‌های آموزشی هم گفت: اغلب بچه‌های حاضر در این کارگاه‌ها این سوال را داشتند که برای ساخت فیلم 100ثانیه‌ای چه باید بکنیم؟ یعنی پرسش اصلی این بود که چه نکاتی را باید برای چنین تولیدی، مدنظر داشته باشیم. عده‌ای هم بودند که پیش‌تر تجربه ساخت فیلم داشته‌اند و به‌جای پرسش، فیلمنامه‌ تازه‌ و یا طرح‌هایی که مدنظر داشتند را ارائه می‌کردند تا درباره آن‌ها گفتگو داشته باشیم. تلاش می‌کردیم در این گفتگوها این طرح‌ها صورت بهتری برای تولید پیدا کنند.

وی افزود: در کارگاهی که در کرمان داشتیم، بعد از جلسه روز اول، از بچه‌ها خواستم برای روز دوم، هر کدام با دوربین‌های موبایل‌شان یک فیلم بسازند. گفتم هم ترس شما می‌ریزد و هم تکلیف‌مان درباره آنچه داریم درباره‌اش صحبت می‌کنیم، روشن‌تر می‌شود. به‌خصوص برای آن‌هایی که پیش‌تر تجربه‌ای در این زمینه نداشتند. خیلی از این بچه‌ها این لطف را داشتند  کار را انجام دادند. شاید فیلم‌ها آن سروشکل ایده‌‌آل را هم نداشت، اما بالاخره آثاری بود با تیتراژ مشخص که می‌شد درباره آن‌ها صحبت کرد. این تجربه برای خود من بسیار جذاب بود.

این کارگردان فیلم کوتاه ادامه داد: نکته مهم این است که در قالب دو روز برگزاری این کارگاه‌ها، کار چندان زیادی هم نمی‌توان انجام داد و لذت اصلی این دوره برایم این بود که از بچه‌ها خواستم، ایده‌های‌شان را با کمک یکدیگر تقویت کنند. درباره برخی ایده‌ها حتی نظرخواهی می‌کردیم و در همین فضا برخی‌ها متوجه اشتباه خود در ایده‌پردازی می‌شدند.

نجاتی درباره تفاوت کارگاه‌های جشنواره‌ای با دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی هم گفت: من همواره انجمن سینمای جوانان را مهمتر از دانشگاه دانسته و می‌دانم. در هر دو فضا هم، هم درس داده‌ام و هم درس خوانده‌ام. معتقدم حضور در جریان سینمای جوان، مانند آنجایی است که تو را درون استخر می‌اندازند تا شنا کردن یاد بگیری. قبل از آن تئوری به تو آموزش نمی‌دهند و همه چیز را در خلال کار یاد می‌گیری. در کارگاه‌های جشنواره فیلم۱۰۰ هم لااقل برای من، اولویت این نیست که کلوزآپ و لانگ‌شات را به بچه‌ها بیاموزم. نکته مهم تجربه کردن است، به‌خصوص که امروز به گوشی‌های تلفن همراهی دسترسی داریم که حتی امکان ادیت و تدوین به ما می‌دهند. حالا دیگر تکنیک کار مهم نیست، مهم آن ذهنیتی است که پشت هر کاری نهفته است. فیلم در واقع در مغز فیلمساز شکل می‌گیرد و مهمترین  نکته، ایده‌ای است که به ذهن یک فیلمساز می‌رسد.

فیلم‌سازان بزرگ اگر می‌توانند یک فیلم 100 ثانیه‌ای بسازند

وی با اشاره به ترکیب هنرجویان حاضر در کارگاه‌های جشنواره ۱۰۰ تأکید کرد: در میان نزدیک به 50 نفری که در این دوره حضور داشتند، افرادی را دیدم که بسیار مشتاق به فیلمسازی بودند و علاقه بسیار زیادی به سینما و تجربه ساخت فیلم داشتند. انگار می‌خواستند از هر فرصتی استفاده کنند تا این کار را تجربه کنند. واقعا هم ساخت فیلم  100 ثانیه‌ای سخت است و حتی در دوره‌ای در مصاحبه‌ای اعلام کردم، به همه فیلمسازان بزرگ سینما بگویید، اگر می‌توانند، یک فیلم 100 ثانیه‌ای هم بسازند! فیلم صدثانیه‌ای ساختن، یعنی حرفی بزرگ را در 100 ثانیه بزنید و این کار بسیار سنگینی است. بچه‌های ما بسیار با استعداد هستند و در همین کارگاه‌ها هم می‌توان افراد مستعدی را دید. برای خود من اما استعداد در درجه دوم و یا حتی سوم اهمیت قرار دارد. مهمترین نکته تلاش، کوشش و خواستن یک فرد است.

این کارگردان فیلم کوتاه در پایان درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌هایی مانند فیلم۱۰۰، تأکید کرد: برای من که 22 سال است در عرصه فیلم کوتاه  فعال هستم و فیلم می‌سازم، نفس برگزاری یک فستیوال، مهم است. جشنواره‌ها در حوزه سینمای کوتاه، عرصه پخش و فرصت دورهمی محسوب می‌شود. چه چیز بهتر از اینکه به‌واسطه برگزاری یک جشنواره، علاقمندان سینما می‌توانند به فیلمسازان معتبر و نام‌های شناخته‌شده در سینمای کوتاه، دسترسی پیدا کنند؟ چه چیز بهتر از اینکه آورده و دستاورد یک فستیوال، همین دسترسی باشد؟ چه بسا که می‌دانیم آورده‌ها و دستاوردهای بسیار دیگری هم دارند. همه این‌ها در کنار یک دیگر تبدیل به برکت برگزاری جشنواره‌ای مانند فیلم «۱۰۰» می‌شوند.

گفتنی‌ست کارگاه‌های آموزشی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم۱۰۰ در راستای رویکرد فراتهران این جشنواره، از اوایل آذرماه در استان زنجان آغاز شده و تاکنون با حضور اساتیدی چون هادی مقدم‌دوست، حسین دارابی، محمدرضا خردمندان، محمدباقر مفیدی‌کیا، محمد پایدار و سعید نجاتی در اصفهان، مشهد، هرمزگان، قزوین، بندرعباس، تبریز، کرمان و یزد برگزار شده است.

سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره اوایل اسفندماه برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.