سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 7918 امروز 0

خبر فوری

آغاز به کار‌ سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج نهضت پلاتوسازی در دستور کار است صفحه اول روزنامه های شنبه 8 اردیبهشت1403 برنامه سینمایی «هفت» از شبکه نمایش فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود صفحه اول روزنامه های 5شنبه 6 اردیبهشت 1403 کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه «بازار کتاب» نسبت به ثبت‌نام در بخش مجازی نمایشگاه کتاب اقدام کنند مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج سازمان‌ها و نهادها برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب ثبت‌نام کنند رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین‌شهر برگزار خواهد شد بیانیه صنفی انجمن فیلم نامه نویسان سینما «فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعده‌ای فرار می‌کند/ این «واقعیت» نیست! جای حمید سهیلی در میان ما خالی است صفحه اول روزنامه های ۴شنبه ۵ اردیبهشت۱۴۰۳ دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد

1
سعید الهی:

«قوی‌دل» حلقه اتصال بین حاکمیت، مخاطب و متخصصان ایجاد کرد

  • کد خبر : 33354
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۰۹
«قوی‌دل» حلقه اتصال بین حاکمیت، مخاطب و متخصصان ایجاد کرد
آیین رونمایی فیلم مستند «قوی‌دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی بعد از ظهر سه شنبه 28 فروردین ماه توسط گروه سینمایی هنر و تجربه با حضور سازندگان اثر، هنرمندان سینما و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در ابتدا با بیان اینکه مستند «قوی‌دل» از تولیدات شاخص مرکز گسترش در سال ۱۴۰۲ بوده است گفت: اولین رونمایی «قوی‌دل» در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت اتفاق افتاد و نمایش این فیلم با استقبال مخاطبان روبرو شد. «قوی‌دل» در اختتامیه با جوایزی که گرفت نشان داد نظر مثبت داوران را نیز جلب کرده است. پس از جشنواره سینماحقیقت «قوی‌دل» به جشنواره فجر رفت و سیمرغ بلورین را نیز دریافت کرد و حالا در فروردین ۱۴۰۳ شاهد آغاز اکران این فیلم در سینماهای هنر و تجربه هستیم.

واعظی‌پور ادامه داد: می‌توان گفت ماجرایی که در سینماحقیقت کلید خورد روندش تا به امروز ادامه پیدا کرده و ما خوشحالیم که خیلی زود فیلم به اکران سینمایی هنر و تجربه رسید. برای هنردوستانی که سینمایی متفاوت، تجربه‌های هیجان‌انگیز و فیلم‌های اجتماعی را دوست دارند «قوی‌دل» یک تجربه جذاب خواهد بود، همینطور برای کسانی که ممکن است فیلم‌های داستانی آنها را خسته کرده باشد با فضای تازه‌ای در این فیلم مواجه می‌شوند.

سعید الهی: فیلم‌های مستند بسیار مظلوم و مهجور هستند

سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» پس از خوش‌آمدگویی به مخاطبان گفت: دوست دارم در این مجال از آقای حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تشکر کنم که سال گذشته به بنده اعتماد کردند و با طرح ما برای تولید این فیلم موافقت کردند، همچنین تشکر می‌کنم از آقای محمد طیب مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه که شرایط اکران این فیلم را فراهم کردند. می‌دانید که فیلم‌های مستند فیلم‌های بسیار مظلوم و مهجوری هستند و امکان اکران و نمایش در سراسر کشور را ندارند مگر اینکه از طرف گروه سینمایی هنر و تجربه بتوانند به این مسیر  راه یابند. در اینجا لازم می‌بینم که از جوان بسیار مستعد و خلاقی که اگر نبود قطعاً فیلم «قوی‌دل» با این کیفیت ساخته نمی‌شد تشکر کنم. فراهانی صدر که از جوان‌های بسیار خلاق دهه هفتادی است که هم من به او اعتماد کردم و هم او به من و این ارتباط متقابل باعث شد که یک فیلم خوب ساخته شود.

الهی در ادامه افزود: دوست دارم به یک نکته مهم اشاره کنم و آن این است که فیلم «قوی‌دل» جوایز سه رأس یک مثلث را به خود اختصاص داده است مثلثی که مخاطب عام، متخصصین و داوران و در آخر حاکمیت سه راس آن‌ را تشکیل می‌دهند. این مسئله بسیار مهمی است که من بارها حتی در جشنواره فیلم فجر و سینماحقیقت نیز بدان اشاره کرده‌ام که فیلم «قوی‌دل» جزو معدود فیلم‌هایی است که توانسته‌اند این سه جایزه را کسب کنند. جوایزی شامل جایزه ویژه تماشاگران که نشان می‌دهد مخاطب عام، مخاطب خاص، فرهیختگان، اندیشمندان و اقشار عادی این فیلم را کاملاً پسندیدند، جایزه ویژه هیئت داوران که به عنوان کارشناس و متخصصین امر اثر را ارزیابی می‌کنند و جایزه سوم که از بخش شهید آوینی سینماحقیقت دریافت کرد یعنی جایزه‌ای که شاید متعلق به فیلم‌های سیاستی و یا فیلم‌های حاکمیتی است. اینکه یک فیلم سه وجه یک مثلث را در بر بگیرد و بتواند جوایز آن را دریافت کند. به نظرم به شدت از سمت رسانه‌ها قابل بررسی و تامل است که بررسی و تبیین کنند چرا سینمای ملی شکل نمی‌گیرد. «قوی‌دل» توانسته حلقه اتصال بین حاکمیت و مخاطب و متخصصین و کارشناسان امر را ایجاد کند. حال خودتان پس از دیدن فیلم متوجه منظور من خواهید شد.

این تهیه‌کننده در پایان خاطر نشان کرد: این فیلم به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قوه قضاییه تاکید می‌کنم به بهانه بازخوانی این پرونده ساخته شده است پس در این فیلم حتماً به دنبال لایه‌های زیرین و مفهومی بگردید. این فیلم به شدت دارای نکاتی است که امیدوارم پس از تماشای آن دوستان اثر را مورد قضاوت قرار بدهند و نکاتشان را با ما به اشتراک بگذارند تا ما برای تولیدات بعدیمان روی آنها کار کنیم.

علی فراهانی صدر: از اعتمادی که به تیم جوان قوی‌دل داشتید متشکرم

علی فراهانی صدر کارگردان «قوی‌دل» گفت: واقعیتش این است که من صحبت چندانی ندارم ولی خیلی خوشحالم که این جمع صمیمانه را می‌بینم همگی خیلی لطف کردید و تشریف آوردید. از آقای الهی و حمیدی مقدم تشکر می‌کنم که به تیم جوان قوی‌دل اعتماد کردند.

احمد قوی‌دل: این فیلم ترویج مطالبه‌گری است

 احمد قویدل پس از تشکر از مخاطبان گفت: من نزدیک ۲۰ سال درگیر این پرونده بودم چند مستند بر اساس آن ساخته شد ولی همه این مستندها حالت گزارشی پیدا کردند و مهر من روی همه آنها بود و روایتگری‌ام بر اثر غالب شده بود. اما آقای فراهانی با دقت و ظرافتی وارد برخی از لایه‌های زندگی ما شدند و فیلم را از این حالت گزارشگری تبدیل به یک فیلم هنری کردند که مفاهیم جدیدی را دنبال می‌کند. شاید مهمترین چیزی که در توصیف این فیلم باید بگویم این است که این فیلم ترویج مطالبه‌گری است و اینکه انسان می‌تواند خسته نشود و مطالبه‌گری کند و می‌تواند دست به قضاوت زود هنگام نزند.

وی ادامه داد: عموم افراد این را می‌گویند که خدا نکند راه انسان به کلانتری و قوه قضاییه بیافتد اما ما در همین مسیر زندگی ۲۰ ساله که با این پرونده طی کردیم بیش از ۲۰ قاضی را دیدیم که حاضر بودند از موقعیت خودشان به خاطر حقیقت هزینه کنند و این فکر همیشه باید در ما جاری باشد که ما می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم و حقوق خود را دنبال کنیم و این یکی از نکات کلیدی فیلم بود که آقای فراهانی آن را به درستی درک کردند و چون درکش کردند وارد لایه‌های دیگری از زندگی ما شد و تلاش کرد تا بیابد چگونه شخصیتی آمده و این موضوع را با این شدت پیگیری کرده است و به نظرم در این حوزه موفق عمل کرده است.

قویدل افزود: نکته دیگری که خود را موظف به اعلام آن میدانم این است که موفقیت پرونده هموفیلی بر دوش رسانه محقق شد. خبرنگاران کلید اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مسائل در کشور هستند. من همواره از هر رنجی که بر خبرنگاران برود به شدت آزرده خاطر می‌شوم. به هر حال نقش خبرنگاران در این موفقیت جدی بوده است و من امیدوارم که شما هم به این درک برسید و لذت ببرید.

شخصیت مستند «قوی‌دل» در بخش بعدی سخنانش گفت: در نهایت از آقای سعید الهی تشکر می‌کنم، ایشان جسارت زیادی به خرج داده و رایزنی‌های بسیاری انجام دادند تا اجازه داده شود فیلم در مسیری که تاحدی برای مردم قابل قبول و باور باشد حرکت کند. در مصاحبه‌ای نیز خواندم که ایشان رسماً از قوه قضاییه تشکر کرده بودند چرا که علی‌رغم اینکه نقدهایی در این فیلم نسبت به قوه قضاییه وجود دارد اما قوه قضاییه نسبت به اکران این فیلم عکس‌العمل بسیار مثبتی داشته است.

وی در پایان گفت: وقتی موضوعی دست خدا را به همراهش داشته باشد اتفاقات جالب می‌افتد. امروز بیست و هشتم فروردین مصادف با روز جهانی هموفیلی است و افتتاحیه و اکران این فیلم بدون اینکه ما برنامه‌ریزی کرده باشیم درست با این روز هم‌زمان شده است. خوشبختانه وزیر کشور نیز با پیوستن ایران به کارزار جهانی فدراسیون هموفیلی موافقت کردند. به مناسبت این روز برج آزادی، پل طبیعت و تمام شهرها و میادین به رنگ قرمز در می‌آیند و اکران این فیلم نیز به این مجموعه افزوده شد. من در مسیر پیگیری این پرونده همه زندگی را به دستان همسرم سپردم و هیچ تردیدی نیست اگر به عنوان حامی پشت این قضیه نمی‌ایستاد و پایداری و زحماتش نبود به هیچ وجه این فرایند به موفقیت ختم نمیشد، در پیشگاه شما از او تشکر می‌کنم.

در این برنامه محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، عبدالحسین بدرلو قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش، حسین طلابیگی مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز مشاغل و مجامع و هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز گسترش حضور داشتند.

«قوی‌دل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

 مستند «قوی‌دل» از امروز (29 فروردین) در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33354
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 9 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.