به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقیزاده: با اینکه بیش از یک دهه از تولید و پخش انیمیشن لوراکس ساخته کمپانی ایلومینیشن و توزیعکننده یونیورسال میگذرد همچنان الگوهای فرهنگی و اقتصادی این محصول در تولیدات متاخر و بازارهای مختلف قابل توجه است. لوراکس نخستین بار در مارس 2012 در آمریکا و کانادا به نمایش در آمد و سپس با فاصله چند ماه در انگلستان منتشر شد اما مناقشات تجاری و غیرسینمایی این محصول سینمایی بعد از نمایش آغاز شد به نحوی که کمپاتی ژاپنی مزدا برای رونمایی و تبلیغ مزدا سی ایکس 5 از فضا و کاراکترهای این محصول استفاده و یک شرکت سازنده بازیهای رایانهای نیز بازی با نام Truffula Shuffula را مخصوص گوشیهای اندروید و آی او اس با محوریت شخصیت لوراکس و فضای این کارتون طراحی و روانه بازار کرد.
منبع نگارش و ساخت کارتون لوراکس از کتابی با همین نام نوشته دکتر «تئودور زوس» بوده که در ابتدا یک برنامه تلویزیونی در سال 1972 از آن اقتباس شد سپس در سال 2012 از مطرحترین انیماتورهای صنعت انیمیشن جهان برای ساخت نسخه بلند سینمایی از روی این کتاب دعوت به عمل آمد. «کریس رنود» سازنده کارتون مطرح «من نفرت انگیز» Despicable Me و «کیل بالدا» انیماتور انیمیشنهای معروف «توی استوری»(Toy Story) و «شرکت هیولاها» (Monsters, Inc) برای ساخت لوراکس قراداد بستند تا از ابتدا مشخص شود عزم پرفروش شدن و پیداکردن مخاطب جهانی برای این محصول با انتخاب عوامل حرفهای وجود داشته است. لوراکس با هزینه 70 میلیون دلاری ساخته شد و 5 برابر هزینه ساخت خود یعنی حدود 350 میلیون دلار در گیشه فروخت و به عنوان یکی از آثار موفق در حوزه فروش و جذب مخاطب لقب گرفت.
داستان لوراکس ماجرای ساده آشنایی دختر و پسری را روایت میکند که انگیزه رسیدن پسر به دختر با برآورده کردن آرزوی دختر که دستیابی به یک درخت واقعی است، مسیر زندگی پسر جوان را تغییر میدهد و صرافت پیداکردن یک درخت واقعی در حالیکه درختان محل زندگی او همگی مصنوعی هستند، او را وارد یک ماجرا و شخیصتهای عجیب و غریب دیگر میکند. شخصیتهای متنوعی در این کارتون حضور دارند که بیشتر آنها کاراکترهای بانمک با شمایل جذاب و خوش رنگ و لعابی هستند که هنرمندان جذاب و شناختهشدهای چون تیلورسوییفت، دنی دویتو، اد هلمز و زک افران صداپیشگان آنها هستند اما در این میان کاراکتر لوراکس که از حدود دقیقه 40 به قصه اضافه میشود شمایلی تاثیرگذارتر و ماندگارتری پیدا کرده است.
لوراکس که با شمایلی فانتزی و سیبیلها و ابروهای پرپشت به تصویر کشیده شده، سوژه اصلی بسیاری از کمپانیهای تجاری برای ساخت عروسک، بازی و حتی معرفی برندتجاری شد، اماآنچه به محل بحث و مناقشه در خصوص این کاراکتر بدل شد، شمایل غیرظاهری و آخرالزمانی او بود به نحوی که همانند برخی افراد خاص به یک باره ظهور پیدا کرد و در آخر نیز عروجی ناگهانی داشت و در این میان نیز شمایلی نصیحتگونه و هدایتگر از خود بروز داد که سبب شد این کارتون از جهات ماورایی و معناگرای توسط تحلیلگران مورد توجه قرار گیرد که تماشاگران عام کمتر بدان توجه نشان دادند.
بررسی امتیازات دو وبسایت سینمایی روتن تومیتو و متاکریتیک که به ترتیب 54 و 46 از 100 به این کارتون نسبت دادند، نشان میدهد که لوراکس بیش از آنکه اثری قابل توجه در میان منتقدان سینمایی باشد کارتونی با مخاطب عام جهانی است که ویژگیهای جذاب بصری و فضای شاد و خوش آب و رنگ اثر، سبب شده توجه برندهای تجاری نیز به این کارتون دوچندان و ویژه باشد.