سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
کل 8032 امروز 1

خبر فوری

“سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد شوک وارد کردن، برای احیای «سینما»/ درختی که خون انسان می‌مکد! اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد

3
نگاهی به پرفروش‌ترین انیمیشن سال/

محبوب تماشاگران، مغضوب منتقدان

  • کد خبر : 18598
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
محبوب تماشاگران، مغضوب منتقدان
«برادران سوپرماریو» در واقع ادای دین به بازی نوستالژیک و محبوب قارچ‌خور، است، همین ارتباط دادن کارتون به بازی، یکی از دلایل اصلی جلب نظر مخاطبان بوده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: انیمشن برادران سوپرماریو را از حالا می‌توان پدیده فروش سال 2023 خواند چرا که با گذشت چند ماه از شروع سال جدید میلادی توانسته رکوردهای فروش یک محصول پویانمایی را جابجا کند. این کارتون با فروش ۱ میلیارد و 163 میلیون دلاری در سراسر جهان پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ شده‌ و چندین رکورد گیشه، از جمله بزرگ‌ترین آخر هفته افتتاحیه در سراسر جهان برای یک فیلم پویانمایی را به نام خود ثبت کرده است و به پرفروش‌ترین فیلم تمام دوران براساس یک بازی ویدئویی و سومین فیلم پویانمایی پرفروش جهان تبدیل شده‌است. این موفقیت‌ها وقتی نمود بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم این اثر با هزینه 100 میلیون دلاری موفق به فروش 1000 میلیون دلاری شده و نسخه‌های اول و دوم از بازی الهام گرفته از این کارتون، به شدت در گیشه و جلب نظر مخاطبان شکست خورده بودند.

برادران سوپرماریو در واقع ادای ادینی به بازی نوستالژیک و محبوب قارچ‌خور محصول نینتندو در دهه‌های اخیر است که همین ارتباط دادن کارتون به بازی، یکی از دلایل اصلی جلب نظر مخاطبان بوده که با پرداخت سینمایی و جذاب سازندگان اثر به ثمر رسیده است. الهام انیمیشن‌ها از بازی‌‌های ویدئویی در صنعت انیمیشن ‌جهان، امری مسبوق به سابقه است اما چرایی جذب مخاطب فراگیر جهانیِ کارتون برادران سوپرماریو موضوعی است که سبب شده بسیاری از منتقدان، سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان بر روی المان‌های مختلف این کارتون دقیق شده تا راز پرفروش شدن این کارتون خوش آب و رنگ کشف شود. این اثر پویانمایی بعد از «شیرشاه» و «یخ‌زده»، عنوان سومین کارتون پرفروش تاریخ سینما را بالاتر از  آثاری چون «مینیون‌ها»، «داستان ‌اسباب بازی‌ها» و «شرک» بدست آورده است.

وقتی به داستان این کارتون مراجعه می‌کنیم با قصه محیرالعقول یا عجیب و غریبی مواجه نمی‌شویم؛ دو برادر با نام‌های ماریو و لوئیجی که همان قارچ‌خورهای دوست داشتنی با کلاه قرمز و سبزِ بازی قارچ‌خور هستند طی اتفاقی از هم جدا می‌شوند و مسیر نزدیکی دوباره این دو برادرِ فانتزی و بانمک، به تعلیق اصلی داستان و محل ورود و حضور شخصیت‌های دیگر بدل می‌شود. قصه باگ و حفره، کم ندارد و شخصیت‌ها هم آنچنان عمیق و سمپاتیک نیستند اما فضای جذاب، گرافیک با کیفیت و ارجاعات به ‌موقع و مداومی که به بازی قارچ‌خور داده می‌شود سبب شده ضرباهنگ اثر، ریتمی خوشایند و سرگرم‌کننده داشته باشد و تماشاگر از تماشای این کارتون 92 دقیقه‌ای احساس رضایت کند.

تبلیغات، زمان اکران و کمپانی پخش‌کننده فعال و پویا از دیگر عواملی است که سبب شده این انیمیشن تا این حد در گیشه موفق عمل کند و بنا به آنچه سایت این اثر نوشته، 520 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 650 میلیون دلار در دیگر مناطق جهان بفروشد. تحلیل و واکاوی این المان‌‌های مختلف فروش و جذب مخاطب برای سینمای انیمیشن جوان ایران که نسبت به همتایان خارجی خود سابقه طولانی ندارد، می‌تواند بسیار مفید فایده باشد چرا که الگوهای جلب مخاطب در صنعت انیمیشن جهان تا حدزیادی شبیه هم هستند و مطالعه و تمرکز روی این موارد می‌تواند سبب ورود محصولات ایرانی به بازار‌های جهانی و موفقیت آنها شود.

بررسی نظرات منتقدان و کاربران وبسایت‌های سینمایی از جمله «راتن تومیتو» نشان می‌دهد که با وجود اینکه مخاطبان عادی سینما از این کارتون لذت برده و امتیاز خوبی به آن دادند، منتقدین استقبال گرمی از این اثر نکرده و در بهترین حالت نظرات منتقدان به سمت یک کارتون متوسط رفته است و کمتر منتقدی به تحسین و تمجید برادران سوپرماریو پرداخته است تا مشخص شود این محصول پویانمایی بار دیگر قابلیت سینما را در به چالش‌کشیدن منتقدان و تماشاگران فراهم کرده است اتفاقی که در سال‌‌های اخیر کمتر شاهد آن بودیم یعنی یا یک محصول پویانمایی مورد توجه هر دو طیف بوده و یا از سوی هر دو مردود شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=18598
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 131 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.