سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 ذی‌القعده 1446
  • و : Tuesday, 20 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

3

مستندهای تاریخی را با عینک سیاسی و ایدئولوژیک تماشا نکنید

  • کد خبر : 31576
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
مستندهای تاریخی را با عینک سیاسی و ایدئولوژیک تماشا نکنید
نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «فرار از قصر» به کارگردانی احسان عمادی و تهیه‌کنندگی حسام اسلامی از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با حضور سازندگان اثر، حامد شکیبانیا مستندساز و پژوهشگر و اجرای علی زادمهر یکشنبه یکم بهمن در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، حامد شکیبانیا مستندساز و پژوهشگر که به عنوان منتقد مهمان در این نشست حضور پیدا کرده بود با اشاره به ویژگی‌های فیلم «فرار از قصر» از لحاظ تاریخی و روایتی گفت: فیلم مستند معمولا یک محصول ثانویه است که براساس منابع، اسناد، کتاب‌ها، داستان‌ها و اتفاقات تاریخی‌ که پیش از این رخ داده ساخته می‌شود و مستندساز براساس موضوع، یک بسته‌بندی جدید در اثر خود ارائه می‌دهد. در این میان بعضی مستندها یک دستاورد بالاتری را بدست می‌آورند که پیش از ساخت آن، مستندی ساخته نشده و مستند «فرار از قصر» از این منظر در نوع نگاه جدید و تازه به یک اتفاق تاریخی یک دستاورد خوب محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مستند «فرار از قصر» را می‌توان به عنوان یک اثر معتبر به علاقه‌مندان تاریخ معاصر پیشنهاد کرد افزود: نباید به چنین مستندهایی با عینک سیاسی و ایدئولوژیک نگاه کرد زیرا هر گروهی با هر نگاهی که دارند اگر با نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به مستند تاریخی نگاه کنند آن را متهم به سوگیری می‌کنند درحالیکه در «فرار از قصر» شاهد هستیم سازندگان تلاش کردند تا یک روایت بی‌طرفانه را بیان کنند.

شکیبانیا با اشاره به اهمیت گفتار متن (نریشن) در فیلم‌های مستند به خصوص فیلم‌های تاریخی و همچنین گوینده‌ای که این گفتار متن را می‌خواند گفت: صدای گویندگان مختلف در طول سال‌ها یک هویتی برای خود پیدا می‌کنند که بیننده فیلم و شنونده آن قبل از آن که با موضوع فیلم ارتباط برقرار کند خاطراتی که با صدای آن گوینده برایش شکل پیدا کرده دوباره زنده می‌شود. به همین دلیل هر مستندسازی باید تلاش کند تا در اثر خود این بازیابی خاطرات به اثرش لطمه نزند.

شکیبانیا با اشاره به اینکه گویندگی گفتار متن در فیلم «فرار از قصر» قابل قبول است و به روایت فیلم کمک کرده گفت: فرایند شناختی که صدا در مغز ایجاد می‌کند بسیار مهم‌تر از تصویر است بخصوص در فیلم‌های تاریخی که بسیاری از تصاویر و اسناد کیفیت خیلی خوبی ندارند نمی‌تواند نقطه ضعف مهمی باشد اما اگر صدای فیلم و همچنین لحن گوینده خوب نباشد تاثیر بسیار منفی روی فیلم می‌گذارد زیرا انسان‌ با صدا دایره شناختی بیشتری دارد.

احسان عمادی کارگردان مستند «فرار از قصر» نیز گفت: در مراحل ابتدایی ساخت این فیلم و آثار قبلی اصلا به این مسئله فکر نمی‌کردیم که افراد با جهت‌گیری‌های مختلف سیاسی ممکن است چه نظری درباره فیلم داشته باشند بلکه ابتدا تلاش کرده‌ایم که روایت را براساس اسناد و مدارک موجود از واقعه پیش ببریم. هرچند طبیعی است که در مرحله بالاتر قطعا گروهی از این روایت خوششان بیاید و یا آن را نفی کنند.

وی ادامه داد: تلاش کردم در روایت فیلم یک موضع شخصی داشته باشم که بعد بتوانم از آن دفاع کنم و یک روایت بی‌طرفانه را بیان کنم؛ زیرا اگر چنین امری برایم مهم نبود اصلا این فیلم را نمی‌ساختم.

عمادی با اشاره به عدم پرداختن به موضوعاتی همچون کودتای 28 مرداد و یا اتفاقاتی از این دست در این فیلم گفت: اتفاقاتی مانند کودتای 28 مرداد و همچنین چند اتفاق دیگر ارتباط مستقیمی با حزب توده دارد و قطعا نقش حزب توده باید در این باره بررسی شود اما از سویی دیگر اگر ما در این فیلم می‌خواستیم به صورت مبسوط به این مسئله بپردازیم فیلم به مسیر دیگری می‌رفت لذا تصمیم گرفتیم به این موضوع فقط در راستای فیلم بپردازیم.

حسام اسلامی تهیه‌کننده مستند با اشاره به روند تهیه منابع، آرشیو و مدارک برای این فیلم گفت: ما تلاش داشتیم تا در ساخت این فیلم به اسناد و مدارک دست اولی دست پیدا کنیم که تاکنون جایی ارائه نشده باشد و در این مسیر به تمام منابع اعم از تلویزیون، کتابخانه‌ها و آرشیوهای شخصی افراد مراجعه کردیم. در تحقیقات خود متوجه شدیم که فیلم‌هایی تحت عنوان گزارش‌های خبری در دهه 30 در ایران تهیه شده که قبل از نمایش فیلم‌ها در سینماها پخش می‌شد. این گزارش‌ها معمولا درباره اتفاقات و رویدادهای روز کشور بوده و بخشی از آن به مسائل و اتفاقاتی که پیرامون حزب توده رخ داده بود می‌پرداخت.

وی ادامه داد: حدود 200 شماره از این برنامه ضبط شده که 180 برنامه آن ایندکس شده و به صورت فهرست‌وار در یکی از کتاب‌های حمید نفیسی نوشته شده بود و حدود 80 گزارش ایندکس نشده بود. ما با پیگیری‌های بسیار توانستیم به فایل‌های این تصاویر از طریق یکی از دوستانمان در خارج از کشور دست پیدا کنیم که توانستیم بخشی از آنها را در فیلم استفاده کنیم. به همین دلیل از این منظر این مستند در نشان دادن تصاویر واقعی از رویدادهایی که رخ داده بکر و دست اول است.

حسام اسلامی با اشاره به نقش گوینده در فیلم‌های مستند گفت: ما در مستند «فرار از قصر» همانند سه فیلم گذشته به دنبال گوینده‌ای بودیم که بتواند صداپیشه باشد و فقط نریشن را نخواند بلکه بتواند به نوعی کارگردانی صدا انجام دهد و لحنش را در بخش‌های مختلف فیلم تغییر دهد و حتی با تغییر لحن به جای شخصیت‌های مختلف فیلم صحبت کند.

در پایان این جلسه حاضران سوالات خود را از سازندگان فیلم پرسیدند.

اکران مستند «فرار از قصر» که از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است همچنان در گروه سینمایی هنر و تجربه ادامه دارد و با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31576
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 154 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.