سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 7954 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

4

مستندهای تاریخی را با عینک سیاسی و ایدئولوژیک تماشا نکنید

  • کد خبر : 31576
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
مستندهای تاریخی را با عینک سیاسی و ایدئولوژیک تماشا نکنید
نشست نقد و بررسی فیلم مستند سینمایی «فرار از قصر» به کارگردانی احسان عمادی و تهیه‌کنندگی حسام اسلامی از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با حضور سازندگان اثر، حامد شکیبانیا مستندساز و پژوهشگر و اجرای علی زادمهر یکشنبه یکم بهمن در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، حامد شکیبانیا مستندساز و پژوهشگر که به عنوان منتقد مهمان در این نشست حضور پیدا کرده بود با اشاره به ویژگی‌های فیلم «فرار از قصر» از لحاظ تاریخی و روایتی گفت: فیلم مستند معمولا یک محصول ثانویه است که براساس منابع، اسناد، کتاب‌ها، داستان‌ها و اتفاقات تاریخی‌ که پیش از این رخ داده ساخته می‌شود و مستندساز براساس موضوع، یک بسته‌بندی جدید در اثر خود ارائه می‌دهد. در این میان بعضی مستندها یک دستاورد بالاتری را بدست می‌آورند که پیش از ساخت آن، مستندی ساخته نشده و مستند «فرار از قصر» از این منظر در نوع نگاه جدید و تازه به یک اتفاق تاریخی یک دستاورد خوب محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مستند «فرار از قصر» را می‌توان به عنوان یک اثر معتبر به علاقه‌مندان تاریخ معاصر پیشنهاد کرد افزود: نباید به چنین مستندهایی با عینک سیاسی و ایدئولوژیک نگاه کرد زیرا هر گروهی با هر نگاهی که دارند اگر با نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به مستند تاریخی نگاه کنند آن را متهم به سوگیری می‌کنند درحالیکه در «فرار از قصر» شاهد هستیم سازندگان تلاش کردند تا یک روایت بی‌طرفانه را بیان کنند.

شکیبانیا با اشاره به اهمیت گفتار متن (نریشن) در فیلم‌های مستند به خصوص فیلم‌های تاریخی و همچنین گوینده‌ای که این گفتار متن را می‌خواند گفت: صدای گویندگان مختلف در طول سال‌ها یک هویتی برای خود پیدا می‌کنند که بیننده فیلم و شنونده آن قبل از آن که با موضوع فیلم ارتباط برقرار کند خاطراتی که با صدای آن گوینده برایش شکل پیدا کرده دوباره زنده می‌شود. به همین دلیل هر مستندسازی باید تلاش کند تا در اثر خود این بازیابی خاطرات به اثرش لطمه نزند.

شکیبانیا با اشاره به اینکه گویندگی گفتار متن در فیلم «فرار از قصر» قابل قبول است و به روایت فیلم کمک کرده گفت: فرایند شناختی که صدا در مغز ایجاد می‌کند بسیار مهم‌تر از تصویر است بخصوص در فیلم‌های تاریخی که بسیاری از تصاویر و اسناد کیفیت خیلی خوبی ندارند نمی‌تواند نقطه ضعف مهمی باشد اما اگر صدای فیلم و همچنین لحن گوینده خوب نباشد تاثیر بسیار منفی روی فیلم می‌گذارد زیرا انسان‌ با صدا دایره شناختی بیشتری دارد.

احسان عمادی کارگردان مستند «فرار از قصر» نیز گفت: در مراحل ابتدایی ساخت این فیلم و آثار قبلی اصلا به این مسئله فکر نمی‌کردیم که افراد با جهت‌گیری‌های مختلف سیاسی ممکن است چه نظری درباره فیلم داشته باشند بلکه ابتدا تلاش کرده‌ایم که روایت را براساس اسناد و مدارک موجود از واقعه پیش ببریم. هرچند طبیعی است که در مرحله بالاتر قطعا گروهی از این روایت خوششان بیاید و یا آن را نفی کنند.

وی ادامه داد: تلاش کردم در روایت فیلم یک موضع شخصی داشته باشم که بعد بتوانم از آن دفاع کنم و یک روایت بی‌طرفانه را بیان کنم؛ زیرا اگر چنین امری برایم مهم نبود اصلا این فیلم را نمی‌ساختم.

عمادی با اشاره به عدم پرداختن به موضوعاتی همچون کودتای 28 مرداد و یا اتفاقاتی از این دست در این فیلم گفت: اتفاقاتی مانند کودتای 28 مرداد و همچنین چند اتفاق دیگر ارتباط مستقیمی با حزب توده دارد و قطعا نقش حزب توده باید در این باره بررسی شود اما از سویی دیگر اگر ما در این فیلم می‌خواستیم به صورت مبسوط به این مسئله بپردازیم فیلم به مسیر دیگری می‌رفت لذا تصمیم گرفتیم به این موضوع فقط در راستای فیلم بپردازیم.

حسام اسلامی تهیه‌کننده مستند با اشاره به روند تهیه منابع، آرشیو و مدارک برای این فیلم گفت: ما تلاش داشتیم تا در ساخت این فیلم به اسناد و مدارک دست اولی دست پیدا کنیم که تاکنون جایی ارائه نشده باشد و در این مسیر به تمام منابع اعم از تلویزیون، کتابخانه‌ها و آرشیوهای شخصی افراد مراجعه کردیم. در تحقیقات خود متوجه شدیم که فیلم‌هایی تحت عنوان گزارش‌های خبری در دهه 30 در ایران تهیه شده که قبل از نمایش فیلم‌ها در سینماها پخش می‌شد. این گزارش‌ها معمولا درباره اتفاقات و رویدادهای روز کشور بوده و بخشی از آن به مسائل و اتفاقاتی که پیرامون حزب توده رخ داده بود می‌پرداخت.

وی ادامه داد: حدود 200 شماره از این برنامه ضبط شده که 180 برنامه آن ایندکس شده و به صورت فهرست‌وار در یکی از کتاب‌های حمید نفیسی نوشته شده بود و حدود 80 گزارش ایندکس نشده بود. ما با پیگیری‌های بسیار توانستیم به فایل‌های این تصاویر از طریق یکی از دوستانمان در خارج از کشور دست پیدا کنیم که توانستیم بخشی از آنها را در فیلم استفاده کنیم. به همین دلیل از این منظر این مستند در نشان دادن تصاویر واقعی از رویدادهایی که رخ داده بکر و دست اول است.

حسام اسلامی با اشاره به نقش گوینده در فیلم‌های مستند گفت: ما در مستند «فرار از قصر» همانند سه فیلم گذشته به دنبال گوینده‌ای بودیم که بتواند صداپیشه باشد و فقط نریشن را نخواند بلکه بتواند به نوعی کارگردانی صدا انجام دهد و لحنش را در بخش‌های مختلف فیلم تغییر دهد و حتی با تغییر لحن به جای شخصیت‌های مختلف فیلم صحبت کند.

در پایان این جلسه حاضران سوالات خود را از سازندگان فیلم پرسیدند.

اکران مستند «فرار از قصر» که از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است همچنان در گروه سینمایی هنر و تجربه ادامه دارد و با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31576
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 31 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.