سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
کل 8023 امروز 0

خبر فوری

دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد شوک وارد کردن، برای احیای «سینما»/ درختی که خون انسان می‌مکد! اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود کانون موسیقی نواحی تشکیل می شود بدرود با استاد ملودی‌های جاودانه موسیقی کرمانج خراسان اکران «مست عشق» برای بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین فروش ۵۲ میلیارد تومانی سینماها در هفته گذشته حضور ۲ هزار ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است رقابت شهرهای استان کرمان در نهمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما برگزار شد برای اینکه فیلمنامه روی کاغذ جان ندهد

2
آیا پیکسار دوباره به مسیر موفقیت برگشته است؟/

نگاهی به کارتون المنتال 2023

  • کد خبر : 24576
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۷
نگاهی به کارتون المنتال 2023
شخصیت‌های جانبی دنیای شکل‌گرفته در المنتال که قرار است تاثیر عشق و عاطفه در زندگی و پیوند دادن ناممکن‌ها را پیام دهند، یکسان پرداخت نشده‌اند، کاراکترهای آب و آتش بسیار ویژه‌ و با جزئیات بیشتر و شخصیت‌های خاک و باد لاغرتر و گذراتر پرداخت شده‌اند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: جدیدترین محصول مشترک دیزنی و پیکسار، اتفاقی خوب در صنعت انیمیشن 2023 است که توانسته علاوه بر تصاحب گیشه و استقبال تماشاگران، رضایت نسبی منتقدان را نیز به‌ دست آورد به طوری‌که از سایت IMDB  نمره 7 از 10 و از سایت روتن تومیتو امتیاز 74 از 100 را گرفته است.

المنتال که ترجمه تحت الفظی آن بنیادین است به عناصر شکل‌دهنده زمین یعنی آب، باد، خاک و آتش اشاره دارد و روایت این انیمیشن نیز بر پایه ارتباط، معرفی و معاشرت این اجزا و آفریده‌شدگان تعریف می‌شود. چهار گروه مختلف و متضاد یعنی خاکی‌ها، آبی‌ها، بادی‌ها و آتشی‌ها که به ظاهر عناصر غیرقابل‌ جمعی هستند در یک جامعه فانتزی کنار هم زندگی می‌کنند و قرار است با شخصیت‌پردازی این 4 طیف مختلف به روایت درام عاشقانه‌ای بنشینیم که یک طرف آن آب است و یک طرف دیگر آتش!

بخش اصلی انیمیشن آمریکایی المنتال، عاشقانه‌ای میان یک عنصر آتش به نام امبر (لیا لوئیس) و یک عنصر آب به نام وید(مامودو اثی) است و کلیت ماجرای داستان بیش از هرچیز پیرامون آشنایی، ارتباط و سرانجام این رابطه می‌چرخد با این تفاوت که در دنیایی فانتزی و نه رئالیستی به سر می‌بریم که رویا‌ها بیش از واقعیت‌ها نمود دارند و قرار است فضایی متفاوت با زندگی واقعی انسان‌ها ببینیم و یا حتی آسیب‌شناسی زندگی انسان معاصر را نیز مشاهده کنیم.

الگوی روایت تضادها و عناصر پارادوکسیکال از مهم‌ترین پَتِرن‌های روایی در پیکسار و دیزنی است که در این انیمیشن نیز شاهد این سبک از قصه‌گویی هستیم. قرارگرفتن عناصر متضاد علاوه بر اینکه برخی اوقات فضای طنز و جالبی شکل می‌دهند باعث تعلیق در داستان و شخصیت‌پردازی نیز می‌شوند به نحوی ‌که مخاطب المنتال از ابتدا به این می‌اندیشد که چگونه دو عنصر ترکیب‌نشدنی آب و آتش که هیچ‌گونه تشابه و اشتراکی با هم ندارند قرار است با هم ارتباط پیدا کنند و هنر سازندگان این کارتون در همین تعلیق داستانی و مرتبط کردن نامرتبط‌ها و متضادهاست.

پیتر سون کارگردان و از طراحان المنتال، یکی از افراد شناخته شده و مشهور در کمپانی پیکسار است که در بیش از 25 انیمیشن مهم این شرکت از سال 1999 به عنوان صداپیشه، انیماتور، نویسنده و کارگردان فعالیت داشته و تنها انیمیشنی که به طور مستقل پیش از المنتال ساخته کارتون «دایناسور خوب» بوده که تقریبا 10 سال قبل به نمایش درآمده است. سون در مصاحبه‌های خود پیرامون کارتون، از دغدغه‌های شخصی‌اش از جمله مهاجرت، خانواده و روابط عاطفی بین اعضای خانه گفته و ساخت این کارتون را به شدت متاثر از زندگی شخصی خود عنوان کرده است.

اما هنر طراحان و سازندگان المنتال، که باعث شده حتی برخی این انیمیشن را بازگشت پیکسار بعد از چند کارتون معمولی عنوان کنند، در پیوند دادن این عناصر متضاد و ترکیب‌نشدنی است. فضای عاطفی میان دو شخصیت امبر و وید خیلی زود شروع و به مدت زیادی بر روایت داستان گسترده می‌شود اما این روایت آنچنان دلچسب و به دور از تصنع و غلو از آب درآمده که گذر زمان قابل حس و توجه نیست و جنبه‌های سمپاتیک و همراه‌کنندگی این دو کاراکتر به خوبی باعث همدلی برانگیزی مخاطبان گوناگون می‌شود.

همچنان می‌توان این ایراد را به انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی گرفت که کارتون‌‌ها بیش از آنکه مختص کودکان و حتی نوجوانان باشد مناسب جوانان و بزرگسالان است؛ فضای عاطفی و احساسی المنتال نیز اگرچه برای طیف سنی بالاتر جذاب و همراه‌کننده است اما برای کودکان که بیش از احساس و تجربه زندگی به دنبال هیجان و ماجراجویی هستند، شاید ملال‌آور و خسته‌کننده به نظر آید.

کاراکترهای جانبی دنیای شکل‌گرفته در المنتال که قرار است تاثیر عشق و عاطفه در زندگی و پیوند دادن ناممکن‌ها را پیام دهد به هیچ وجه یکسان پرداخت نشده است؛ کاراکترهای آب و آتش بسیار ویژه‌تر و با جزئیات بیشتر و شخصیت‌های خاک و باد لاغرتر و گذراتر پرداخت شدند اما همچنان‌که گفته شد المنتال در رساندن پیام عشق و دوستی برای ممکن کردن ناممکن‌ها به روش ساده و صمیمی و فضای فانتزی و رویاگونه، موفق و باورپذیر عمل کرده و باعث شده علاوه بر لحظات جذاب و سرگرم‌کننده، مبانی جهان‌شناسانه و هستی‌گرایانه خود در باب زندگی و عشق را به صریح‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن تبیین کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.