سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل 8037 امروز 1

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

2
در پانصد و شصتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح‌ شد: «آناتومی سقوط»؛ روایتی زنانه از یک درام دادگاهی /

وقتی نارسایی‌های زبانی موتور محرکه داستان می‌شود!

  • کد خبر : 26649
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۳۸
وقتی نارسایی‌های زبانی موتور محرکه داستان می‌شود!
پانصد و شصتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «آناتومی سقوط» به کارگردانی جاستین تریه محصول ۲۰۲۳ اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم که جایزه نخل طلای جشنواره کن را نیز در کارنامه دارد، نشست نقد و بررسی آن با حضور مازیار فکری ارشاد (منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مازیار فکری ارشاد در ابتدای این نشست گفت: فیلمی را شاهد بودیم که در عین سادگی روایت، پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. اما اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم، فیلم درباره چیست؟ باید بگویم «آناتومی سقوط» درباره این است که هر انسانی چگونه می‌تواند افکار خودش را به انسان‌های دیگر منتقل کند و آنها را اغنا کند. در اینجا یک درام دادگاهی را شاهدیم و فیلم با یک قتل مشکوک شروع می‌شود. در ظاهر اینطور به نظر می‌رسد که شخصیتی که همسر خود را از دست داده، اولین متهم ماجراست. شواهد نیز حکایت از همین موضوع دارد. اما در واقع بزرگترین مشکل، مسئله نارسایی‌های زبانی است که ما آن را در این فیلم می‌بینیم.

او افزود: طبق آنچه می‌بینیم، شخصیت اصلی، آلمانی بوده اما مهاجرت کرده است. او به خاطر شرایطی در فرانسه زندگی می‌کند و به عنوان یک نویسنده به زبان انگلیسی مسلط است. در عین حال با زبان فرانسه نیز آشنایی دارد اما آنقدر مسلط نیست که بتواند در موقعیت بغرنجی چون دادگاه، همه آنچه در ذهنش دارد را به زبان فرانسه مطرح کند.

این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: بنابراین نارسایی‌های زبانی نکته اولیه این فیلم بوده که آن را می‌بینیم. شاید بسیاری از ما زبان خارجه را بلد باشیم ولی شاید درصد کمی از ما اینقدر به یک زبان خارجه تسلط نداشته باشیم که بتوانیم از خودمان در دادگاه دفاع کنیم. این موتور محرکه فیلم است. زیرا قطعا آنچه در درون ما رخ می‌دهد را می‌توانیم با زبان مادری راحت‌تر و صریح‌تر منتقل و مطرح کنیم.

فکری ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره قالب این فیلم توضیح داد: فیلم در نگاه اول یک درام دادگاهی ارزیابی می‌شود اما باید در نظر داشت که فیلمسازها در سینمای اروپا، همواره از این ژانرها گریز داشته‌اند. اصولا فیلم‌های اروپایی مقداری ژانر گریز هستند. باتوجه به سلطه پست‌مدرنیسم در سینما، به خصوص در دو دهه اخیر، این قضیه شاید پررنگ‌تر هم شده باشد. همانطور که گفتم این فیلم در نگاه اول یک درام دادگاهی است اما در لایه دوم طبیعتا با پیچیدگی‌هایی مواجهیم که آن را از درام‌های دادگاهی کلاسیک که محصول هالیوود است و از آنجا به سینمای دیگر کشورها هم تسری پیدا کرده، جدا می‌کند.

او ادامه داد: این فیلم می‌تواند در کنار یک درام دادگاهی بودن، یک تریلر جنایی و فیلم معمایی نیز محسوب شود. در واقع در دوران مطالعات میان‌رشته‌ای، مطالعات میان ژانری نیز به وجود آمده است. شاید این فیلم در قالب هیچ‌کدام از آن قواعد کلاسیکی که در مورد ژانرها در سینما می‌شناسیم، قرار نگیرد؛ در عین حال نیز می‌توان با چند جمله توضیح داد که چطور با ژانرهای مختلف ارتباط دارد.

این منتقد سینما همچنین درباره صحنه‌های دادگاه و نزدیکی این پلان‌ها به سینمای مستند گفت: فاصله‌گذاری که در فیلم می‌بینیم، عامدانه انتخاب شده است. یکی از ویژگی‌های درام دادگاهی این است که ریتم پایینی دارد و به همین جهت ممکن است برقراری ارتباط با این مدل از فیلم‌ها، برای تماشاگر کم‌حوصله‌تر سخت باشد. از سوی دیگر جهانی را می‌سازد که خیلی جهان استیلیزه‌ای بوده و تمرکز ما را به سمت دیالوگ‌ها خواهد برد؛ بنابراین در فیلم‌های درام دادگاهی کم‌تر اکت خواهیم داشت. به همین جهت فکر می‌کنم کارگردان، این فاصله‌گذاری که در فیلم (و صحنه‌های دادگاه) شاهد آن هستیم را خیلی آگاهانه و هوشمندانه انجام داده است. به صورتی که از یک جایی به بعد، (برای مخاطب) خیلی هم غافلگیرکننده است. به‌گونه‌ای که ما دقایق طولانی را با همان روند، یک درام دادگاهی کلاسیک را شاهد می‌شویم؛ اما ناگهان فاصله‌گذاری‌هایی مانند حرکت‌های دوربین و یک‌سری از جابه‌جایی‌ها انجام می‌دهد. اتفاقاتی که این ساختار را غافلگیرکننده و جذاب می‌کند.

او با بیان اینکه از این اتفاقات به‌خوبی استفاده شده است، ادامه داد: فیلمساز هوشمندانه کاری کرده که آن ریتم کند سکانس‌های دادگاهی که می‌تواند کسالت‌بار هم باشد، برای مخاطب جذاب جلو برود. در واقع فیلمساز با این تمهیدات توانسته یک فیلم دو ساعت و نیمه را خوش‌ریتم کند. به این صورت اگر مخاطب تا ۱۵ دقیقه اول دل به قصه داده باشد، فکر می‌کنم این کشش در او ایجاد می‌شود که زمان ۱۵۰ دقیقه پای فیلم بنشیند.

فکری‌ارشاد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نگاه فمنیستی ‌و رویکرد زنانه فیلمساز این فیلم توضیح داد: این مبحث مفصلی بوده که اختلاف‌نظر درباره آن بسیار است. اتفاقا از ادبیات هم شروع می‌شود. به‌صورتی که وقتی کارشناسان ادبیات درباره فضای زنانه در ادبیات داستانی صحبت می‌کردند، طبیعتا بسیاری از فمنیست‌ها مخالف بودند و می‌گفتند در داستان‌نویسی و رمان تفاوتی بین نگاه زنان و مردان وجود ندارد. اما به هر حال تفاوت‌هایی از منظر زاویه دید و شیوه قضاوت وجود دارد که لزوما نه بدتر و نه بهتر از مردهاست؛ فقط تفاوت ساده‌ای از منظر دیدگاه و جهان‌بینی است.

این منتقد سینما در پایان گفت: این بحث در سینما هم وجود دارد ولی خیلی کمتر از ادبیات است. اما در دو دهه اخیر، ما جریان‌هایی را در سینمای جهان شاهدیم که به این ذهنیت دامن می‌زنند. به صورتی که بگوییم، بله؛ ذهنیت متفاوت آقایان و خانم‌ها می‌تواند شکل تازه‌ای از روایت را در سینما هم وارد کند. فکر می‌کنم نگاه این فیلم نیز از منظر زنانه است اما نه به این خاطر که شخصیت اصلی داستان، یک خانم است؛ اساسا شکل نگاه به موضوع و تردیدهایی که در طول روایت ایجاد می‌شود، ما را به این نتیجه می‌رساند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.