سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2
در پانصد و شصت و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: «مکالمه»؛ رسانه می‌تواند واقعیت را وارونه جلوه ‌دهد!/

کنترل تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان

  • کد خبر : 28860
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
کنترل تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان
پانصد و شصت و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «مکالمه» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا محصول ۱۹۷۴ اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور سعید نوری (پژوهشگر سینما و فیلمساز) برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، سعید نوری صحبت‌هایش در این برنامه را این‌طور آغاز کرد: این فیلم را اولین بار، ۳۰ سال پیش در فیلم‌خانه ملی ایران دیدم و بعد از آن باتوجه به اینکه سینما را دنبال می‌کردیم، نمونه‌های مشابهی از فیلم‌هایی را می‌دیدم که تاثیر گرفته از این این اثر بودند. در این روزگار که مسائل امنیتی سراسر دنیا را در نوردیده است و آدم‌ها همواره توسط دوربین‌های مختلف رصد می‌شوند و تحت تعقیب‌های گوناگون قرار می‌گیرند؛ بی‌مناسبت نیست که پیش‌بینی که کاپولا از نتیجه شرایط امنیتی موجود کرده بود را، ۵۰ سال بعد از تولید فیلم «مکالمه» ببینیم و متوجه شویم که تا چه اندازه به شرایط امروز دنیا نزدیک است.
او افزود: به طور کل فیلم «مکالمه» درباره جامعه کنترل‌کننده و فضای کنترل شده‌ای است که همه آدم‌ها در آن زندگی می‌کنند. ما در این اثر زندگی یک مامور امنیتی را می‌بینیم که مامور ضبط صداها در تمام سطوح از شرکت تا کاخ ریاست جمهوری آمریکا بوده و می‌تواند در همه این مکان‌ها نفوذ داشته باشد. این فیلم در میانه جنگ سرد ساخته شده است. یعنی زمانی که دنیا دوقطبی بود، شوروی و آمریکا به طور مرتب برای یکدیگر خط و نشان می‌کشیدند. در آن دوران آمریکا هم تلاش می‌کند تا با امکاناتی که در ضبط صدا و جاسوسی کردن از آدم‌ها دارد، توانایی خودش را به رخ بکشد. این زمینه سیاسی فیلم است و سناریو بر همین اساس نوشته شده است. در واقع فیلمنامه اثر ۵ سال پیش از ساخته شدن فیلم و در فاصله بین پدرخوانده ۱ و دو ساخته شده و جایزه نخل طلای کن را نیز برده است.
این پژوهشگر سینما در ادامه بیان کرد: اساسا کل فیلم بسط و گسترش سکانس اول آن در پارک است و در هر صحنه معنای تازه‌ای را به مخاطب انتقال می‌دهد. فیلم روی این موضوع تاکید دارد که به رسانه نمی‌توان اعتماد کرد. در واقع این تغییر واقعیت از طریق رسانه، موضوعی است که شش هفت سال پیش از این فیلم در فیلم آگراندیسمان اثر میکل‌آنجلو آنتونیونی، دیده می‌شود. تفاوت این دو فیلم در این است که در این جا صدا تغییر شکل داده و تدوین بر مبنای آن انجام شده است اما در اینجا تصویر این کار را می‌کند. به طوری که هرچه ما به آن نزدیک‌تر می‌شویم، تصویر گنگ‌تر و غیر قابل فهم‌تر شده و واقعیت انتزاعی‌تر می‌شود.
نوری در ادامه صحبت‌هایش گفت: در واقع در این دو فیلم صدابرداری و عکاسی نشان می‌دهند که لزوما واقعیت‌ها آنطور که ما فکر می‌کنیم نیستند و حقایق جای دیگری پنهان می‌شوند. این نوع استفاده که از صدا در این فیلم صورت گرفته است، در سینمای ایران نیز زمینه‌هایی دارد. به طوری که سه چهار سال بعد از این فیلم، ما فیلم «دام نامرئی» فریبرز صالح را داریم که در آنجا ماموران ساواک در پریزهای برق خانه تیمسار مقربی، شنود کار گذاشته‌اند. در آنجا می‌بینیم شوروی که با این آدم در ارتباط است، آن زمان مجهز به بلوتوث بوده است. در واقع، ۳۰، ۳۵ سال پیش از اینکه بلوتوث در اختیار عموم قرار گیرد، روسیه از آن به عنوان ابزار جاسوسی استفاده می‌کرده است.
او در ادامه با تاکید بر اینکه این فیلم تاثیرات بسیار زیادی روی فیلم‌های بعد از خود نیز گذاشته است، بیان کرد: همین موضوع نشان می‌دهد که این جنس از جاسوسی صوتی در سینمای خودمان هم بی‌زمینه نیست. فیلمی که سال ۵۷ و چند ماه پیش از انقلاب ۵۷ ساخته شده است. همه این موارد نشان می‌دهد که ما در جوامع چقدر در فضای شکننده‌ای زندگی می‌کنیم. در واقع هرجای دنیا که باشیم، دوربین‌های متروها، خیابان‌ها و… امروز تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان را تحت کنترل دارند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.