سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 ذی‌القعده 1446
  • و : Tuesday, 20 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

2
در پانصد و شصت و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: «مکالمه»؛ رسانه می‌تواند واقعیت را وارونه جلوه ‌دهد!/

کنترل تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان

  • کد خبر : 28860
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
کنترل تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان
پانصد و شصت و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «مکالمه» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا محصول ۱۹۷۴ اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور سعید نوری (پژوهشگر سینما و فیلمساز) برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، سعید نوری صحبت‌هایش در این برنامه را این‌طور آغاز کرد: این فیلم را اولین بار، ۳۰ سال پیش در فیلم‌خانه ملی ایران دیدم و بعد از آن باتوجه به اینکه سینما را دنبال می‌کردیم، نمونه‌های مشابهی از فیلم‌هایی را می‌دیدم که تاثیر گرفته از این این اثر بودند. در این روزگار که مسائل امنیتی سراسر دنیا را در نوردیده است و آدم‌ها همواره توسط دوربین‌های مختلف رصد می‌شوند و تحت تعقیب‌های گوناگون قرار می‌گیرند؛ بی‌مناسبت نیست که پیش‌بینی که کاپولا از نتیجه شرایط امنیتی موجود کرده بود را، ۵۰ سال بعد از تولید فیلم «مکالمه» ببینیم و متوجه شویم که تا چه اندازه به شرایط امروز دنیا نزدیک است.
او افزود: به طور کل فیلم «مکالمه» درباره جامعه کنترل‌کننده و فضای کنترل شده‌ای است که همه آدم‌ها در آن زندگی می‌کنند. ما در این اثر زندگی یک مامور امنیتی را می‌بینیم که مامور ضبط صداها در تمام سطوح از شرکت تا کاخ ریاست جمهوری آمریکا بوده و می‌تواند در همه این مکان‌ها نفوذ داشته باشد. این فیلم در میانه جنگ سرد ساخته شده است. یعنی زمانی که دنیا دوقطبی بود، شوروی و آمریکا به طور مرتب برای یکدیگر خط و نشان می‌کشیدند. در آن دوران آمریکا هم تلاش می‌کند تا با امکاناتی که در ضبط صدا و جاسوسی کردن از آدم‌ها دارد، توانایی خودش را به رخ بکشد. این زمینه سیاسی فیلم است و سناریو بر همین اساس نوشته شده است. در واقع فیلمنامه اثر ۵ سال پیش از ساخته شدن فیلم و در فاصله بین پدرخوانده ۱ و دو ساخته شده و جایزه نخل طلای کن را نیز برده است.
این پژوهشگر سینما در ادامه بیان کرد: اساسا کل فیلم بسط و گسترش سکانس اول آن در پارک است و در هر صحنه معنای تازه‌ای را به مخاطب انتقال می‌دهد. فیلم روی این موضوع تاکید دارد که به رسانه نمی‌توان اعتماد کرد. در واقع این تغییر واقعیت از طریق رسانه، موضوعی است که شش هفت سال پیش از این فیلم در فیلم آگراندیسمان اثر میکل‌آنجلو آنتونیونی، دیده می‌شود. تفاوت این دو فیلم در این است که در این جا صدا تغییر شکل داده و تدوین بر مبنای آن انجام شده است اما در اینجا تصویر این کار را می‌کند. به طوری که هرچه ما به آن نزدیک‌تر می‌شویم، تصویر گنگ‌تر و غیر قابل فهم‌تر شده و واقعیت انتزاعی‌تر می‌شود.
نوری در ادامه صحبت‌هایش گفت: در واقع در این دو فیلم صدابرداری و عکاسی نشان می‌دهند که لزوما واقعیت‌ها آنطور که ما فکر می‌کنیم نیستند و حقایق جای دیگری پنهان می‌شوند. این نوع استفاده که از صدا در این فیلم صورت گرفته است، در سینمای ایران نیز زمینه‌هایی دارد. به طوری که سه چهار سال بعد از این فیلم، ما فیلم «دام نامرئی» فریبرز صالح را داریم که در آنجا ماموران ساواک در پریزهای برق خانه تیمسار مقربی، شنود کار گذاشته‌اند. در آنجا می‌بینیم شوروی که با این آدم در ارتباط است، آن زمان مجهز به بلوتوث بوده است. در واقع، ۳۰، ۳۵ سال پیش از اینکه بلوتوث در اختیار عموم قرار گیرد، روسیه از آن به عنوان ابزار جاسوسی استفاده می‌کرده است.
او در ادامه با تاکید بر اینکه این فیلم تاثیرات بسیار زیادی روی فیلم‌های بعد از خود نیز گذاشته است، بیان کرد: همین موضوع نشان می‌دهد که این جنس از جاسوسی صوتی در سینمای خودمان هم بی‌زمینه نیست. فیلمی که سال ۵۷ و چند ماه پیش از انقلاب ۵۷ ساخته شده است. همه این موارد نشان می‌دهد که ما در جوامع چقدر در فضای شکننده‌ای زندگی می‌کنیم. در واقع هرجای دنیا که باشیم، دوربین‌های متروها، خیابان‌ها و… امروز تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان را تحت کنترل دارند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.