سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

0
در پانصد و شصت و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: «مکالمه»؛ رسانه می‌تواند واقعیت را وارونه جلوه ‌دهد!/

کنترل تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان

  • کد خبر : 28860
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
کنترل تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان
پانصد و شصت و پنجمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «مکالمه» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا محصول ۱۹۷۴ اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور سعید نوری (پژوهشگر سینما و فیلمساز) برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، سعید نوری صحبت‌هایش در این برنامه را این‌طور آغاز کرد: این فیلم را اولین بار، ۳۰ سال پیش در فیلم‌خانه ملی ایران دیدم و بعد از آن باتوجه به اینکه سینما را دنبال می‌کردیم، نمونه‌های مشابهی از فیلم‌هایی را می‌دیدم که تاثیر گرفته از این این اثر بودند. در این روزگار که مسائل امنیتی سراسر دنیا را در نوردیده است و آدم‌ها همواره توسط دوربین‌های مختلف رصد می‌شوند و تحت تعقیب‌های گوناگون قرار می‌گیرند؛ بی‌مناسبت نیست که پیش‌بینی که کاپولا از نتیجه شرایط امنیتی موجود کرده بود را، ۵۰ سال بعد از تولید فیلم «مکالمه» ببینیم و متوجه شویم که تا چه اندازه به شرایط امروز دنیا نزدیک است.
او افزود: به طور کل فیلم «مکالمه» درباره جامعه کنترل‌کننده و فضای کنترل شده‌ای است که همه آدم‌ها در آن زندگی می‌کنند. ما در این اثر زندگی یک مامور امنیتی را می‌بینیم که مامور ضبط صداها در تمام سطوح از شرکت تا کاخ ریاست جمهوری آمریکا بوده و می‌تواند در همه این مکان‌ها نفوذ داشته باشد. این فیلم در میانه جنگ سرد ساخته شده است. یعنی زمانی که دنیا دوقطبی بود، شوروی و آمریکا به طور مرتب برای یکدیگر خط و نشان می‌کشیدند. در آن دوران آمریکا هم تلاش می‌کند تا با امکاناتی که در ضبط صدا و جاسوسی کردن از آدم‌ها دارد، توانایی خودش را به رخ بکشد. این زمینه سیاسی فیلم است و سناریو بر همین اساس نوشته شده است. در واقع فیلمنامه اثر ۵ سال پیش از ساخته شدن فیلم و در فاصله بین پدرخوانده ۱ و دو ساخته شده و جایزه نخل طلای کن را نیز برده است.
این پژوهشگر سینما در ادامه بیان کرد: اساسا کل فیلم بسط و گسترش سکانس اول آن در پارک است و در هر صحنه معنای تازه‌ای را به مخاطب انتقال می‌دهد. فیلم روی این موضوع تاکید دارد که به رسانه نمی‌توان اعتماد کرد. در واقع این تغییر واقعیت از طریق رسانه، موضوعی است که شش هفت سال پیش از این فیلم در فیلم آگراندیسمان اثر میکل‌آنجلو آنتونیونی، دیده می‌شود. تفاوت این دو فیلم در این است که در این جا صدا تغییر شکل داده و تدوین بر مبنای آن انجام شده است اما در اینجا تصویر این کار را می‌کند. به طوری که هرچه ما به آن نزدیک‌تر می‌شویم، تصویر گنگ‌تر و غیر قابل فهم‌تر شده و واقعیت انتزاعی‌تر می‌شود.
نوری در ادامه صحبت‌هایش گفت: در واقع در این دو فیلم صدابرداری و عکاسی نشان می‌دهند که لزوما واقعیت‌ها آنطور که ما فکر می‌کنیم نیستند و حقایق جای دیگری پنهان می‌شوند. این نوع استفاده که از صدا در این فیلم صورت گرفته است، در سینمای ایران نیز زمینه‌هایی دارد. به طوری که سه چهار سال بعد از این فیلم، ما فیلم «دام نامرئی» فریبرز صالح را داریم که در آنجا ماموران ساواک در پریزهای برق خانه تیمسار مقربی، شنود کار گذاشته‌اند. در آنجا می‌بینیم شوروی که با این آدم در ارتباط است، آن زمان مجهز به بلوتوث بوده است. در واقع، ۳۰، ۳۵ سال پیش از اینکه بلوتوث در اختیار عموم قرار گیرد، روسیه از آن به عنوان ابزار جاسوسی استفاده می‌کرده است.
او در ادامه با تاکید بر اینکه این فیلم تاثیرات بسیار زیادی روی فیلم‌های بعد از خود نیز گذاشته است، بیان کرد: همین موضوع نشان می‌دهد که این جنس از جاسوسی صوتی در سینمای خودمان هم بی‌زمینه نیست. فیلمی که سال ۵۷ و چند ماه پیش از انقلاب ۵۷ ساخته شده است. همه این موارد نشان می‌دهد که ما در جوامع چقدر در فضای شکننده‌ای زندگی می‌کنیم. در واقع هرجای دنیا که باشیم، دوربین‌های متروها، خیابان‌ها و… امروز تمامی امورات عمومی و خصوصی زندگی شهروندان را تحت کنترل دارند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.