سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل 7954 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

11
«قهرمان» از نگاه نویسنده‌ی واشنگتن پست؛

کلاف سر در گم

  • کد خبر : 2535
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
کلاف سر در گم
مایکل اُسولیوان در نقدی بر فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در واشنگتن پست می‌نویسد: این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.

سینمایی نیوز- مایکل اُسولیوان در نقدی بر فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در واشنگتن پست می‌نویسد: این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنروتجربه در نقد مایکل اُسولیوان آمده است:

«شخصیت محوری فیلم «قهرمان» نماینده‌ی رسمی ایران در اسکار امسال، رحیم سلطانی (امیر جدیدی) خوشنویس و تابلوساز است که در شهر شیراز زندگی می‌کند و به علت ناتوانی در پرداخت ۱۵۰هزار تومان (حدود ۳۵ دلار) محکوم به زندان شده است. بله، هنوز هم چیزی با عنوان حکم زندان برای بدهکاری وجود دارد و داستانی که نویسنده/کارگردان برنده‌ی گلدن گلوب، اصغر فرهادی (سازنده‌ی «جدایی نادر از سیمین») نوشته – در قرون وسطی نمی‌گذرد.

جنبه های دیگری از نظم اجتماعی ایران را در فیلم می‌بینیم -مانند این‌که شوهر حق دارد با همسرش مانند اموال خود رفتار کند و این‌که اموال همسرش را اموال خود بداند- که کنش این داستان داستایوسکی‌وار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

داستان فیلم در زمان مرخصی دو روزه‌ای که به رحیم داده شده است، اتفاق می‌افتد. رحیم از این زمان استفاده می‌کند و به دیدار فرخنده (سحر گلدوست) دختری که دوست دارد می‌رود که کیف پولی را در خیابان پیدا کرده که چند سکه در آن بوده و رحیم امیدوار است آن را به پول نقد تبدیل کند تا بدهی خود را بپردازد. اما وقتی متوجه می‌شود که پول کافی نیست، نقشه‌ی بهتری به نظرش می‌رسد: این‌که صاحب کیف پول را پیدا کند و پول را بازگرداند، و امیدوار است که این عمل شایسته به نوعی به پول تبدیل شود –چه از نوع سرد و سختی باشد که بشود در دست گرفت و چه به شکل اعتبار اجتماعی که به نوعی به نفعش تمام شود. این روشی است که در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد.

نشانه‌هایی از اینجا و آنجا بروز می‌کند، سر و کله‌ی زنی پیدا می‌شود که می‌خواهد کیف پول را از خواهر رحیم (مریم شهدایی) بگیرد. حکایت از خود گذشتگی شخصیت اصلی بر سر زبان‌ها می‌افتد و دوربین‌های تلویزیونی او را نشانه می‌گیرند؛ در واقع مقامات زندان امیدوارند از این دوربین‌ها استفاده کنند بلکه شهرت بدی که در ماجرای خودکشی اخیر یک زندانی ایجاد شده از ذهن‌ها پاک شود. یک سازمان خیریه برای رحیم پول جمع می‌کند – که معلوم می‌شود فقط حدود نیمی از بدهی های اورا پوشش می‌دهد- و به او کاری پیشنهاد می‌کند تا بقیه را خودش بپردازد. اما این نیز فقط درکوتاه‌مدت مؤثر است.

داستان رحیم تردیدهایی ایجاد می‌کند، که با دروغ‌های مصلحتی بی ضرر، مانند آن که کیف پول را فرخنده پیدا نکرده و رحیم پیدا کرده است، رفع‌ورجوع می‌شود. مردی که رحیم به او بدهکار است (محسن تنابنده) و از اقوام همسر سابق رحیم است، به این‌که بخشی از بدهی به او پرداخت شود، رضایت نمی‌دهد. این هم فایده‌ای ندارد که رحیم اعتراف کند و بگوید قبلاً بخشی از واقعیت را نگفته است و در اصل او به یک رباخوار بدهکار است، نه به بانک. و این رحیم که جدیدی مجسم کرده است، همیشه لبخندی نصفه‌نیمه و عصبی بر لب دارد که گاهی اوقات نامناسب به نظر می رسد و باعث می‌شود او در موقعیت‌های خطیر آدمی خلافکار یا حتی فریبکار جلوه کند.

وقتی یک مقام رسمی عضو خیریه اصرار می‌کند که با صاحب کیف پول ملاقات کند – شخصی که هویتش ناشناخته است و شاید خودش هم درباره‌ی ول گم کردن دروغ گفته باشد- رحیم از فرخنده کمک می‌گیرد تا نقش صاحب کیف پول را بازی کند.

این ترفند کوچک قرار است در خدمت یک حقیقت بزرگتر باشد، اما سررشته‌ی کارها به سرعت از دست آن‌ها خارج می‌شود و زد و خوردی در پی دارد و یک ویدیو همه‌جا پخش می‌شود و از آن به عنوان اهرمی علیه رحیم استفاده می شود. به نظر می‌رسد فرهادی استفاده از روش حذف و نفی در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان اهرم فشار – مشکلی که قطعاً منحصر به ایران نیست – و همین‌طور جنبه‌هایی از جامعه‌ی ایران را به نقد کشیده است. نمونه‌اش زنی است که از راه می‌رسد تا کیف پول را بگیرد و بعد حاشا می‌کند چون می‌گوید که می ترسد شوهرش پول او را بگیرد.

کلاف سردرگمی است که فقط یک تار فریب در آن بافته نشده است. دست رحیم بدجوری بسته است. دقیقاً چکار می‌تواند بکند که از زیر بار بدهی خارج شود، در حالی که هنوز در زندان است؟ با این حال، مثل یک گوسفند سرش را به پایین می‌اندازد و به محض آن‌که مرخصی به پایان می‌رسد، به زندان برمی‌گردد. به نوعی، زندگی پشت میله‌ها برای او کمتر از زندگی در خارج از زندان خطرناک به نظر می‌رسد.

وقتی از پسر کوچک رحیم (صالح کریمیایی)، که لکنت زبان دارد، سوء‌استفاده می‌شود تا همدردی عمومی جلب شود، ملاحظه‌کارانه- و با این حال کمابیش صادقانه – در ویدیویی در گوشی همراهش می‌گوید که پدرش دروغ نمی‌گوید، تنها رحیم اعتراض می‌کند. قهرمان «قهرمان» مرد خوب و شریف و معقولی است در یک تراژدی کوچک که خودش آن را نساخته. (همکارش با پولی که قرض گرفته، فرار کرده است.)

این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2535
  • نویسنده : ساسان گلفر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 185 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.