سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

12
«قهرمان» از نگاه نویسنده‌ی واشنگتن پست؛

کلاف سر در گم

  • کد خبر : 2535
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
کلاف سر در گم
مایکل اُسولیوان در نقدی بر فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در واشنگتن پست می‌نویسد: این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.

سینمایی نیوز- مایکل اُسولیوان در نقدی بر فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در واشنگتن پست می‌نویسد: این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنروتجربه در نقد مایکل اُسولیوان آمده است:

«شخصیت محوری فیلم «قهرمان» نماینده‌ی رسمی ایران در اسکار امسال، رحیم سلطانی (امیر جدیدی) خوشنویس و تابلوساز است که در شهر شیراز زندگی می‌کند و به علت ناتوانی در پرداخت ۱۵۰هزار تومان (حدود ۳۵ دلار) محکوم به زندان شده است. بله، هنوز هم چیزی با عنوان حکم زندان برای بدهکاری وجود دارد و داستانی که نویسنده/کارگردان برنده‌ی گلدن گلوب، اصغر فرهادی (سازنده‌ی «جدایی نادر از سیمین») نوشته – در قرون وسطی نمی‌گذرد.

جنبه های دیگری از نظم اجتماعی ایران را در فیلم می‌بینیم -مانند این‌که شوهر حق دارد با همسرش مانند اموال خود رفتار کند و این‌که اموال همسرش را اموال خود بداند- که کنش این داستان داستایوسکی‌وار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

داستان فیلم در زمان مرخصی دو روزه‌ای که به رحیم داده شده است، اتفاق می‌افتد. رحیم از این زمان استفاده می‌کند و به دیدار فرخنده (سحر گلدوست) دختری که دوست دارد می‌رود که کیف پولی را در خیابان پیدا کرده که چند سکه در آن بوده و رحیم امیدوار است آن را به پول نقد تبدیل کند تا بدهی خود را بپردازد. اما وقتی متوجه می‌شود که پول کافی نیست، نقشه‌ی بهتری به نظرش می‌رسد: این‌که صاحب کیف پول را پیدا کند و پول را بازگرداند، و امیدوار است که این عمل شایسته به نوعی به پول تبدیل شود –چه از نوع سرد و سختی باشد که بشود در دست گرفت و چه به شکل اعتبار اجتماعی که به نوعی به نفعش تمام شود. این روشی است که در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد.

نشانه‌هایی از اینجا و آنجا بروز می‌کند، سر و کله‌ی زنی پیدا می‌شود که می‌خواهد کیف پول را از خواهر رحیم (مریم شهدایی) بگیرد. حکایت از خود گذشتگی شخصیت اصلی بر سر زبان‌ها می‌افتد و دوربین‌های تلویزیونی او را نشانه می‌گیرند؛ در واقع مقامات زندان امیدوارند از این دوربین‌ها استفاده کنند بلکه شهرت بدی که در ماجرای خودکشی اخیر یک زندانی ایجاد شده از ذهن‌ها پاک شود. یک سازمان خیریه برای رحیم پول جمع می‌کند – که معلوم می‌شود فقط حدود نیمی از بدهی های اورا پوشش می‌دهد- و به او کاری پیشنهاد می‌کند تا بقیه را خودش بپردازد. اما این نیز فقط درکوتاه‌مدت مؤثر است.

داستان رحیم تردیدهایی ایجاد می‌کند، که با دروغ‌های مصلحتی بی ضرر، مانند آن که کیف پول را فرخنده پیدا نکرده و رحیم پیدا کرده است، رفع‌ورجوع می‌شود. مردی که رحیم به او بدهکار است (محسن تنابنده) و از اقوام همسر سابق رحیم است، به این‌که بخشی از بدهی به او پرداخت شود، رضایت نمی‌دهد. این هم فایده‌ای ندارد که رحیم اعتراف کند و بگوید قبلاً بخشی از واقعیت را نگفته است و در اصل او به یک رباخوار بدهکار است، نه به بانک. و این رحیم که جدیدی مجسم کرده است، همیشه لبخندی نصفه‌نیمه و عصبی بر لب دارد که گاهی اوقات نامناسب به نظر می رسد و باعث می‌شود او در موقعیت‌های خطیر آدمی خلافکار یا حتی فریبکار جلوه کند.

وقتی یک مقام رسمی عضو خیریه اصرار می‌کند که با صاحب کیف پول ملاقات کند – شخصی که هویتش ناشناخته است و شاید خودش هم درباره‌ی ول گم کردن دروغ گفته باشد- رحیم از فرخنده کمک می‌گیرد تا نقش صاحب کیف پول را بازی کند.

این ترفند کوچک قرار است در خدمت یک حقیقت بزرگتر باشد، اما سررشته‌ی کارها به سرعت از دست آن‌ها خارج می‌شود و زد و خوردی در پی دارد و یک ویدیو همه‌جا پخش می‌شود و از آن به عنوان اهرمی علیه رحیم استفاده می شود. به نظر می‌رسد فرهادی استفاده از روش حذف و نفی در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان اهرم فشار – مشکلی که قطعاً منحصر به ایران نیست – و همین‌طور جنبه‌هایی از جامعه‌ی ایران را به نقد کشیده است. نمونه‌اش زنی است که از راه می‌رسد تا کیف پول را بگیرد و بعد حاشا می‌کند چون می‌گوید که می ترسد شوهرش پول او را بگیرد.

کلاف سردرگمی است که فقط یک تار فریب در آن بافته نشده است. دست رحیم بدجوری بسته است. دقیقاً چکار می‌تواند بکند که از زیر بار بدهی خارج شود، در حالی که هنوز در زندان است؟ با این حال، مثل یک گوسفند سرش را به پایین می‌اندازد و به محض آن‌که مرخصی به پایان می‌رسد، به زندان برمی‌گردد. به نوعی، زندگی پشت میله‌ها برای او کمتر از زندگی در خارج از زندان خطرناک به نظر می‌رسد.

وقتی از پسر کوچک رحیم (صالح کریمیایی)، که لکنت زبان دارد، سوء‌استفاده می‌شود تا همدردی عمومی جلب شود، ملاحظه‌کارانه- و با این حال کمابیش صادقانه – در ویدیویی در گوشی همراهش می‌گوید که پدرش دروغ نمی‌گوید، تنها رحیم اعتراض می‌کند. قهرمان «قهرمان» مرد خوب و شریف و معقولی است در یک تراژدی کوچک که خودش آن را نساخته. (همکارش با پولی که قرض گرفته، فرار کرده است.)

این فیلم در ایران اتفاق می‌افتد، اما واقعا در باریکه‌ی نوری قرار دارد که حقیقت را از دروغ جدا می‌کند. به نظر می‌رسد فرهادی می‌گوید این یک تنگناست، تنگنای تراژدی زندگی روزمره‌ای که همه‌ی ما دردش را احساس می‌کنیم.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2535
  • نویسنده : ساسان گلفر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 197 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.