سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8656 امروز 0

خبر فوری

نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم

29

مستند مشق امشب و فاصله طبقاتی به اندازه چند متر

  • کد خبر : 13436
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
مستند مشق امشب و فاصله طبقاتی به اندازه چند متر
مستند بلند "مشق امشب" همچنانکه از نامش برمی آید؛ متأثر از مستند ماندگار "مشق شب" است اما دغدغه مندی های سازندگان اثر فراتر از سیستم آموزشی فروپاشیده کشور را نشانه رفته و...

مستند بلند “مشق امشب” همچنانکه از نامش برمی آید؛ متأثر از مستند ماندگار “مشق شب” است اما دغدغه مندی های سازندگان اثر فراتر از سیستم آموزشی فروپاشیده کشور را نشانه رفته و به هدف می زند.اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی بر اساس طرح و ایده مشترک، کارگردانی این مستند 78 دقیقه ای را برعهده گرفته اند.

فیلمی که با تصویری از مستند عباس کیارستمی و صدای خودش آغاز می شود؛ به گونه ای که اسم (مدرسه شهید معصومی) را همچون یک اسم رمز ثبت می کند. انتخاب این خط برآمده از دغدغه مندی و ادای دین دو فیلمساز به زنده یاد کیارستمی است به گونه ای که در فرم کلی مستند خود نیز وامدار او و “مشق شب” هستند.

اما در ادامه کار توانسته اند ایده آسیب شناسانه خود را بسط و گسترش داده و فراتر از مشق و تکلیف و نظام آموزشی، به نظام اقتصادی جامعه امروز بتازند. بسطی چندجانبه که نقش تدوین حساب شده و نگاه حرفه ای وحید گلستان را نمی توان در رسیدن به آن نادیده گرفت.

خط جستجوی مدرسه شهید معصومی در طول کار با حضور علی اصغر میرزایی؛ فیلمبردار “مشق شب” پیگیری می شود که در نهایت به ثبت تصویری متفاوت از مدرسه ای می انجامد که در جغرافیای قبلی نیست.

همچنین منشعب از این خط، به کاراکتر امروز دو دانش آموز از مصاحبه شونده های فیلم کیارستمی می رسیم که خودشان پدر شده اند و از تفاوت تجربه های دیروز و امروز می گویند. ناگفته پیداست که این خط به تکاملی که باید نمی رسد که می تواند به دلیل کمبود مصالح اولیه باشد. اما آنچه این مستند را ورای وامداری به “مشق شب”، واجد امتیاز و اعتباری مخصوص به خود کرده، نگاه جستجوگرانه این دو فیلمساز به مدارس مختلف از بالای شهر تا پایین شهر، از طبقه مرفه تا فرودست، مدرسه کودکان کار، مدرسه دختران و مصاحبه ای همه شمول با دانش آموزان است.انتخاب هایی هوشمندانه که تمایز و تفاوت آدم ها را در پایتخت ایران؛ به فاصله چند متر از شمال تا جنوب شهر، به یک شکاف ترسناک و دردناک تعبیر می کند.

درست است که قلاب اولیه این مصاحبه ها با یک پرسش مشترک از دانش آموزان شروع می شود که (تعریفشان از مشق شب چیست؟) اما در همین سطح باقی نمی ماند و نمایندگان طبقات و گروه های مختلف یک جامعه و شهر واحد را در معرض پرسش هایی قرار می دهد که فاصله بین پاسخ ها حیرت برانگیز است. از تعریف تنبیه تا تشویق، فقر تا ثروت، بدبختی تا خوشبختی، خاطره تلخ تا شیرین، آرزو، سفر، تفریح، شغل آینده، عشق، غذای مورد علاقه و … همه این مفاهیم کلیشه ای در برخورد با گروه های مختلف دانش آموزان و قرینه پردازی ظریف این مستند، تبدیل به پرسش هایی فلسفی، حیاتی و انسان شناسنامه می شوند که نسل آینده ساز را بدون فیلتر در معرض نمایش قرار می دهد.

کارگردانان این اثر تلاش کرده اند حرف های چند مدیر و مسئول مدرسه را نیز مکمل این مصاحبه های شفاف کنند تا ابعاد جامعه شناسانه هر قشر و طبقه و آسیب شناسی نوع نگاه والدین و خانواده به تربیت و آموزش نیز در ذهن مخاطب رسوب کرده و دیده گسترده تری نسبت به کلیت اثر پیدا کند. فیلم با تصویری معنادار آغاز می شود؛ تصویری سیاه و سفید از متر کردن کمر دانش آموزان پسر با صدای نهیب زننده ناظم و مدیر سر صف صبحگاه که این تصویر به تدریج رنگی شده و پرسش های ذهنی مخاطب درباره چرایی و چگونگی این موقعیت شکل می گیرند.

در ادامه وقتی فیلمسازان از دل گفتگوها سراغ مدرسه کودکان کار و تکرار همان سکانس اندازه گیری سایز بچه ها برای تهیه لباس عید می روند، تازه سکانس اولیه معنا و مفهوم خود را پیدا می کند. همچنان درام و زیرمتنی ظریف در ادامه لحظات این سکانس جاریست و با هر بار اندازه گیری کمر نحیف پسرکان، جلوه ای از محرومیت بروز می کند که مکمل جواب های ساده، صریح و معصومانه آنها به پرسش های مصاحبه کننده می شود.

از دل همین رفت و برگشت ها بین پسران و دخترانی از طبقات مختلف است که در لایه درونی تر مستند، این دانش آموزان تبدیل به شخصیت هایی غیر کلیشه ای از طبقه و قشر خود شده و آئینه تمام نمای جامعه در تعامل با شرایط روزگار ما می شوند. این وجه را می توان به شکل جزئی نگرانه در جواب های هر یک از بچه ها به یک پرسش واحد هم مورد کالبدشکافی قرار داد که هوشمندانه انتخاب شده اند. یکی از بهترین نمونه های آن؛ سوال ذهنی هر دانش آموز است که مصاحبه شونده از آنها می خواهد مطرح کنند و پاسخ ها شگفت انگیز است!

یکی به دنبال چگونگی پایان دنیا است، دیگری به پی اس فور و اینترنت می اندیشد، یکی به چرایی نجس بودن سگ فکر می کند، آن دیگری به چگونه پولدار شدن پدرش که رئیس بانک است و یکی هم هست که به هیچ فکر می کند یا در واقع به هیچ چیز فکر نمی کند!

مجموعه ای از دغدغه مندی های کودکان این جغرافیا و این برهه از زمان که متناسب با اتمسفری که در آن رشد و نمو کرده و افقی که خانواده و جامعه اجازه پرواز داده، فرصت بروز پیدا کرده است؛ حتی به وسعت هیچ!

سحر عصر آزاد  روزنامه نگار و منتقد سینما 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=13436
  • نویسنده : سحر عصر آزاد 
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 696 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.